|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Volwaardig Lid
|
Huis kopen in Tsjechië
Ik ben momenteel bezig om een flat in Plzen te kopen. Een van de dingen die ik ben tegen gekomen is dat er een aanbetaling (reserverings som) wordt gevraagd die 10% van de koopsom bedraagt. Dit bedrag is echter, in het geval dat financiering niet doorgaat of er andere vuile zaken boven tafel komen die ertoe leiden dat de koop niet doorgaat, niet meer terug te eisen. Althans, volgens de makelaar. Ik als Nederlander kan me niet zo goed voorstellen dat er geen wet is die deze teruggave regelt. Weet iemand hier iets van af?
Ik ben overigens bij een aantal banken binnen gelopen en heb navraag gedaan over het verkrijgen van een hypotheek. Alle instanties keken mij heel vreemd aan toen ik over een S.R.O. begon (wat je vaak leest op internet en ook op dit forum). Volgens de banken is dat helemaal niet nodig en kan ik als buitenlander gewoon een huis kopen op een hypotheek bij een tsjechische instelling. Instellingen die ik aangesproken heb zijn HVB-bank, Ceska Sporitelna, Zivnostenska Banka. Alle drie hetzelfde verhaal. Weet iemand hier ook iets van af? Laatste vraag: Heeft iemand er interesse in als ik hier een artikeltje plaats met mijn bevindingen in het kopen van een huis in Tsjechie (niet-vakantie huis alhoewel ik me kan voorstellen dat het process soortgelijk werkt)? groeten Anton |
|
|
|
|
|
#2 |
|
VIP Lid
|
Re: Huis kopen in Tsjechië
Hallo Anton,
Je hebt voor zover ik weet geen sro meer nodig. Wel een verblijfsvergunning, ook wel temporary residence permit genoemd. Je hebt dit bewijs nodig om onroerend goed, via een notaris in Tsjechië, op jouw naam te krijgen, ook als je er niet permanent gaat wonen. Voor een verblijfsvergunning ga je het beste in Tsjechië naar de vreemdelingenpolitie. Kostte vrienden van ons 30 Kc. Wel moet je een Nederlandse ziektekostenverzekering kunnen overleggen. Of wanneer je permanent in Tsjechië gaat wonen een verklaring van een werkgever. Als je al de pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt dan is het helemaal geen probleem voor zover ik weet, maar controleer altijd of dat wat je leest in forums ed. ook klopt. Dit berichtje van mij ook dus. In forums kom je ook adviezen tegen die achterhaald zijn. Helemaal nu Tsjechië bij de EU is. Groet en succes! |
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Actief Lid
|
Ik lees dit bericht pas nu... de aanbetaling en de bepaling of deze komt te vervallen als de koop niet doorgaat is geen standaardbepaling, maar makelaars zullen dit altijd proberen om toch hun geld zeker te stellen, onderwerp voor onderhandeling dus.... Er bestaat hier geen wet voor. Vraagje: via welke makelaar wil je de aankoop doen? Ik woon zelf in Plzeò en kan je eventueel helpen met het een of ander (notaris, advocaat, etc.,etc.) Ik hoor het wel. Wat je in ieder geval nodig hebt is een verblijfsvergunning om iets te kunnen kopen.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Volwaardig Lid
|
Nu toch een heeeeel eind verder
Nou na een hele lange tijd geen tijd te hebben gehad om hier weer eens te komen snuffelen ben ik nu toch al een heel stuk verder met het kopen van een flat. Vanwege de tijd zal ik proberen een korte uitleg te geven waar ik momenteel ben.
Zoeken van een flat was een nachtmerrie. Niet omdat ze niet beschikbaar zijn in de regio Plzen maar omdat de prijs/kwaliteit nog erg scheef ligt. Daarnaast lijken flats op het eerste gezicht interessant maar blijken er allemaal haken en ogen aan te zitten. (Ter info, de flat is niet voor mijzelf ter bewoning (maar wel van mijzelf) en ik sta borg voor de hypotheek die de uiteindelijke bewoner zal gaan betalen. Dit doet niet al te veel ter zake maar is voor het verband misschien wel belangrijk om te weten.) Om een paar, voor ons Nederlanders/Belgen onbekende, zaken te noemen: - Druzstevni (of iets dergelijks) betekend dat de flat eigendom is van iemand anders maar jij min of meer het woonrecht koopt. De flat is dus nooit volledig van jou. - Panelak versus cihlovy dum. Panelaks zijn uit de grond gestampte flats van prefab platen en niet echt goede kwaliteit en vaak verouderd. De voorkeur is de huidige bouwstijl met stenen: cihlovy domy. Momenteel worden er nogal wat bouwprojecten opgestart in en rond Plzen dus we hebben uiteindelijk gekozen voor een flat die nog gebouwd moet worden. Het wordt en 2+kk (dus 1 slaapkamer en 1 kamer waar een keukenblok in zit). Prijzen stijgen vrij snel dus voor zo'n flat zit je al gauw boven de 1 miljoen kronen. Volgende stap is de reservering: Hier ging het bij ons vaak mis. Onduidelijke info van de bank, het makelaarskantoor. Je hebt nauwelijks tijd om je goed te verdiepen in alle info want voor je het weet is de flat weg. Afspraken maken met de makelaars is er niet bij want er staan nog 20 mensen in de rij die die flat willen dus als jij niet meedanst dan doet de volgende het wel. Een reservering is pas geldig als je het reserveringsbedrag hebt betaald. Je bent er dan nog niet maar je hebt in iedergeval even adem ruimte. Het reserveringsbedrag gaat gepaard met een reserveringscontract. Daar geef je in aan dat je iin de nabije toekomst tot kopen overgaat. Doe je dat niet ben je de reserveringssom kwijt. De hoogte van de reserveringssom varieert maar algemeen geaccepteerd is 10% van het aankoopbedrag of vaak ook een bedrag rond de 10 a 20.000 kronen. Wij betaalden 50.000 kronen. Het reserveringscontract was nogal onduidelijk en we hebben redelijk wat aanpassingen moeten laten doen voordat we duidelijk begrepen wat er bedoeld werd. Bij nieuwbouw komt het ook vaak voor dat er nog geen woonvergunning aanwezig is. Dat wordt meestal pas later verstrekt door de gemeente om er zeker van te kunnen zijn dat de aannemer precies bouwt waar hij toestemming voor heeft gekregen. Wel een slimme regeling maar het risico is dus dat als de aannemer een fout maakt dat er dus geen vergunning wordt afgegeven. Het is verstandig om in het reserveringscontract te laten opnemen dat het reserveringsbedrag onderdeel uitmaakt van de koopsom. Bij ons was dat niet specifiek aangegeven en hebben we er in laten zetten. Aangezien wij niet in Tsjechie waren en alles via familie hebben moeten regelen is met de makelaar (tevens de aannemer) afgesproken dat er namens ons iemand anders het reserveringscontract zou tekenen. Dat was geen probleem. Het koop contract moet wel door ons persoonlijk worden ondertekend. Vervolgens is het de beurt aan de hypotheek verstrekker (Ceskomoravska stavebni sporitelna ofwel Liska vanwege de vos als logo). Die hadden we al geraadpleegd over de mogelijkheden voor ons om een hypotheek af te sluiten daar. Ze hebben zeer gunstige voorwaarden en zelfs overheidssteun. Voorwaarden zijn: - Huwelijk geregistreerd in Tsjechie - Een van de twee heeft Tsjechische nationaliteit en permanent adres in Tsjechie (met een beetje fantasie is dat mogelijk) - Inkomen moet hoog genoeg zijn om de hypotheek last te dragen - Er moet een spaarrekening afgesloten worden ter hoogte van het hypotheekbedrag - Er is GEEN verblijfsvergunning nodig voor de niet Tsjechische partner. Het is bij Ceska Sporitelna net zo als bij de nederlandse overheid. Niet iedereen weet daar het naadje van de kous, dus blijven doorvragen wat erg lastig kan zijn. De volgende stap is om daadwerkelijk het geld los te peuteren van de bank en het koopcontract tekenen. Dat is de huidige stand van zaken. Mocht ik binnenkort nog tijd hebben zal ik wel weer wat verder schrijven. Tijd om het allemaal netjes in een Word document te leggen heb ik niet (zin ook niet echt ).tak na shledanou A. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Forum Freak
|
Nieuw lid Jong, van harte welkom op dit forum.
Als je de "zoek" funktie gebruikt (rechts bovenaan) vind je alles over hoe je een huis kan kopen, veel succes. |
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Legende
|
|