|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Actief Lid
|
Boekentips?
Ahoj,
Lezen is een grote hobby van mij. Het lijkt me interessant om ook eens boeken van Tsjechische schrijvers te lezen. Wie heeft er boekentips voor mij? Om een beetje een idee te geven van mijn voorkeur: ik lees graag boeken van Marianne Frederikson, Adriaan van Dis, Fay Weldon, Geert Mak, Joan Harris, Anna Enquist. Zeg maar populaire literatuur, dus. Oh ja, graag wel boeken die vertaald zijn in het Nederlands, ik ben met mijn eerste jaar Tsjechisch voor beginners bezig... Alvast bedankt, groetjes, Judith |
|
|
|
|
|
#2 |
|
VIP Lid
|
Re: boekentips?
Judith, er zijn niet zoveel boeken te leen bij de bibliotheek in NL. Tenminste niet hier in Dronten... maar anders kan ik wel "Svejk" aanbevelen, hartstikke leuk en grappig - schrijver heet Jaroslav Hasek. Dat kan je vast vinden. Verder kan je best Vaclav Havel, Hrabal en Kundera vinden. Veel succes met het zoeken en veel plezier met het lezen!
groetjes Klara |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Actief Lid
|
Ja, Svejk is echt leuk, en is ook vertaald.
Verder "Ik heb de koning van Engeland bediend" van Hrabal is ook heel leuk, en ook vertaald./mijn nederlanse vriend had veel van genoten/. Groetjes Vlasta |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Super Lid
|
Hier een paar voorbeelden van boeken:
Michal Viewegh - Te gekke jaren (Bajecna leta pod psa) Michal Viewegh - Opvoeding van Boheemse meisjes Jan Stavinoha - In goede handen Josef Boucek -Hard tegen hard (Stane se to noci) Jana Sramkova Opgeruimd staat (niet zo) netjes (Bila Stuzka v trojich vlasoch) Jan Prochazka - Een heilig drietal (St. Nikolaus geht durch die Stadt) Karel Capek - De eerste ploeg (Prvni Parta) Jan Neruda - Kleinseitner Geschichten (Povidky Malostranske) Olga Krijtova - Gevaarlijk geheim Het kan zijn dat ze in de bieb niet meer te krijgen zijn. Veel boeken worden door de bibliotheek te koop aangeboden. Daar zitten ook vaak Tsjechische boeken bij. Kijk anders bij boekhandel de Slegte. Ik heb wat boeken thuis, dus als je iets wilt lenen laat het me weten. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Lid
|
Josef Skvorecky ("Saxofon - De Saxofoon") Ludvik Vaculik ("Sekyra" - 'de Bijl') Vaclav Havel & kijken, of er iets van Ivan Klima en Arnost Lustig vertaald is! Veel /lees/plezier. Groetjes van Pavla Erika |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Actief Lid
|
Hoi allemaal,
bedankt voor jullie reacties. Ik heb wat leuks te doen de komende tijd... Rudolf, hartikke bedankt voor jouw aanbod om boeken te lenen! groetjes Judith |
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Ik voeg er nog een aantal van mijn favorieten aan toe. Ik lees de meeste Tsjechische auteurs in het Frans.
1. De afscheidswals Milan Kundera 2. De ondraaglijke lichtheid van het bestaan Milan Kundera 3. Het gekkenhuis Eda Kriseova 4. Katapult Vladimir Paral 5. Mozart in Praag Seifert Jaroslav 6 Het verleden van Lenka S. J. Skvorecky |
|
|
|
#9 |
|
Pivonist
|
Mijn favoriet, Franz Kafka verzameld werk gaat altijd mee en verder Bohumil Hrabal deze man heeft het drinken van (Tsjechies)bier tot kunst verheven groeten pivonist Macek.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Volwaardig Lid
|
Lezen is één van mijn favoriete bezigheden. Tsjechische schrijvers die me bijblijven zijn Milan Kundera en Josef Skvorecky. "Liefde en vrijheid - Een onverwacht leven in Praag" van Rosemary Kavan staat ook in mijn lijstje favorieten. Citaat boek: In 1945 trouwde de Engelse schrijfster met een Tsjechische communist en ging in Praag wonen. Pavel, haar echtgenoot, was diplomaat tot hij in de vroege jaren 50 tijdens de Slansky-processen werd veroordeeld tot 25 jaar gevangenis. Kort na zijn vervroegde vrijlating in 1957 overleed hij. Gebrandmerkt als vrouw van een verrader werkte Kavan onder meer als vertaalster en fabrieksarbeidster om zichzelf en haar 2 zonen in leven te houden. Zij was getuige van de Praagse Lente en de Russische invasie, waarna haar politiek active zoons in ballingschap gingen. Uiteindelijk was ook Kavan gedwongen te vluchten vanwege haar werk voor de ondergrondse oppositie. Als 'buitenstaander' heeft Kavan een unieke kijk op de sociale en politieke ontwikkelingen in Tsjechoslowakije. "Liefde en vrijheid" geeft een fascinerend, soms zelfs geestig beeld van een dramatisch leven tijdens het communistische regime.
|
|
|
|