![]() |
|
|
#1 |
|
Sudeten-Duitsers
Ik was laatst in Karlovy Vary, doen we vaker. Lekker kuren. Daarna altijd even een biertje drinken in een cafe. Nou zit daar een typisch cafe, volledig ge-ent op Duitsers.Met stamtafel enzo. Niks mis mee.Alleen veel kaarten aan de wand hoe Tsjechie er uit zag met daarop aangegeven waar de Sudeten woonden. Ik weet dat zij er uit gelazerd zijn na de oorlog maar waar vind ik de juiste informatie? Nu vindt je er langs de wegen en dorpen sporadisch info, fotoos enzo van verdwenen dorpen.Wie kan mij er wat meer van vertelen of waar ik het kan vinden. Dank, kukeltje.
|
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Volwaardig Lid
|
Re: Sudeten-Duiters
Dag Kukel,
Deze webpagina geeft achtergrondinformatie: www.thedutchlion.nl/sudeten.php Succes, Arthur. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Legende
|
Hallo Aad, hier vindt je oude foto's van Rosendorf. Misschien is dit iets voor jou waar je wat kunt mee aanvangen.
even klikken Groetjes... |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Volwaardig Lid
|
Hallo,
Op deze pagina valt ook wat (achter)grondinformatie te vinden over Sudetenland: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sudeten mvg, Lucienne |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Actief Lid
|
But the "Sudeten" is only a small part of the german settlement in Bohemia, Moravia and Slovakia. They've been called wrong that way since 45. Others from the Krknosske call them selves "Riesengebirgler". But worldwide media turns them into Sudeten.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Super Lid
|
Kukel,
afgelopen week heeft in Praag een goede vriend van me een indrukwekkend, nieuw boek laten zien. Helaas heb ik even niet de bibliografische gegevens (auteur, titel), maar daar kan ik voor zorgen. Het boek, met voorwoord van Petr Pithart (voorzitter Senaat), heeft als uitgangspunt een behoorlijk aantal foto's van Sudeten-duitse dorpen, genomen tussen plm. 1920 en 1938. Vervolgens zijn er de laatste jaren van precies diezelfde locaties weer foto's gemaakt. En op vele plekken met schrikbarend resultaat: hele of halve dorpen die gewoon verdwenen zijn. Niet uit haat, maar om de volgende redenen: * er waren simpelweg niet genoeg Tsjechen om de plekken van de 3 miljoen verdreven Sudetenduitsers op te vullen. Leegstand is dan logisch. * vele gebieden waren arm, bijv. in landbouwkundig opzicht. De Tsjechen waren dus niet altijd genegen om ieder dorp te gaan bevolken. * De sudetenduitsers hadden traditionele, emotionele en historische banden met hun dorpen, kerken en huizen. De Tsjechen hadden dat niet en daardoor ook minder behoefte om een en ander in stand te houden. Een constatering is dus, dat in veel gevallen de Sudetenduitsers uit hun huizen zijn verdreven en er vervolgens niets is gedaan met hetgeen ze achter hebben gelaten. Tijdens de oorlog viel het grootste deel van het gebied van de Sudeten-duitsers buiten het boheems-moravische protektoraat, en binnen het 'eigenlijke' Duitsland. Vóór de oorlog was het wel deel van de 1e Tsjechoslowaakse republiek. Na de oorlog is het bewust weer bij CSFR getrokken. Volgens het boek als waardering van de inzet van Tsjechen tijdens de oorlog; bijv. de piloten die voor de Britten hebben gevlogen. Maar natuurlijk ook om de Duitsers niet te belonen voor de oorlog; zij hadden dit gebied immers tot 1938 niet in eigen handen. Vervolgens toonde die vriend me een boek uit 1943; het was een Duits propagandaboek over het Boheems-moravische protektoraat. Met daarin o.a. foto's van Hitler die de nabestaanden troost van Sudetenduitsers die in de strijd (ik kon zogauw niet vaststellen welke strijd precies) waren omgekomen. Een hypothetische vraag: hoe zou TG Masaryk, als hij in 1945 nog had geleefd en nog president was geweest, met het Sudeten-duitse vraagstuk zijn omgegaan? Had hij dezelfde besluiten als Benes genomen? Had hij - door zijn grotere morele autoriteit - zichzelf en het land weten te overtuigen dat er ook een andere oplossing gevonden had kunnen worden? Waarbij ik gelijk aanteken dat de haat bij een ieder zo groot was, dat een andere oplossing niet voor de hand lag. |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
That picture-exihibition was also to see here in Saxony. The problem of the Sudeten-territories for the czech was, that these territories were, besides of the tourist-territories not at all interessting. high-mountain regions, where you cant have agriculture and so on. So the villages passed away: not all, but many. |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Ja, dat blijft koffiedik kijken. feiten zijn er en die hebben hun effecten.
Ooit las ik in in een toeristische gids, "" en na 1948 nam de natuur terug wat was weggenomen van het Boheemse woud.???"" |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Actief Lid
|
If they mean so, I dont mind.
![]() |