Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Algemeen - Wonen & Werken
Onderwijs in Tsjechië

Onderwijs in Tsjechië

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 30-03-05, 20:30   #1
marina1703
Nieuw Lid

Onderwijs in Tsjechië

wij willen heel graag naar tsjechie verhuizen alles wat we nodig hebben hebben we gevonden behalve het basis onderwijs voor onze kinderen deze zijn leerplichtig ze zijn nu 9 jaar dus moeten ze naar school als mensen hier in nederland komen wonen kent men hier de internationale school of intregratiewet weet iemand hoe dit in tsjechie is geregeld of heeft hier ervaring mee en wilt dit met ons delen wij willen dit graag weten
marina1703 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-03-05, 22:56   #2
Brenda
VIP Lid

Brenda's avatar

Nationaliteit:
Re: basis onderwijs

Beste M<arina , welkom op dit forum.
Heb je de zoekenfunktie al gebruikt, daar vindt je als je het woord basisschool intikt aardig wat info.
Ik weet niet of dit is wat je wilt weten , maar ik zou zeggen ga daar eens een kijkje nemen en wie weet!
Brenda is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-03-05, 10:38   #3
marina1703
Nieuw Lid

Dank je.
Ben wezen kijken maar wat ik eigenlijk wil weten stond er niet bij maar het was intressant om te lezen maar dat vind ik toch wel op deze forum. Wat ik zoek war haal ik de informatie over het basisonderwijs hoe ik ze moet aanmelden enz. alles eigenlijk ben ik nu te gulzig
Oud 31-03-05, 17:59   #4
avia350
Nieuw Lid

Internationale school :
Praag, diverse mogelijkheden ( UK, USA, FR(?) )
Olomouc, werd ( nadrukkelijk werd ) ook NL gegeven ivm de vele nederlanders, of dit nog zo is kan ik navragen. Is opgestart met hulp van Philips.
Verder volgens mij recent ook in Ostrava geopend.

Puur tsjechisch onderwijs is sterk af te raden als geen van de ouders CZ als moedertaal heeft, kinderen krijgen huiswerk mee en hebben hulp nodig.
avia350 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-03-05, 19:04   #5
Brenda
VIP Lid

Brenda's avatar

Nationaliteit:

Citaat:
avia350 schreef:

Puur tsjechisch onderwijs is sterk af te raden als geen van de ouders CZ als moedertaal heeft, kinderen krijgen huiswerk mee en hebben hulp nodig.
Ik ken anders twee Nederlandse gezinnen met beide 2 kinderen op een Tsjechische school en dat gaat prima.
Zij raden juist aan de ki8nderen op een school te doen waar de andere kinderen uit het dorp ook op gaan , omdat ze dan sneller en makkelijker integreren in het dorp.
Binnen een paar dagen waren ze opgenomen in het dorp en speelde ze bij en met vriendjes van school en dan leer je nog sneller de Tsjechische taal en gebruiken denk ik !

Dus ons plan is waarschijnlijk wel de kinderen gewoon op de "dorpsschool te doen"

Ik denk dat het wel een ander verhaal word als je bv maar van plan bent een paar jaar te blijven.
Oud 31-03-05, 19:07   #6
Brenda
VIP Lid

Brenda's avatar

Nationaliteit:

Citaat:
marina1703 schreef:

Wat ik zoek war haal ik de informatie over het basisonderwijs hoe ik ze moet aanmelden
Aanmelden???? dat ga je toch zeker persoonlijk doen, ik zou er zeker een keer gaan kijken voor je ze aanmeld.Kijken of je er een goed gevoel bij hebt bij die school die je uitgezocht hebt.
Oud 31-03-05, 21:48   #7
marina1703
Nieuw Lid

ben heel blij met de reacties ondertussen heb ik contact gehad met de nederlandse ambassade in tsjechie en dat heeft mij zeker verder geholpen al zie ik op het forum dat men daar erg langzaam zijn maar binnen enkele seconde had ik al antwoord en een naam plus telefoonummer met wie ik contact op moest nemen geweldig en mensen deze mensen hebben heel wat informatie in het nederlands staan op hun eigen site www.netherlandsembassy.cz/nl voor mensen die willen verhuizen voor tijdelijk of altijd hier kunt u alles verkrijgen met vragen
Oud 01-04-05, 08:25   #8
avia350
Nieuw Lid

En hoe ga je dan de kinderen helpen met hun huiswerk ? Kun je ze uitleggen wanneer i en wanneer y te gebruiken ? Vergeet niet dat de tsjechische school minder vrij is dan de nederlandse en meer prestatie gericht, dus huiswerk niet goed wordt door leraar afgestraft op kind. Dat hij/zij buitenlander is en daardoor minder steun van ouders heeft maakt niks uit.
Onze dochter zit op een lokale school, maar mijn vrouw is tsjechische en dochter is 2-talig opgevoed. Als ik zie hoeveel tijd mijn vrouw bezig is te ondersteunen met huiswerk dan kan ik me absoluut niet voorstellen dat iemand die het tsjechisch niet kent hiertoe ook in staat is.
avia350 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 01-04-05, 09:00   #9
Klara
VIP Lid

Nationaliteit:

Is dat niet ietwat overdreven? Vriendinnen van mij helpen ook hun kinderen met huiswerk, maar zeker niet altijd. Het wordt eerder gecontroleerd dan "samen" gemaakt. Maar dat zal wel verschillen per streek, school enz. Verder heb ik niet echt meegemaakt of gehoord, dat je door je leraar afgestraft wordt als je je huiswerk niet goed hebt.
Klara is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 01-04-05, 09:35   #10
Aja
Actief Lid

Nationaliteit:

Ja, ik denk ook dat het niet zo erg is. Meestal hebben kinderen met huiswerk geen hulp nodig, dat is ook mijn ervaring. Als ze iets niet snappen, kunnen ze altijd aan de leraar vragen. Vooral de kleinere scholen zijn daarvoor geschikt. Bovendien, de Tsjechische scholen zijn beter voor de integratie van het kind.
Aja is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.0.0 - RSS Feed