het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 23-03-05, 09:22   #11
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:
Re: Glasblazerij in West-Bohemen?

Geen dank. Het is een mooie dagje uit, Karlovy Vary is sowieso de moeite waard.
Vašek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-03-05, 09:31   #12
cor
Super Lid

Nationaliteit:

in nizbor ongeveer 25 km tn ziudwesten van praag is ook een glasblazerij.
cor is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-03-05, 09:41   #13
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:

Cor,
Hij staat genoteerd en we zoeken het op!!

Groet

Corrie.
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-03-05, 10:30   #14
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:

Hier de adresgegevens van Nizbor glasblazerij. Ik heb niet hun internetadres kunnen vinden.

RÜCKL CRYSTAL, a.s.
267 05 Nižbor 141
Tel.: +420-311-696111
Fax: +420-311-693510
E-mail: a.ruckl_nizbor@pha.pvtnet.cz
Basic entrepreneurial aim:
Cut lead crystal.
Vašek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-03-05, 11:01   #15
cor
Super Lid

Nationaliteit:

www.ruckl-crystal.cz
cor is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-03-05, 11:13   #16
Volwaardig Lid

karla's avatar

Nationaliteit:

Corrie, er is ook een galsblazerij in Světlá nad Sázavou. Daar zijn ook verschillende mensen bezig met het slijpen van glas. Svetla heeft een lange tijd een vriendschapsband met de gemeente Haarlem gehad. Misschien kan je voor dit bezoekje een dag uittrekken. Světlá ligt ongeveer 100 km ten zuidoosten van Praag op de route PRAAG-BRNO.
karla is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-03-05, 11:44   #17
Forum Freak

Pelhřimov's avatar

Nationaliteit:
Corrie,

Er is ook dichterbij huis een glasblazerij namelijk in Leerdam. En de uitleg is gewoon in het Nederlands.
Een kennis van ons uit Novy Bor heeft er afgelopen winter gewerkt aan de oven van het Glascentrum in Leerdam. (Glasstad Novy Bor en Leerdam hebben een stedenband)

Het glascentrum in Leerdam heeft gisteren haar deuren weer geopend (tot 31 oktober) voor bezoekers.
Openingstijden dinsdag t/m zaterdag van 10-17 uur en zondags van 12-17 uur.
Maar ook tijdens 2e Paasdag en 2e Pinksterdag is het Glascentrum geopend

Hoe wordt glas geblazen:

Citaat:
www.glascentrumleerdam.nl
Bezoekers kunnen vanaf een tribune, welke plaats biedt aan circa 200 personen, doorlopend de verrichtingen van de glasblazers volgen. Oud-glasblazers vertellen onderwijl over de kunst van het glasblazen.

In wezen is de basis van de glaskunst heel eenvoudig. Men neme een stalen pijp, een stukje perenhout, een paar natte kranten en een oven met glas op ca. 1300 graden Celsius.

Gedurende het seizoen zijn 6 dagen per week tenminste twee ploegen van 2 personen actief. De samenstelling van de teams kan zeer uiteenlopen en soms zijn er 2 of 3 nationaliteiten tegelijk actief. Achterliggende gedachte van de geschetste activiteiten is: een groot publiek te enthousiasmeren voor het product glas in al zijn facetten, zowel op artistiek als op gebruikersniveau.

Glas maken is teamwork. De handelingen van glasblazer en assistent dienen naadloos op elkaar aan te sluiten en binnen een paar seconden verricht te worden. Een fascinerend schouwspel: het rollen en zwaaien van de blaaspijpen, het hoog aangeven van een nieuwe klomp glas van de ene pijp naar de andere en het blazen door de opgeheven pijp vormen de rituelen van een oud en toch zeer actueel ambacht. De roodgloeiende ovens vormen een perfect decor voor een schouwspel dat het publiek altijd boeit… want ieder product is een unicum en zelden of nooit wordt in het Glas Centrum Leerdam een identiek product vervaardigd.
Over het Glascentrum in Leerdam:

Citaat:
Glas Centrum Leerdam heeft een sterke internationale uitstraling. Zo is altijd één stoel bezet met Tsjechische Glasblazers van de Glasvakschool uit Novy Bor. Zowel studenten als oude ervaren rotten zijn regelmatig aan het werk te zien. Het positieve effect hiervan is dat de kleurrijke Tsjechische stijl en de strakke Leerdamse school samensmelten tot een nieuwe “stijl”.

Het is niet verwonderlijk dat de zeer begaafde Tsjechische meesterblazer Marek Bartko (al 7 jaar actief in Leerdam) in 2005 weer de touwtjes op de vloer in handen heeft. Marek heeft als geen ander getoond dat ook buitenlandse blazers oog hebben voor de Leerdamse School, wat tot zeer verrassende creatieve resultaten leidt.
Maar ook glaskunstenaars uit andere delen van de wereld zijn – kortere of langere tijd - in het Glas Centrum Leerdam actief.
Wil je toevallig wat foto's zien van de oudste Tsjechische glasblazerij uit 1414 in Chribska, kijk dan even in mijn fotoalbum (hoe ik de link hier moet vermelden, weet ik even niet meer)

Ik kwam ook nog een intressante site over diverse soorten glas tegen op http://www.glas.nl/geschiedenis/inhoud.htm

Groetjes en alvast een prettig verblijf in Tsjechië gewenst

Jeanne
Pelhřimov is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-03-05, 13:32   #18
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:

Hallo Jeanne,

Ik heb het glaswerk op jouw foto's al een paar keer bekeken en vind het erg mooi.
Mijn moeder wil als we in mei in Tsjechië voor een weekje zijn weer zo graag naar een glasblazerij toe.
Vorig jaar zijn wij, ook met haar, naar een glasblazerij geweest toen we om camping Babi Hora stonden, dat werd en wordt door de campingeigenaresse georganiseerd en was heel leuk.
Ik ga dus alle adressen die ik krijg noteren en we gaan kijken wat voor haar haalbaar is, ze kan nog aardig wat hebben maar is toch sneller moe dan ze zelf wil toegeven, dus we moeten een beetje oppassen.
Maar... we gaan er voor!!

Allemaal heel erg bedankt voor de moeite, ik vind het altijd hartverwarmend als er zoveel mensen je helpen!

Groetjes

Corrie.
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-03-05, 14:58   #19
Actief Lid

Hetty's avatar

Nationaliteit:

hoi,
in Novy Bor zit er een
die plaats ligt iets noordwestlyk van Ceska Lipa..
er liggen daar drie platsen die veel met glas doen,ook Cesko Kamenice.en die andere weet ik even niet..
Hetty is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-03-05, 15:08   #20
Forum Freak

Pelhřimov's avatar

Nationaliteit:

Die andere, dat moet haast wel de glasblazerij 1414 zijn, maar dat is allemaal te ver weg van waar Corrie op dat moment zit.
Wel leuk dat Corrie's moeder nog zo ondernemend is en nog van alles wil zien.

Jeanne
Pelhřimov is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels