Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Toerisme - Attracties & Bezienswaardigheden
Kutna Hora - Sedlec: zilvermijn en knekelkapel

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 14-03-05, 15:43   #1
Volwaardig Lid

Hennie's avatar

Graag willen wij deze zomer op de terugreis van Praag (waar we een paar dagen naartoe gaan)naar Zuid Bohemen (waar we een woning hebben gehuurd) een kort bezoek brengen aan de zilvermijn en het knokenmuseum (kapel) in Kutna Hora. Nou zou ik graag willen weten of deze twee attracties dicht bij elkaar liggen en makkelijk te vinden zijn en of ze de moeite waard zijn om te bezoeken.
Hennie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-03-05, 16:04   #2
Super Lid

Bartiku's avatar

Nationaliteit:
Re: Kutna Hora

Hennie,

Kutna Hora ligt meer ten noord-oosten van Praag, dus niet zozeer in het zuiden van Bohemen. Maar vanuit Praag is het in een uurtje te rijden, als je van daaruit naar Zuid Bohemen rijdt, is het weer wat verder.
De zilvermijn is in Kutna Hora goed te vinden: de toegang is helemaal in het oude centrum, in het kasteel. De uitgang is elders (of andersom) maar je komt op hetzelfde punt terug.
Het knokenmuseum ligt buiten het centrum van Kutna Hora, namelijk in de wijk/het dorp Sedlec, adres Zamecka. Het is richting noordoost, gerekend vanuit het centrum van Kutna Hora. Pal naast het klooster (Klaster) en een fabriek van Tabak - die overigens de kerk in gebruik heeft (gehad??) voor opslag van tabak...
Zoek maar op mapy.cz naar Zamecka in de plaats (obec/mesto) Kutna Hora, dan krijg je in detail te zien waar 't is.
Site van het ossuarium is www.kostnice.cz

En bereidt je kind maar even goed voor op wat er komen gaat, want 't is best wel heavy als je daar binnenloopt.
Bartiku is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-03-05, 16:38   #3
Forum Freak

Pelhřimov's avatar

Nationaliteit:

Hallo Hennie,

Wij zijn er ook geweest met kennissen uit Kutna Hora.

Het "knekelhuis" is heel indrukwekkend en ook wel een beetje bizar om te zien. Er hangt bijvoorbeeld een wapenschild, maar dan gemaakt van alle botjes van 1 menselijk lichaam. En er liggen duizenden hoofden opgestapeld in de vorm van een grote klokketorenbel. En er hangen lampen aan het plafond van menselijke botten gemaakt.
Het zijn, als ik het me nog goed herinner, de overblijfselen van een pestepidemie. Deze mensen wilden allemaal in gewijdde grond begraven worden, maar op een gegeven moment was er geen plaats meer voor iedereen. Hoe het verhaal precies gaat weet ik niet meer, want het is al een jaar of 5 geleden dat we er geweest zijn.

In de zilvermijn droegen de mijnwerkers speciale kleden en die werden "Kutna" genoemd en omdat de stad op een berg (=hora) lag kreeg Kutna Hora zo zijn naam. Het water dat in die mijn langs de wanden loopt schijnt trouwens giftig te zijn.

Als je dan toch in Kutna Hora bent, moet je ook de chrám Svaty Barbory (St. Barbara kathedraal) niet overslaan, want deze is ook de moeite waard om van binnen en buiten te bezichtigen.

Groetjes

Jeanne
Pelhřimov is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-03-05, 16:54   #4
Actief Lid

Miloš's avatar

Nationaliteit:

Wist je trouwens dat in Mělnik in de kelders van de kerk bovenop de wijnberg ook zo'n knekelhuis te vinden is. Best luguber en (zelfs in de zomer) ijskoud.

In de zilvermijnen van Kutna Hora mag je ook geen last hebben van claustrofobie.
Miloš is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-03-05, 17:13   #5
Forum Freak

Pelhřimov's avatar

Nationaliteit:

Inderdaad, je moet er geen claustrofobie hebben, of bang zijn in het donker, want ze doen een keer het licht uit (ze vragen wel eerst of er iemand bang is in het donker).

Ik weet ook nog vaag dat we ergens wat gegeten hebben in een restaurantje met een serre en een terras, langs de muur van het slot, waar je over het achterland kijkt. Komend vanuit de mijn ligt de muur links en het restaurant met het uitzicht rechts.
Dit was volgens mij een huis geweest, waar een belangrijk iemand gewoond had. Maar het restaurantje had een aantal van zijn spullen staan. Ik weet echter niet meer wie en wat het was, piano's of typ-machines. Nou ja, het heeft allebei toetsen. Maar het kan net zo goed nog wat anders geweest zijn. Ik zal het straks navragen wat het geweest kon zijn....

Jeanne
Oud 14-03-05, 17:36   #6
Volwaardig Lid

egje's avatar

Nationaliteit:

Ik ben blij met deze informatie, had ook al gevraagd naar informatie over kolin en omgeving, volgens mij ligt kutna-Hora 10 min hiervan daan.
We gaan er ook zeker een kijkje nemen. Of ik er in ga is de vraag ik blijf geloof ik maar buiten en pas op de auto,zodat mijn kids en man een kijkje kunnen nemen.
egje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-03-05, 18:04   #7
Ine
Volwaardig Lid

Nationaliteit:

Ik weet niet of jullie met kinderen gaan maar in de zilvermijn worden kinderen beneden een bepaalde leeftijd (ik dacht niet toegelaten. Onze zoon (toen 6) kon buiten met pa wachten. Onze dochter van toen 10 vond het wel leuk en spannend.
Ine
Ine is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-03-05, 20:00   #8
Volwaardig Lid

Hennie's avatar

Bedankt voor jullie reacties. Mijn dochter is al 13 dus is niet meer zo snel bang. Wij zijn vorig jaar in de grafietmijn geweest in Krumlov. Lijkt de zilvermijn hier een beetje op? Dat vond ik wel leuk alleen wel koud en eng. Maar ik ben niet zo'n held als het gaat om grotten, spelonken en kleine ruimtes.
Hennie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-03-05, 20:42   #9
Administrator

Pasqual's avatar

Nationaliteit:

Tip: bekijk de foto's van Kutna hora in onze fotogalerij! (ca. 100 foto's)

http://www.tsjechie.net/photopost/sh...ry.php/cat/521
Pasqual is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-03-05, 21:15   #10
Forum Freak

Pelhřimov's avatar

Nationaliteit:

Hennie, het thuisfront weet ook niet meer wat er met dat restaurantje was. Het is waarschijnlijk niet eens in Kutna Hora zelf, maar er vlak bij. Misschien dat ik nog uit de fotoboeken wat te weten kan komen.
Wat betreft die grotten: Ik vond het zelf ook een beetje claustrofobisch, dus misschien ook niet zo geschikt voor jou???

groetjes

Jeanne
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Forumnavigatie

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.2.0 - RSS Feed