het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 29-01-05, 17:50   #1
VIP Lid

barbie's avatar

Wat eten jullie in Tsjechië?

Op het forum lees ik, dat veel Nederlanders die naar Tsjechië gaan, het eten daar lekker vinden.
Ik vraag me af, wat eten jullie daar? Is dat internationale keuken of typisch Tsjechisch of nemen jullie eten mee uit Nederland?

En wat vinden jullie het lekkerst?
barbie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 29-01-05, 18:41   #2
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Re: Wat eten Nederlanders in Tsjechie?

Hoi Barbie,

In Tsjechie eten we eigenlijk altijd in restaurants en dan het liefst zo Tsjechies mogelijk, zoals kneudels e.d..
Dat was zo'n 20 jaar geleden alleen nog maar te krijgen (en gekookte aardappels natuurlijk), toen was er in bijna heel Tsjechie bijvoorbeeld geen patat te koop. Dat vonden onze kinderen toen wel eens vervelend.

Nu vind ik het eten in Tsjechie op het moment best lekker maar niet meer zo "Tsjechiesch" als je begrijpt wat ik bedoel. Je kan nu bij het avondeten bijna nergens kneudels met varkensvlees en zuurkool eten, dat is een lunchmaaltijd zeggen ze nu in de restaurants.

Ik vind persoonlijk weinig verschil in smaak in veel restaurants, een beetje "eenheidsworst", maar, zoals ik al zei, wel lekker, en dan vooral de maaltijdsalades, die vind ik persoonlijk altijd erg lekker, maar ook niet erg Tsjechisch dus!

Groet

Corrie.
Corrie is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 29-01-05, 18:52   #3
rob.goverde
Gast

We eten altijd lekker in Tsjechie. We koken er practisch nooit, dit omdat er toch nog steeds typisch Tsjechische gerechten zijn zoals knodels zuurkool en vooral de stoofpotten van varkensvlees, wel soms vet (te) maar met een pivo spoel je dat wel door. Soepen vind ik niet zo geweldig maar de wat betere Restaurants, en je hebt gelijk, hebben een wat minder Tsjechische keuken. Daar hebben ze een grote verscheidenheid aan voorgerechten die vaak erg lekker zijn. Ja een steak eet ik er maar zelden, dat wordt nooit iets. Maar schnitzel en forel zijn mijn favorieten, met een lekker nagerecht je weet wel de befaamde palatschinken!

We hebben ook wel eens geprobeerd te gaan chinzen, de laatste keer gebeurde dat in Benesov, dat werd dus echt een sof, die kunnen er niets van. Geen timing een persoon (we waren met een groep van 14 man, had zijn ijs al terwijl de andere zijn voorgerecht nog moest krijgen.

Nee vergeet het maar.

Wel heeft Benesov een aantal zeer goede restaurants, U Zimu, een restaurant in het centrum op een heuveltje, achter het gemeentehuis, ben de naam kwijt. En er zit een vreselijk goede Italiaan.

Dus als antwoord, we eten 95% buiten de deur, en wat maakt niet uit net waar we zin in hebben.
  Bericht citeren in antwoord
Oud 29-01-05, 21:13   #4
Actief Lid

tatrafan's avatar

Nationaliteit:

Citaat:
barbie schreef:

of nemen jullie eten mee uit Nederland?

De tijd van eten meenemen is toch sinds de 50er jaren echt wel voorbij! Nederlanders eten niet alleen meer eigenheimers en spruitjes uit eigen supermarkt mag ik hopen maar gaan voor de plaatselijke keuken. Ik wel tenminste! Lekker Tsjechisch eten, yummie! Knoedels, jawel, en alles met kip is lekker, of schnitzel.... en zmrzlina toe! Nog nooit een Chinees of pizzeria bezocht in CZ (dat doen we maar thuis), wel eens in haast een McDonalds in Praag moet ik tot mijn schaamte bekennen....

Eén van mijn favoriete eethuizen is het Katolièki Dùm in Koprívnièe, lekker gewoon en LEKKER! De Šopski Salat alleen al is een maal op zich. Pivootje d'erbij.... heaven on earth!
tatrafan is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 29-01-05, 21:25   #5
Actief lid

Ik eet graag een stukje vlees,
ga dan altijd uit eten en een mixed grill gaat er altijd wel in.
Me tsjechisch is nog 0,0001% dus is altijd maar afwachten wat ik krijg,
maar ga toch altijd wel voor aardappels/patat met groente en een flink stuk vlees.
(des te groter, des te beter)

Ben wat dat betreft misschien ook wel een cultuurbarbaar,
want traditionele gerechten (met noedels ofzo ) zijn niet aan mij besteed.
Maar je zal me in nederland dan ook geen zuurkool met worst of peen-uienstamp zien eten.

...Maar als iemand een traditioneel gerecht met heeeel veel vlees weet....
Europaracer is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 29-01-05, 21:54   #6
VIP Lid

barbie's avatar

Citaat:
Corrie schreef:
...toen was er in bijna heel Tsjechie bijvoorbeeld geen patat te koop.
Corrie, dat vind ik een beetje vreemd. 20 jaar geleden werkte ik in Praag en ging regelmatig uit eten en patat kon je in elke betere restaurant bestellen. B.v. met gefrituurde kaas met tartaarsaus.........heerlijk.

En knoedels met goulash of zuurkool serveren ze inderdaad meestal als lunchmaaltijd en is meestal in de avond al uitverkocht. Daarom kan je dat niet meer bestellen, want dal zal je heel lang moeten wachten, tot ze dat voor je klaarmaken.
Oud 29-01-05, 22:00   #7
Actief lid

Erikjé's avatar

B.v. met gefrituurde kaas met tartaarsaus.........heerlijk.

Barbie,het water loopt in m'n mond,dat lijkt me heerlijk.
Hoe heet dat in het tsjechies?Dan kan ik de menukaarten er op nakijken.
Erikjé is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 29-01-05, 22:02   #8
Actief Lid

Bramborak vind ik heel erg lekker. En de traditionele kerstmaaltijd, karper, aardappelsalade gaat er ook prima in. Knedliky eet ik wel maar ik vind het niet super. We eten soms in een restaurant en soms koken we gewoon "thuis" of eten met onze vrienden. We kopen ons eten gewoon in de plaatselijke winkels of op de markt. Eten meenemen heb ik nog nooit gedaan, waar we ook naar toe zijn geweest.
Marianne is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 29-01-05, 22:03   #9
VIP Lid

barbie's avatar

smažený sýr + tatarská omáèka
Oud 29-01-05, 22:25   #10
Actief Lid

duomamlas's avatar

Nationaliteit:

Ben zelf helemaal verslaafd aan knoflooksoep, knedlik maak ik zelf ook vaak hier in Nederland en natuurlijk de onovertroffen aardappelsalade van m'n schoonmoeder. Moet nou ophouden, want ben in staat om in de auto te springen richting Tsjechie. Mnjam!
duomamlas is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels