het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 24-01-05, 12:29   #1
Nieuw Lid

Hoe motiveren we onze 15 jarige zoon ivm ons emigratieplan?

Onze oudste zoon zit in het examenjaar van het VMBO. Nu komen wij met ons hernieuwde plan een toekomst in Tsjechië op te bouwen. Hij is niet enthousiast. We kunnen hem moeilijk achter laten. Wie heeft tips?
Karma is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-01-05, 12:31   #2
VIP Lid

Brenda's avatar

Nationaliteit:
Re: Hoe motiveren we onze 15 jarige zoon ivm ons emigratieplan?

Waneer wil je gaan dan, na zijn examen toch zeker?

En wat waren dan eigenlijk zijn plannen daarna?
Brenda is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-01-05, 13:12   #3
Actief Lid

moesti's avatar

Nationaliteit:

Begrijpelijk dat tieners zo reageren. Je moet hen door omstandigheden maar eens in eigen land naar een andere school toesturen om te beseffen hoeveel moeite een integratie hen kost :

Mijn zoon (nogal introvert type) koos op die leeftijd voor een afdeling Industriële wetenschappen waardoor hij van school moest veranderen. Het duurde wel een jaar vooraleer hij zich aan de nieuwe gewoonten en mentaliteit aangepast heeft. En dan was er nog geen taalprobleem of vriendenkring mee gemoeid..

Er is echter veel kans dat jongeren deze ommekeer nadien wel heerlijk vinden eenmaal ze terug hun draai gevonden hebben.

Ik zou in ieder geval niets ophemelen of opdringen want dat kan bij sommige mensen omgekeerde reakties uitlokken.

Misschien heeft je zoon plannen voor het lopen van hoger onderwijs en kun je hem het vooruitzicht bieden om nadien weer in Nederland te gaan studeren ? Ik zou de jongen minstens evenveel aandacht geven als mijn toekomstplannen. Dan krijgt hij wellicht voldoende vertrouwen om mee in het plan te stappen.

Maar geduld... en veel geduld hebben. ik wens je veel sukses met de aanpak.
moesti is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-01-05, 13:19   #4
VIP Lid

Brenda's avatar

Nationaliteit:

Ik heb "gelukkig " noig geen ervaring met een 15 jarige maar kunnen jullie in Tsjechie niet eerst genieten vasn een vakantiehuis en dan als je zoon de leeftijd heeft om op kamers te gaan wonen dat je dan definitief over gaat,of is er ook werk mee gemoeit?
Het is maar een idee hoor, wij gaan ook maar hebben kinderen van 7 en 9 en een half en dat is toch andere koek denk ik alhoewel we wel op moeten schieten want die oudste begint soms ook een beetje te sputteren.We zijn druk zoekende. HEEL VEEL SUCCES
Brenda is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-01-05, 13:25   #5
Lid

Nationaliteit:

Eerlijk gezegd zou ik hier nooit aan beginnen. Tieners in die leeftijd hebben in iedergeval wat woonomgeving en gezin betreft, stabiliteit nodig. Het is al zo'n vreselijk verwarrende leeftijd, heel veel nieuwe dingen, heel veel onzekerheid.
Ik kan me niet voorstellen dat een tiener van 15 hier enthousiast op zou reageren. Zelfs onze verhuizing naar een andere woonplaats, vlakbij zodat de scholen hetzelfde bleven, gaf al genoeg problemen.
Het spijt me, dit is natuurlijk niet het antwoord waar je op zit te wachten maar in mijn ogen kan zoiets als je kinderen onder de 10 zijn of na hun 20 ste.
@Theo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-01-05, 13:54   #6
Lid

Ik heb zelf geen ervaring met kinderen, maar jullie zouden hem kunnen vertellen over de goede aspecten van leven hier (en dan vooral voor puber jongens); mooie meisjes, gezellige kroegen, lekker bier, weekends met vrienden in de cottage doorbrengen, skieen in de winter... het had me wel wat geleken om hier op te groeien...
Dewaerd is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-01-05, 14:26   #7
Mus
Actief Lid

Mus's avatar

Nationaliteit:

Ik zou, als 16-jarige, precies zó reageren: je hebt hier je vrienden enzo, ik zou toch echt wachten met emigreren als ik jullie was!! Vorig schooljaar is een klasgenootje van mij ook geëmigreerd, naar Amerika. Ze stond er eerst nog redelijk neutraal tegenover, maar ze kan er helemaal niet wennen. En dat is dan nog een Engelstalig land, want ik neem aan dat uw zoon geen Tsjechisch kan?
Zie verder @Theo, een gewone verhuizing is idd. al erg genoeg. Verder vraag ik me af, omdat u schrijft: 'nu kwamen wij met het plan', of er wel langer over na is gedacht, als zo'n plan zomaar uit de lucht komt vallen zou ik ook het huis uitelkaar schreeuwen van woede.
Mus is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-01-05, 14:57   #8
cor
Super Lid

Nationaliteit:

ik denk dat dat een hele moeilijke is.als hij echt niet wil(wat ik wel kan begrijpen)zou ik er nog maar eens heeeel goed over nadenken.
cor is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-01-05, 16:23   #9
Actief Lid

Vladimír's avatar

Nationaliteit:
Re: Hoe motiveren we onze 15 jarige zoon ivm ons emigratiepl

Het is makkelijk - je moet zeggen, dat de Tsjechische meisjes de mooiste zijn!
Vladimír is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-01-05, 16:50   #10
Sas
Super Lid

Nationaliteit:
Re: Hoe motiveren we onze 15 jarige zoon ivm ons emigratiepl

Ik denk dat je inderdaad beter kan wachten. Kijken wat zijn toekomstplannen zijn, wat wil hij nog verder gaan studeren. Wacht nog een paar jaar tot hij voor zichzelf kan zorgen en maak dan je eigen dromen waar.
En je kan wel zeggen de meisjes zijn mooi, leuke kroegen (alhoewel ik mijn kind van 15 echt niet in een kroeg zou willen zien), skieën etc etc. Ik denk niet dat dat voor hem wat uitmaakt. Hij moet hier alles verlaten wat hem lief is. Ik zou het pas doen als hij ouder was.
Succes met jullie beslissing.
Sas is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels