![]() |
|
|
#1 |
|
Legende
|
Jan Palach
Vandaag is het 36 jaar geleden dat Jan Palach zichzelf in brand stak uit protest tegen de bezetting door de Warschaupacttroepen na de Praagse lente en het gebrek aan democratie in zijn land.
Het feit is herdacht op het kerkhof waar Jan Palach begraven ligt. Er zijn maar 50 mensen gekomen. Gaat zeker veel te goed in Tsjechië, dit soort heldendaden worden gewoon vergeten. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Legende
|
Re: Jan Palach
De begrafenis van Jan Palach in Praag in 1969 bracht ruim 500.000 mensen op de been.
Maar ja, dat waren andere tijden. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Legende
|
Nee, ik ben er niet geweest. Ik mocht van mijn ouders niet. Achteraf had ik wel spijt van dat ik er niet geweest ben.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Moderator
|
Ik ber er toen ook niet geweest; nu kom ik regelmatig bij zij graf. Hij is begraven in Vsetaty (Melnik), bij mij in de buurt.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
....dat had ik moeten weten, ik reed vandaag notabene door Melnik op weg naar Nederland...
Bij deze denk ik aan hem en zorg voor een bezoek tijdens 1 van mn volgende reisjes naar CZ |
|
|
|
|
|
#9 |
|
VIP Lid
|
|
|
|
|
|
|
#10 | ||
|
Legende
|
Re: Jan Zajíc
Jan Zajíc, Tsjechische student, geboren 3 juli 1950, gestorven 25 februari 1969.
Morgen is het 36 jaar geleden dat Jan Zajíc, nummer twee van serie van zelfverbrandingen in Tsjechoslowakije zichzelf in brand stak als protest tegen de Sovjet bezetting. Jan Zajíc heeft de datum zorgvuldig gekozen. Het was de verjaardag van de communistische staatsgreep in Tsjechoslowakije (25 februari 1948). Hij is vrijwel onmiddellijk gestorven nadat hij zichzelf in de brand stak. Vlak voor zijn dood heeft Jan Zajíc enkele brieven gegeven aan zijn vrienden, waaronder een brief gericht aan zijn familie en een gericht tegen de landgenoten. Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|