het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 12-11-04, 20:12   #21
Actief Lid

Gabina's avatar

Nationaliteit:
Re: Oorbellen bij babies. Een Tsjechische traditie?

Citaat:
Sandra schreef:
Mijn moeder is volgens mij de enige Tsjechische vrouw die geen oorbellen heeft.
Mijn tante is 61 jaar heeft ook geen oorbellen.

Mijn dochter (nu 4 jaar) heeft van mijn moeder meteen naar de geboorte ook oorbellen gekregen maar nooit aangehad. Ze liggen in kast en ze ga vaak kijken naar oorbellen van oma. Ik vraag: wil je ze dragen? Dan zeg ze: dat weet ik nog niet. In haar klas heeft alleen 1 meisje (van 12) oorbellen. In vond dat eng om gatjes te laten maken. De ooorbel kan overal blijven hangen bij zo klein baby`s en peuters.
Gabina is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-11-04, 09:02   #22
Moderator

Arno's avatar

Nationaliteit:

Citaat:
Erik schreef:
Vind het een leuke traditie hoor.

En wat een gedoe over wachten tot ze er zelf over kan beslissen? Oorbellen horen bij meisjes, wil ze ze later nietk, nou dan draagt ze ze toch niet? Wat maken die gaatjes nou uit.
Oorbellen horen bij meisjes? Wat een gegeneraliseer! Ik ben toevallig een meisje en ik draag geen oorbellen. Ten eerste vind ik het niet bij mezelf passen, ten tweede heb ik, toen ik ooit oorbellen heb laten schieten, 6 weken met ontstoken oren gelopen. Goud, chirurgisch staal, alles heeft erin gezeten maar helpen deed het niet. Die oorbellen heb ik al minstens tien jaar niet meer in gehad, maar de littekens heb ik nog steeds..

Denk effe na man, JIJ mag het dan wel mooi vinden, maar wie zegt dat je dochter het ook mooi vindt? Die gaatjes HOEVEN niet mooi dicht te groeien hoor.

Persoonlijke mening: ik vind het geen porum. Niet bij babys en ook niet bij meiskes van een jaar of 5. Als ze een jaar of 16 zijn mogen ze het lekker zelf weten, maar tot die tijd..

De vriendin van.. die zich effe niet in kon houden
Arno is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-11-04, 10:44   #23
Nieuw Lid

Smudla's avatar

Nationaliteit:

Oorbellen bij babies?Hmmmm even denken.Ik heb mijn oorbellen vanaf mijn eerste jaar en ik heb nooit spijt van gehad ik vond het altijd leuk om die mooie schatige oorbelletjes te dragen.Oorbellen,dat was bij mij de eenige zichtbaare ding aan wat heb je kunnen herkennen,ooo dat is een meisje.
Ik weet niet of het nog steeds zo is maar gaatjes bij de babies zijn in Cz door een kinderartzt gemaakt!
Misschien was het vroeger een puure traditie,maar ik vind dat het nu niet alleen maar traditie is!Als je klein bent heb je niet zo veel verstand=dus maak je zich geen druk om of het zeer doet of niet=word je niet zo snel bang=en daar door minder gestrest!Vooral bij kleine kids geneezt alles veel sneller omdat ze in de groei zijn en bovendien kunnen ze veel veel beter met de pijn omgaan!
In mijn vriendekring hebben alle dames oorbellen en geen enkele heeft over een negative woord gezegt.
Zelfs mijn vriendin heeft spijt van dat heeft ze het bij haar dochter toen ze klein was niet gelaten doen!Zij zelf heeft wel gaatjes maar vanwegen haar alergie kan ze geen oorbellen hebben, dus heeft ze besloten dat haar dochter zelf moet beslissen of ze oorbellen wil of niet.Haar dochter wil all 8 jaar oorbellen maar vanwegen de PIJN durf ze het niet!!!Zij is nu 15 jaar oud!
Als ik ooit een dochter heb weet ik zeker dat ze oorbelletjes zou hebben en als ze het later niet mooi vind dan vind ik het okey!!!
Smudla is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-11-04, 11:17   #24
VIP Lid

Erik's avatar

Nationaliteit:

Go Smudla
Erik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-11-04, 13:46   #25
Nieuw Lid

Nationaliteit:

Ik wist niet dat Nederlanders geen oorbellen bij babies doen.
Ik vind het gewoon en heel mooi staan/klein bloemetje met een blauwe steen/Als ik zou ooit een meisje krijgen, ga ik dat wel doen. Je hoef niet naar een juwelier te stappen, je kan het ook bij een chirurg laten doen. Daar heb ik vertrouwen in, tenslotten mij moeder heef dat ook zo gedaan en ik had nooit problemen.
Alik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-11-04, 10:17   #26
VIP Lid

Nationaliteit:

Bart, ik vind het wel prima.......
Klara is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-11-04, 10:19   #27
VIP Lid

Nationaliteit:

Ik zie zelf geen verschil tussen gaatjes in oren prikken of besnijdenis... het is precies hetzelfde, jij hebt gelijk!!!!!!!!
Klara is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-11-04, 10:37   #28
cor
Super Lid

Nationaliteit:

ik kan me niet aan de inruk onttrekken daar toch wel enig verschil in zit
cor is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-11-04, 10:41   #29
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:

Volledig mee eens!
Vašek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-11-04, 21:38   #30
Actief Lid

Nationaliteit:

Lieve pro-prik(st)ers
.....
Ik probeer aan te geven dat een traditie annex gebruik het blijkbaar rechtvaardigt om er verder niet meer over na te denken en dan als een mak lammetje het lot van vele voorgang(st)ers te volgen. En dan... natuurlijk is er verschil te noemen tussen een besnijdenis of gaatjes prikken, vaak is de eerste notabene op religieuze gronden gebaseerd. De kern van mijn uithaal zit hem vooral in de achterliggende lijn: er wordt gefrunnikt aan een lichaam van iemand die niet in staat is er zelf tegen in te gaan.
Ik ben de laatste die gaatjes prikken zou willen verbieden, maar dan praat ik over personen die dat zelf kunnen beslissen. Nu duidelijk misschien?!?

By the way: ik heb een aantal jaren bij een juwelier gewerkt. Alleen kinderen boven de 10 mochten daar gaatjes laten prikken. Of werkt dit problemen in de hand omdat mensen, gedwongen door hun sterke drang tot maatschappelijk conformeren, dan maar zelf met een speld en kurk bezig gaan?!?

En hou nou op dat een baby lijfje minder last heeft van ontstekingen, kwats! Een lijf van een kind van 10 zit ook nog in de groei, als dat zo'n heilzame werking zou hebben...
In ieder geval 1 ding: het is me wel opgevallen dat er een veelvoud van Tsjechische ladies is ten opzichte van Nederlandse, die de gaatjes niet symetrisch hebben zitten, een bijkomend risico als je prikt in zo'n heel klein oortje.

Kortom: oma had het, mamma had het, ik heb het, dus mn dochter heeft het ook.... vooral doorgaan!
B@rt is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels