![]() |
|
|
#81 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Kheb me ooit als techneut bij importeur van Skoda in NL bezig gehouden met homologaties / typegoedkeuringen etc. Precies in een tijdperk dat de Europese typegoedkeuringen werden ingevoerd.
Dat was 1997 voor personenauto's. Vanaf dat moment is er een zogenaamde groepsgoedkeuring. Op het typeplaatje van de auto is dan een e-nummer te vinden dat refereert aan een homologatie document die de Europese goedkeuring vertegenwoordigt (CVO / WVTA ... Certificaat Van Overeenstemming / Whole Vehicle Type Approval) Voor die tijd waren er typegoedkeringen per model. Ieder model was kwa typegoedkeuring opgebouwd uit een aantal deelgoedkeuringen, oa voor maten en gewichten, motor & emissie, veiligheid etc. Voor onze Belgische lezers: voor de invoering van de Europese typegoedkeuring in 1997 was op het typeplaatje van officieel in Belgie geimporteerde voertuigen het Nationale Tyepgoedkeuringsnummer gestansd. In principe hoort een CVO bij een auto van na 1997 als een geboortebewijs. Echter, om papieren rompslomp te voorkomen, is het toegestaan dat het document niet fysiek bij het voertuig wordt geleverd, maar op navraag gereproduceerd kan worden (importeur). De importeur rekent echter voor dat reproduceren vaak een bedrag. Mijns inziens onterecht, maar zie het maar eens te krijgen (gelijk of geluk..?) Dus.... makkelijkst zijn auto' na 1997 vanwege de CVO. Daarvoor kan lastig gedaan worden vanwege het niet bekend zijn van technische data van de auto in Tsjechie. Laat staan dat je iets gewijzigd hebt aan de auto (spoiler, wielen etc) Volgens de Letter der Wet vergt dat zelfs in Nederland een individuele herkeuring bij het RDW, hoewel dat niemand doet. Tsjechie is daar iets 'Duitser' in, ofwel strenger. Ik vrees wat dat betreft ook dat mijn Mini uit 1980, die reeds 14 jaar in ver-herbouw / revi-tune-schildering is, een lastpak is om op CZ kenteken te krijgen. Ooit grijs, toen zwart, nu geel... ooit 1100 cc nu 1300cc etc etc etc... Suc6! |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Volwaardig Lid
|
Engelstalige info en adressen voor importeren (dus aanvragen Tsjechisch kenteken)
Ik heb m'n Skoda uitgevoerd (was simpel, half uurtje in de RDW wachtrij).
Met export kenteken mijn OHRA verzekering met 14 dagen verlengd. Zelf importkenteken (van een witte schoenendoos) erop geplakt. Ook simpel. Vervolgens STK laten keuren (ook simpel, kwartiertje). Morgen ga ik 'm invoeren. Hoop dat dat ook simpel is. Ik heb de volgende adressen voor Praag gevonden: http://magistrat.praha-mesto.cz/6505...7-January-2005 Als ik er aan denk hou ik jullie op de hoogte van de Kafkiaanse beslommeringen! |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Volwaardig Lid
|
Vrijdag avond vertrekken we naar Tsjechie en a.s. maandag zijn we voornemens om alvast 1 auto in te voeren in Tsjechie. We hebben inmiddels het formulier "prihlaska k registraci vozidla", do registru silnicnich vozidel" ingevuld (gekregen van de gemeente Slany), de autokeuring in Tsjechie hebben we maandagochtend om 0700 uur. V.w.b. autoverzekering is het waard om te "shoppen". Uiteindelijk hebben we 10 jaar no claim korting gekregen, we hebben ook korting gekregen op onze "klasse 3" alarm. COC certificaat hadden we al bij aanschaf van onze nieuwe auto. Ben ik nog iets vergeten?
![]() |
|
|
|
|
|
#85 |
|
VIP Lid
|
Een auto invoeren in NL is net zo leuk hoor.
Vooral als je bij je eigen verzekeraar, waar je ook je eigen zorgverzekering hebt afgesloten, wordt verteld dat ze je auto niet kunnen verzekeren als je geen Nederlandse nationaliteit hebt of geen verblijfsdocument voor onbepaalde tijd bezit. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Nieuw Lid
|
Auto invoerren in de CZ
Het is vrij makkelijk om een auto uit anderer eu landen in de CZ in tevoerren.
Je moet wel een verblijf/werk vergunning hebben of een SRO. De kosten ervan is wel duurder dan in Nl een kan soms tot een week duuren. Ik heb tot heden 3 autos uit Nl uitgevoerd en in de CZ ingevored. Eerst is het uitvoeren uit Nederland. Hier krijg je temaken met een export plaat en een uitvoer document,extra is verzekering maar als je via je eigen verzekerings maatschappij de verzekering kan regelen is dat een stuk goedkoper en je zit niet aan de twee(2) weeken vast voor het invoerren in de CZ. Alleen export plaaten en de uitvoer doc kost €50 maar dat kan mogelijk per regio sheelen. De invoerren en op kenteken in de CZ kost wat meer geld(in somige gevallen rond de €300),en dan kan het tot een week later zijn dat je pas een CZ kenteken hebt. Natuurlijk moet je ook verzekering regellen in de CZ maar dat is veel goedkoper dan hier in Nl. Laatst aangepast door PuNkEnStEiN; 28-06-08 om 07:06. Reden: Tekst over wegenvignet en alcohollimiet verwijderd; is al uitgebreid op het forum besproken. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Lid
|
auto invoeren vanuit nederland
hallo, een paar jaar geleden was het niet mogelijk om een auto in te voeren die ouder is dan acht jaar.
Weet iemand of daar de laatste jaren verandering in is gekomen. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Super Lid
|
Wij hebben net deze week twee auto's laten inklaren....1 van 2001, geen probleem; de ander van 1991, daarvan stond niet alles in de database en moest je nog 1900 kronen extra betalen voor die informatie, omdat ze dat moesten opvragen/opzoeken hier en daar.
Nu is alles klaar en gaan we straks naar Alliance om ze te laten verzekeren. Met die papieren en de papieren van de STK ga je dan weer naar het "registerambt" En we hopen dus over een kleine twee weken onze auto's op Tsjechisch kenteken te hebben. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
Lid
|
en moet je hem dan eerst uitvoeren en dan invoeren, of kun je hem invoeren en later uitvoeren, omdat er anders een tijdspan inzit waar je zonder kenteken rijdt.En ik weet niet of ons oude beestje dat redt.
|
|
|
|
|
|
#90 |
|
VIP Lid
|
Je kunt exportplaten nemen, ben je 2 weken verzekerd!
|
|
|
|