![]() |
|
|
#41 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
Hou me te goede, dat doe ik met heel veel plezier en het kostme echt geen stress ALS je dan maar van de mensen opaan kunt waar je je zaakjes mee moet regelen. |
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
Volwaardig Lid
|
|
|
|
|
|
|
#43 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
Gelukkig heb je het daar naar je zin.Even ruilen? ha ha |
|
|
|
|
|
|
#44 | |
|
Legende
|
Citaat:
http://www.praguemonitor.com/en/259/..._prague/17635/ het stuk is te veel om te vertalen. sorry. |
|
|
|
|
|
|
#45 |
|
VIP Lid
|
Marcel, ik heb het helemaal gelezen. Beetje bizar, maar vanuit de Tsjechische (slavische) taal en tradities, ook wel weer begrijpenlijk. Vergelijk het maar met, in de mannelijke variant, met Pietersen of Klaassen. In de tijd dat Napoleon hier de "Baas" was, moest iedereen een naam opgeven. Het werd al gauw: "de zoon van"....Piet of Klaas. En vaak tellen de namen, van mannen, in een stamboom alleen maar mee. Blijft over, het feit dat de Tsjechische overheid even verder zou moeten kijken, dan haar landsgrensen.
Don Carlos de Casterreros. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Lid
|
|
|
|
|
|
|
#47 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Ik zag dit onderwerp vanavond voor het eerst ... volgens mij is er zo her en der genoeg geschreven over de voors en tegens van het Tsjechische land.
Hier nog my 2 cents: Het is ons opgevallen dat een gemiddelde Tsjech - vooral de bureaucraat en werknemer tijdens werktijd - nogal gebrek heeft aan voorstellingsvermogen, empathie en initiatief. Deze 3 ietsiepietsie uitgewerkt: 1) Voorstellingsvermogen; ja, er is leven buiten de Tsjechische landsgrenzen. En dat is anders, niet persé slechter. Volgens veel Tsjechen is het Tsjechische het enige wat bekend is en ook het beste. Spreek met een Tsjech over de traditionele Tsjechische keuken en je weet wat ik bedoel. Lachen!!! 2) Empathie; er zijn zo van die dingen die voor een ander vervelend of zelfs schadelijk zijn. Maar daar hebben Tsjechen dus maling aan, zoals ook anderen maling aan hen hadden. De luiken naar medemensen zijn vaak erg gesloten. To není mùj problem... Behalve als er geld te halen valt natuurlijk. 3) Initiatief; wat begint bij nadenken, meedenken. Actief zijn. Er zijn in het mooie Tsjechische land teveel sporen achter gebleven van het katholicisme en communisme. Dit zijn twee soorten van dictaturen waar niet nagedacht mag worden, waar initiatief een doodzonde is en gedachtenloze volgzaamheid een deugd. Ik merk om me heen dat alles wat naar initiatieven riekt door een gemiddelde Tsjech met schrik wordt waargenomen, om er vervolgens veilige afstand van te houden. Wat ik vooral leuk vind is hier laten zien dat 'het' ook anders kan. Voorbeeld; een Tsjech is bij een benzinepomp gewoonlijk wat bars, kortaf. Telkens weer is het leuk te zien hoe verrast een medewerk(st)er daar is als je gewoon vriendelijk bent, praatje maakt. De eerstvolgende keer wordt je dan steevast herkent en met een big smile begroet. Het lijkt wel of ze niet kunnen bevatten dat er ook vriendelijke mensen zijn ... En zo kunnen we zelf hier en daar kleine bijdragen leveren aan een prettiger wereld ![]() |
|
|
|
|
|
#48 |
|
VIP Lid
|
CZ virus
het bestaat !
incubatietijd 3 jr . symptomen :slecht humeur ,irriteren aan de Tsjechische mentaliteit. behandeling : geen, het is schijnbaar een tijdelijke fase. omschrijving: eerste jaar, wat een prachtig land euforie . tweede jaar de taal begint te komen langzaam begin je telefoongesprekken te verstaan in cz. waarschuwingen van andere Tsjechen /medelander s neem je niet serieus , het valt allemaal wel mee denk je nog. maar dan..... na drie jaar en actief in het zakenleven voel je je zelf harder worden de ene na de andere firma probeert je te belazeren. langzaam begin je ze beter te verstaan en dan beginnen een paar dingen op te vallen. vreemdgaan is heel normaal.(vooral met darky ) alleen als er een directe winst is zijn ze te motiveren, een project in de toekomst gaat heel moeizaam. nationale volkssport is liegen ? mensen die 4/5 jaar een vreemde taal gestudeerd hebben en dit dus niet kunnen . buitenlanders zijn helemaal niet geliefd, alleen hun geld , behalve als het geld niet direct naar de persoon gaat met wie je praat dan is het ,die buitenlanders kopen alles op. het schijnt dat dit weer over gaat na enige tijd , ik ben dus tijdelijk ontoerekeningsvatbaar ![]() Laatst aangepast door Gorrit; 30-06-08 om 14:55. Reden: Verplaatst naar bestaand topic |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Actief Lid
|
dobry den,
het gaat over, het enige medicijn is tijd. Er schuilt een klein gevaar het komt af ten toe terug, gelukkig zijn dit vlagen en niet besmettelijk. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Actief Lid
|
Curious,
wat je beschreven hebt is niet specifiek voor Tsjechië. Er zijn bepaalde phasen van "zich vestigen in een ander land" en dat wat je beschreef is één daarvan. Het is zelfs vrij gewoon dat buitenlanders zich in een ander land belazerd voelen, soms nog na jaren, als ze zich de cultuur niet eigen maken of er niet mee leren leven. En voor een vreemde taal geldt ook zoiets. Na drie jaar spreek je misschien de taal wel redelijk, alle nuances zul je waarschijnlijk nog veel later snappen (of helemaal nooit - maar van dat woord hou ik niet zoveel). Dit is natuurlijk geen kritiek (ik ken je ook niet persoonlijk en het niveau van je Tsjechisch ook niet), slechts wat ik gelezen en ervaren heb. Nick_db, in veel van de opmerkingen die je maakt, zit wel wat. Toch denk ik dat je een beetje moet opletten met dit soort categorische evaluaties. Wie is die gemiddelde Tsjech en waar woont hij, ik zou hem weleens willen ontmoeten? Ik probeer heel hard een zin te formuleren waarin het fenomeen Nederlander niet voorkomt maar het lukt me bijna niet. Omdat ik momenteel niet zoveel tijd heb, zal ik slechts op die laatste opmerking reageren. Wat wil je in godsnaam bij een benzinepomp? Snel tanken, betalen en wegwezen, of verwacht je ook nog andere diensten? |
|
|
|