Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Toerisme - Attracties & Bezienswaardigheden
Burchten en kastelen

Burchten en kastelen

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 09-07-04, 22:11   #1
Marianne
Actief Lid

Burchten en kastelen

Kent iemand kasteel Blatna en is het de moeite waard? Volgens een link op internet is het een "must see". Ik wil de komende vakantie een aantal kastelen bezoeken en heb Zvikov en Orlik uitgezocht. Ben ook benieuwd naar Blatna. Andere kastelen tips niet te ver van Zvikov en Orlik zijn ook welkom. Of kastelen in het westelijke deel van de Sumava.
Marianne is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-07-04, 23:07   #2
Gijs
Nieuw Lid

Gijs's avatar

Re: Blatna, Zvikov, Orlik e.a.

Kasteel Blatna is zeker de moeite waard. Er is 'n prachtig slotpark bij met damherten. Als je aan de stadskant het park uit loopt kom je bij 'n uitstekend restaurantje. Het toetje a la landlady is zeker aan te raden (warme aardbijen). Als je 8 km doorrijdt richting Nepomuk is daar het kasteel Lnare. Dit kasteel is niet bekend, maar zeker 't bezoeken waard. Hele mooie fresco's en 'n goede rondleiding. Ook hier is 'n prachtige tuin.
Gijs is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-07-04, 10:29   #3
Macek
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:

Als je toch in de buurt bent, is het de moeite waard om Cesky Krumlov te bezoeken, een unesco monument, een schitterend stadje met een mooie karakterestieke toren. prettige vacantie, vr. gr. Macek.
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 11-07-04, 11:15   #4
Anna
Nieuw Lid

Anna's avatar

Nationaliteit:

Kasteel Hlubouka is ook zeer de moeite waard!!!!!!
Anna is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 11-07-04, 21:26   #5
jacquelien
Actief Lid

kasteel orlik is heel mooi onze kinderen waren er helemaal weg van,heel veel geweren en veel hertekoppen en dergelijke.vonden ze heel interessant.
ikzelf vind het kasteel hlublouka het mooist
jacquelien is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-10-04, 17:23   #6
cor
Super Lid

Nationaliteit:
Waar vind je kastelen e.d.?

een aardige site met heel wat info kastelen e.d. is
www.aboutczechia.com. er is nog heel wat meer touristiche info op deze site te vinden.
cor is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-10-05, 16:03   #7
Arno
Moderator

Arno's avatar

Nationaliteit:
Kastelen in Tsjechië, 3 juweeltjes

Artikel over kasten in Tsjechië op Planet.nl:

http://www.planet.nl/planet/show/id=...1923/sc=dead4f
Arno is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-10-05, 12:43   #8
dieter
Super Lid

dieter's avatar

Nationaliteit:
Re: Kastelen in Tsjechië, 3 juweeltjes

Nelahozeves bezocht ik ooit, ik wist dat Dvorak daar was geboren, dus stapte ik op een maandagochtend in een trein op Masarykovo Nadrazi en reed langs de Moldau mijmerend over de enorme houtvlotten die hier vroeger voeren op weg naar de havens in Duitsland. Tegen de tijd dat de vlottenvaarders bij Nelahozeves kwamen hadden ze dorst en ze riepen dan vertwijfeld over het water om bier. Dvoraks vader was ook herbergier, als de vlotten toen al voeren zal hij vaak met een kan de rivier op zijn geroeid...

Aldus kwam ik bij station Nelahozeves-Zamek (kasteel) maar ik reed verder tot Nelahozeves zelf, want daar verwachtte ik (ik had me weer eens niet voldoende ingelezen) het geboortehuis van de beroemde componist. De plaats lag er verlaten bij. Ik liep langs een voetbalveld van een eerste klasse club, die een veld hadden waar behoorlijk uithoudingsvermogen voor nodig was: het veld helde behoorlijk. Als ze de tegenpartij de eerste helft van onder naar boven lieten spelen waren ze de tweede helft gaar.
In een fantastische boerendorpsherberg gebruikte ik de lunch. Dvorak kon daar slechts rekenen op een gebaar dat ergens ver weg richting Praag leek te gaan. Iets alsof het een ijshockeyer was.

Dus volgde ik de lintbebouwing van het dorp en dat bracht mij bij een tweede voetbalclub aan de andere kant van het dorp, lagere klasse, maar wel een egaal veld. Vast minder uithoudingsvermogen. Zouden hier ooit dorpsderby's plaats hebben?
Onderweg was ik nog een echte dorpswinkel tegen gekomen, zo een waar het brood geteld lijkt en als je er dan een koopt iemand die dag mis zal grijpen. Dus dan koop je natuurlijk geen brood want dat wil je niet op je geweten hebben. Dat er een vreemde in het dorp was maakte het hondengeblaf dat mij achtervolgde wel duidelijk.

Na enige tijd door de natuur gegaan te zijn vond ik dan toch nog het geboortehuis van Dvorak recht tegenover station Nelahozeves Zamek en 's maandags gesloten.

Alles moet niet altijd lukken om een heerlijke dag te hebben.
dieter is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-11-05, 13:22   #9
ottovds
Nieuw Lid

Burcht Hradcany

Hallo

Ik ben bezig met een werkje over de burcht Hradcany
zou iemand eens wat meer uitleg kunnen geven over:
-de paleizen
-de kathedraal
-de tuinen
-het oud koninklijk paleis
Ik verwacht spoedig antwoord.
Dank u,
ottovds is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-11-05, 14:57   #10
Freddy2005
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Praagse Burcht
Nationale naam: Hradcany

De originele Praagse Burcht stamt uit 880 en is gesticht door de oudst bekende vorst van de Pøemysliden, Borovoj. De Praagse burcht vormt tegenwoordig een van de grootste gesloten paleizencomplexen ter wereld. Alleen de voorzijde is al een halve kilometer lang. Voor het fantastische silhouet zorgen de drie torens van de St.-Vituskathedraal, 88 en 99 meter hoog.
Op 7,5 hectare is men getuige van de duizendjarige geschiedenis. De gebouwen zijn in drie stijlperioden verankerd: Romaans, gotiek en classicisme. Het begin werd gemaakt door vorst Wenzel. Op deze 'Heuvel der Goden' liet hij in 925 een rond gebouw als veilige schrijn voor de hand van St.-Vitus bouwen.
De met houten palen omheinde vestiging werd in de 11de eeuw door koning Bretislav I door een stenen brug vervangen in het Tsjechische hrad, vandaar de naam Hradcany. Reeds onder Karel IV verwierf de burchtheuvel met de bouw van de St.-Vituskathedraal zijn belangrijkste handelsmerk. De eerste steen werd in 1344 door de keizer persoonlijk gelegd, hij wilde hier de grootste domkerk van Europa bouwen. Er werd ongeveer 600 jaar aan gebouwd. Gotische elementen werden er vooral onder koning Wladislaw II (1471-1516) aan toegevoegd.

Kijk ook eens op deze sites: The Dutch Lion

Pragueexperience
Freddy2005 is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.0.0 - RSS Feed