Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Toerisme - Attracties & Bezienswaardigheden
Pelhrimov en omgeving

Pelhrimov en omgeving

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 23-10-04, 12:56   #1
Henk
Actief Lid

Henk's avatar

Nationaliteit:
Pelhrimov en omgeving

Hallo,

Kent iemand hier het plaatsje Pelhrimov, zon 100 km voorbij praag richting Brno. Ik zou graag willen weten hoe mensen hun ervaring daar was. Groetjes Henk
Henk is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-10-04, 13:38   #2
Frank Z.
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Re: Kent iemand het plaatsje Pelhrimov??

Ligt in aardig, glooiend heuvellandschap. Bij aankomst vanaf de snelweg Praag-Brno vrij onaantrekkelijke eerste indruk door fabrieksschoorsten. In het centrum(pje) groot vierkant plein met winkels en horeca. Niet veel te beleven.
Frank Z. is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-10-04, 10:18   #3
veerle
Actief Lid

Klopt toch niet helemaal, Er is inderdaad niet veel te beleven, maar het heeft wel een aardig centrum, en is best leuk om een dagje te winkelen, en er wat rond te lopen, bv op een blauwe maandag, wanneer de meeste musea en kastelen toch gesloten zijn.
veerle is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 25-10-04, 22:01   #4
T@m
Nieuw Lid

Ja Henk, dat ken ik een beetje. Mijn vader heeft niet zo ver vandaan een weekendboerderijtje, dus ga ik er wel eens boodschappen doen...Het is wel een streekcentrum hoor - muzeum, winkels en zo. Wat wil je precies weten?
T@m is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-10-04, 18:56   #5
jaap
Actief Lid

jaap's avatar

In Pehlrimov zelf zal het inderdaad moeilijk zijn om alleen daar bijvoorbeeld je vakantie door te brengen. Is op zich echter best een aardige plaats (inderdaad streekfunctie) en vanuit Pehlrimov is veel te bezoeken dat ook de moeite waard is. Dus naast een aardige plaats met alles erop en eraan qua inkopen / restaurants etc ook een prima uitvalbasis naar de omgeving toe (zelfs Praag is via de snelweg prima bereikbaar).
jaap is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-11-04, 19:57   #6
Pelhøimov
Forum Freak

Pelhøimov's avatar

Nationaliteit:

Hallo Henk, wat wil je weten over Pelhrimov ?

Allereerst geef ik je een paar internetlinks:

www.pelhrimovsko.cz/index_an.php
http://mesta.obce.cz/pelhrimov/
www.pelhrimov.info

In het stadhuis, op het plein, is de VVV gevestigd.

Pelhrimov is al een oud stadje met een plein met fontein en gekleurde huizen, restaurantjes en winkeltjes.

In Pelhrimov is bijvoorbeeld in één van de twee stadstorens, heel leuk, het record- en rariteitenmuseum gevestigd van het Tsjechische Guinnessboek of Records. Elk jaar, al vroeg in de zomer, is er ook een recordweekend. Pelhrimov wordt daarom ook wel "stad van de records" genoemd.

Verder is er in het kasteel, bovenaan het plein, het streekmuseum gevestigd, wat heel interessant is. Je kan er soms een privé-rondleiding krijgen.
Je kan ook de kerktoren op het plein beklimmen en van daaraf heb je een goed uitzicht over de omgeving.
Er is een theater, bioscoop, bierbrouwerij, diverse winkeltjes en supermarkten, sporthal, zwembad en enkele hotels en pensions.

Omgeving:
  • In de buurt, richting Zeliv, ligt een stuwmeer, waar 's-zomers druk gezwommen wordt. In Zeliv is ook een klooster, waar men tegenwoordig weer bier brouwt.
  • Bij Kremesnik staat een uitzichttoren en er staat een bedevaartskerk met kruisgang en een bron.
  • In Kamen (richting Tabor) staat een kasteel waarin ook een motormuseum is gevestigd. Er is hier in de buurt ook nog een marmergrot die je kunt bezoeken.
  • Je kan vanuit Pelhrimov o.a. uitstapjes maken naar Telc, Jilhava, Tabor, Jindichuv Hradec en (iets verder weg) Praag.
  • In de buurt loopt ook een smalspoorbaantje, wat o.a. via Kamenice door de bossen naar Jindrichuv Hradec gaat.
  • In Moravec, zo'n 10 km van Pelrimov en 2 km vanaf weg nr. 19, ligt een kleine familie camping met een zwembad en restaurant.
Pelhrimov heeft sinds 1993 een stedenband met mijn vroegere woonplaats Waddinxveen. Ik ben er daarom diverse malen geweest en heb er ook vrienden wonen.
Wil je nog meer weten? Laat het me dan even weten.

Veel plezier in Pelhrimov en omgeving.

Jeanne
Pelhøimov is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 11-01-05, 22:11   #7
Jove
Lid

Is daar in de buurt ook niet het dorpje Lipnice met een mooie burcht ?
Jove is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-01-05, 14:52   #8
Pelhøimov
Forum Freak

Pelhøimov's avatar

Nationaliteit:

Hallo Jove

Dat dorpje zegt me niets, en zeker niet die burcht. En er zijn meerdere plaatsen met die naam.

Pelhrimov ligt ongeveer 40 km ten noorwesten van Jindrichuv Hrades, waar een hele mooi kasteel ligt.
En ongeveer 20 km ten westen van Jilhava.
En ongeveer 35 km ten noordwesten van de schitterende plaats Telc.
Pelhrimov ligt in Vysocina.

groetjes

Jeanne
Oud 20-01-05, 20:56   #9
Wiebe
Nieuw Lid

Wiebe's avatar

Lipnice ligt plm. 35 km noordelijk van Pelhrimov. Daar is inderdaad een imposante ruïne, best leuk om te bekijken. Naast de ruïne ligt het geboortehuis van Jaroslav Hašek, de schrijver van Svejk, met een piepklein museumpje.
Bijgesloten afbeelding
Bestandstype: jpg 40006-20010830 Lipnice kasteel ruine.jpg (87,0 KB, 14x bekeken)
Wiebe is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-01-05, 13:39   #10
Pelhøimov
Forum Freak

Pelhøimov's avatar

Nationaliteit:

Bedankt Wiebe,

Ik heb weer wat geleerd vandaag. Ik ga er zeker eens kijken, maar de streek bij Humpolec en erboven ken ik niet zo goed. (En ik moet ook eens beginnen aan Svejk. Hij ligt al een jaar in de kast, maar ik kom er niet aan toe om te beginnen met lezen)

groetjes

Jeanne
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.0.0 - RSS Feed