![]() |
|
|
#1 |
|
Nieuw Lid
|
Enkele zinnetjes voor op vakantie
Na enkele jaren Tsjechië ken ik helaas nog maar weinig woordjes (allé, toch een 30-tal, maar dat kan beter)
Zou er me iemand de volgende zinnen willen vertalen? Zo kan ik vragen of de Tsjechen me een beetje willen helpen. * Hoe spreekt u dit uit? (bv als ik in een bakkerij naar een bepaald broodje wil vragen...) * Kunt u me helpen?? * Wij zijn de familie Mestdagh uit België. Bestaat er een eenvoudige uitdrukking om de rekening te vragen in een restaurant? Onze oudste (bijna 8) vraagt dit graag als we op reis zijn.. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
VIP Lid
|
Helemaal onderaan het forum staat "Het Klaslokaal". Daar vind je een basis van het Tsjechisch. Handig rondom thema's opgezet. Helaas is de cursus gestopt maar de eerste negen lessen zijn zeker de meoite waard. Veel succes.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
VIP Lid
|
* Hoe spreekt u dit uit?
# Jak se vysloví ... # Jak se řekne ... * Kunt u me helpen?? # Můžete mi pomoct? * Wij zijn de familie Mestdagh uit België. # My jsme rodina Mestdagh z Belgie. Rekening vraag je zo: # Chtěli bychom zaplatit. (we willen graag betalen) # Zaplatíme, prosím. (we betalen a.u.b.) # Účet, prosím. (de rekening a.u.b.) |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Super Lid
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Nieuw Lid
|
Ja, ik weet het, zo'n boekje is inderdaad handig.
Maar ik ben een beetje eigenzinnig op de vlak, ik behelp me graag met een simpel woordenboekje en met veel proberen (zoals we in het West-Vlaams zeggen: ik sukkel graag een beetje. Zo voelen de mensen ter plaatse aan dat ik de moeite wil doen om het te proberen...) Bedankt voor de reacties !!! |
|
|
|
|
|
#7 |
|
VIP Lid
|
Aangezien dit forum gebruik maakt van lettertjes, is het moeilijk uit te leggen hoe je het uitspreekt. Krijg je dus alleen een lijstje met woorden/zinnetjes. Is zo'n, boekje beter, daar hebben mensen op gestudeerd en past in je handtasje op de koop toe.
Poging: zumurzlina.... vast fout (of fast vout?). Lies - ook eigenzinnig |
|
|
|
|
|
#8 |
|
VIP Lid
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Actief Lid
|
ik maak iedere keer wat spiekbriefjes luma. Na een tijdje heb ik ze dan eindelijk niet meer nodig. (Om alles te onthouden moet ik het wel meer dan een keer gezegd krijgen. soms is het het ene oor in enhet andere uit vooraleer het blijft hangen...)
ook cassettes (in de auto) helpen om te oefenen.(uit de reeks (TRAVEL WISE) veel plezier |
|
|
|