het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 03-04-08, 15:28   #1
Volwaardig Lid

Nationaliteit:
Tandradtrein van Korenov-Harrachov

Sorry als ik iets vraag dat al ergens op het forum staat maar ik heb gezocht en niet gevonden....forum wordt ook heel groot he!
Is er iemand die ervaring heeft met het tandradtreintje van Korenov naar Harrachov? Is er ook iemand die het treintje genomen heeft tot in Polen tot Szklarska Poreba? Is dat de moeite?
Als je een dagtripje wil organiseren, welk traject zouden jullie mij dan adviseren? Gecombineerd dan met een wandeling in Harrachov of Korenov of is er iets te zien in Polen?
Alle ervaringen zijn welkom. Alvast bedankt.
chantal is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-04-08, 17:11   #2
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Hallo Chantal, ik heb vorige zomer met het treintje gereden tussen Tanvald en Korenov. Daar zijn nog stukken van het tandradspoor overgebleven. De treinen die gebruikt worden rijden nu niet meer met het tandradsysteem. Het traject is wel de moeite waard en zeer fotogeniek, je komt er verschillende tunnels en bruggetjes tegen. Het stationnetje ligt wel helemaal de berg over tov de grote weg. Lees mij belevenissen in mijn vakantieverhaal: Eerste bericht, dag drie. 18 dagen Tsjechië......

Freddy2005 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-04-08, 14:13   #3
Volwaardig Lid

Nationaliteit:
Weinig reakties....
Ik had ergens (weet niet meer juist waar) denk ik toch, gelezen dat het tandradsysteem opnieuw gebruikt werd.
En is er dan nog niemand met dit treintje, tandrad of niet, doorgereden tot in Szklarska Poreba in Polen?
Oud 04-04-08, 15:29   #4
Forum Freak

Esthertje's avatar

Nationaliteit:
Chantal, je hebt de vraag gisteren pas gesteld, misschien moet je de forummers iets meer tijd geven om te reageren. Ik heb helaas ook nog geen gebruik gemaakt van dit treintje, wil dit in de toekomst zeker eens doen. Od ik helemaal naar Polen zal rijden, denk ik niet. Overigens schepte de topic-titel bij mij wat verwarring. Tandradtrein van Kerenoc- Harrachov, terwijl in je post zelf je spreekt van Korenov- Harrachov. Maar ik ken die eerste plaats niet.
Esthertje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-04-08, 16:02   #5
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
chantal schreef:
Bericht bekijken
Weinig reakties....
Ik had ergens (weet niet meer juist waar) denk ik toch, gelezen dat het tandradsysteem opnieuw gebruikt werd.
En is er dan nog niemand met dit treintje, tandrad of niet, doorgereden tot in Szklarska Poreba in Polen?
De trein rijdt niet naar Polen volgens de Tsjechische dienstregeling en het tandradsysteem wordt met de vandaag gebruikte technologie bij de treinen niet meer gebruikt. Ook de Poolse treinregeling maakt geen verbinding tussen tussen deze plaatsen.

De trein rijdt van Harrachov naar Železný Brod of naar Liberec. Op beide moet het stuk tandradspoor tussen Tanvald en Korenov gebruikt worden.

Wat zoekwerk levert dit op:

Citaat:
Im Jahre 1961 wurden für den Güterverkehr bis Koøenov neue Zahnraddiesellokomotiven von SGP in Österreich beschafft. Im Reisezugverkehr kamen nunmehr als Neuerung Triebwagen ohne Zahnradantrieb zum Einsatz.
In den 1980er-Jahren wurde dann doch eine Ablösung des unwirtschaftlichen Zahnradbetriebes dringlich. Speziell für diese Strecke beschaffte Diesellokomotiven ohne Zahnradantrieb lösten die Zahnradlokomotiven ab. Die speziellen Gleisanlagen wurden jedoch nicht abgebaut, sondern blieben auch weiterhin betriebsfähig.
1992 setzten Eisenbahnfreunde die seit 47 Jahren ungenutzte Strecke nach Szklarska Porêba (Schreiberhau) wieder instand. Zur Aufnahme eines regulären Zugbetriebs kam es jedoch nicht.
Im Jahre 1997 schien dann das Ende der Strecke besiegelt. Unter Anteilnahme tausender Eisenbahnfreunde verkehrten am 27. September 1997 die (vorerst) letzten Reisezüge. Doch schon im Jahr darauf verkehrten unter der Regie der Privatbahn GJW aus Prag wieder planmäßig Züge nach Harrachov. Vorgesehen war auch ein regelmäßiger Zugverkehr nach Szklarska Porêba, dazu kam es jedoch nicht. Wegen Unrentabilität stellte die private Bahn den Verkehr wieder ein, jedoch führte nunmehr wieder die ÈD den Verkehr fort.
Am 5. Februar 2008 wurde der Wiederaufbau der grenzüberschreitenden Trasse nach Jelenia Gora beschlossen. Die Wiederaufnahme des durchgehenden Bahnverkehrs nach Szklarska Porêba ist derzeit für das zweite Halbjahr 2009 vorgesehen.
Kort samengevat:

In de zestiger jaren werden nieuwe goederentreinen met tandradaandrijving gebruikt. Voor het personenvervoer kwamen er treinen zonder tandradaandrijving.

In de tachtigerjaren werden ook dieseltreinen ingezet voor de goederentreinen. De sporen werden echter behouden.

In 1992 zetten spoorwegenthousiastelingen het 47 jaar niet gebruikte traject naar Szkarska Poreba terug in orde. Tot een reglematige dienstregeling kwam het echter niet.

In 1997 reed de laatste trein en leek het lot definitief beschoren.

Op 5 februari 2008 werd echter tot een grensoverschrijdend traject naar Jelenia Gora besloten. De weder indienstname van het stuk naar Szklarska Poreba is hierdoor voor het najaar van 2009 voorzien.

vitejte.cz

wikipedia/tannwalder zahnradbahn

Met dit treinstel werd de "verplaatsing" gemaakt. Het motorrijtuig duwde het panoramische wagentje naar Harrachov. Door de dubbele vensters vooraan kon men een ideale uitkijk verkrijgen op het spoor en de spoorwegarchitectuur.
Freddy2005 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-04-08, 16:40   #6
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Esthertje schreef:
Bericht bekijken
Overigens schepte de topic-titel bij mij wat verwarring. Tandradtrein van Kerenoc- Harrachov, terwijl in je post zelf je spreekt van Korenov- Harrachov. Maar ik ken die eerste plaats niet.
Goed opgemerkt, Esthertje! Mij was dat ontgaan, maar bij deze is de titel aangepast.
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-04-08, 17:32   #7
Volwaardig Lid

Nationaliteit:
http://www.albico.cz/zubacka/Eng/hura.htm
Op deze site kreeg ik de indruk dat het treintje nog rijdt. Deze link heb ik trouwens op dit forum gevonden.(dolfbutselaar)
En Esther? Ik spreek van Korenov-Harrachov omdat ik de indruk heb dat dit het stuk is waar het tandradmechanisme in werking is en dat dit het spectaculairtste stuk is omdat hier het grootste hoogteverschil wordt overbrugd.
Ik kan uit de site inderdaad slecht opmaken waar het spoor vertrekt en waar het ophoudt. Het leek mij gewoon een mooie manier om toch ook een stukje Polen eens te bekijken.
Oud 11-05-08, 13:05   #8
Lid

Nationaliteit:
Trein van Harrachov

Hallo,

Ik zat al enkele keren de berichten te lezen van het treintje van Harrachov naar Tanvald.
Het is een zeer leuk en mooi lijntje.

Maar nu gaan wij er van de zomervakantie ook heel.
Wij gaan naar de camping in Harrachov.

Alleen zocht ik de dienstregeling van dat treintje maar op de CD(tsjegische spoorwegen) vind ik niets want die herkent geen Harrachov.
Nu ging ik naar de DB site en die kent wel Harrachov.
Daar saan ook gewoon de tijden bij.
Maar ik ging nog verder zoeken toen toen vond ik dit:
http://www.cdrail.cz/gvd/k036.pdf

Dit is de dienstregeling van route/lijn 36 van Tsjechië.
En daar valt Harrachov en Tanvald ook onder.
Maar nu staat er boven:
Platí od 3.3.2008

Is dit misschien ook de reden waarom het niet meer op de CD site staat?
Dus ik bedoel dat het lijntje is opgeheven..
Als dat echt zo is zal het wel heel erg jammer zijn.

Weet iemand hier een antwoord op

Groeten,
martin nuij
martinmack is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 11-05-08, 16:13   #9
Volwaardig Lid

jael's avatar

Nationaliteit:
treinje

weet dat het werd gerenoveerd een brug bouwen moet nu klaar zijn als het goed is rijd hij nu weer normaal anders tot jablonec nad jizerou
jael is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 11-05-08, 17:38   #10
Lid

Nationaliteit:
Hallo,

Bedankt voor de uitleg.
Nu snap ik ook waarom hij niet op de CD site staat.
Ik dacht die hebben hun zaakjes niet op orde.
Maar ze doen het juist zeer goed.

Ik hoop dat hij wel rijd.
En ach ja dan maar tot jablonec nad jizerou.

Misschien een rare vraag maar bij sommige spoorlijnen word er aangeraden om aan 1 kant van de trein te zitten om mooie foto's te maken.
Is er bij deze spoorlijn ook een voorkeur als je van Harrachov naar Tanvald rijd?

Dan nu echt de laatste vraag van dit bericht.
Is er ook een loket aanwezig op station Harrachov of moet de de treinkaartjes bij de conducteur kopen?

Alvast bedankt

Groeten,
Martin Nuij
martinmack is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels