|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#361 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Zie pag. 34, mijn initiele post.
Ja, we hebben daar een bedrijf, maar nee daar heeft het niet mee te maken. Ook niet met adoptie. Wel met de wat grootschaliger vervolgplannen ![]() |
|
|
|
|
|
#362 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Beste mensen, ik heb nog wat zitten nadenken over dit onderwerp en mijn berichten daarin. Kwam erachter dat ik me toch niet goed heb uitgedrukt. Daarom nu een poging wat te verduidelijken.
De Roma in Tsjechië hebben ook vandaag de dag te vaak te maken met discriminatie en racisme. Dat is jammer, pijnlijk en schadelijk. Wat er gebeurt is dat mensen - in dit geval Tsjechen - een scherp vooroordeel hebben en generaliseren. Degenen over wie het gaat - in dit geval Roma - voelen zich in een hoekje gedrukt, veroordeelt, voelen zich tweederangs burgers. Ze merken ook dat ze zelfs met goede wil en verwoede pogingen buitengesloten worden, bijv. de betere banen gaan uitsluitend vanwege vooroordelen vaak naar anderen. Onder die druk, in die omstandigheid gaat iemand dan handelen naar het gedrag wat 'ie toch al veronderstelt wordt te hebben. Of grijpt de kans om eindelijk eens iets terug te pakken/pikken. En zo worden de vooroordelen weer bevestigd. Een visieuze cirkel. Daarnaast hebben overheden ook nog de traditionele zigeuner-levensstijl willen uitbannen. Helaas. Het begrip 'visieuze cirkel' klinkt mij bekend in de oren. Komt in andere omgevingen in andere parameters ook voor. Denk maar aan slachtoffers van mishandeling in het ouderlijk tehuis, die op hun beurt hun kinderen ook weer gaan mishandelen. Het klinkt voor mij als iets wat doorbroken moet worden, wat alleen kan als de betrokkenen anders tegemoet worden getreden. Positief sturend. Zodat er kansen ontstaan en toekomstperspectief, men zich in een zelf gekozen richting kan gaan ontwikkelen. De volgende vraag is wat betrokkenen daarmee gaan doen, want het is moeilijk patronen / tradities te doorbreken. Daar weten we in Nederland ook alles van helaas. Mijn conclusie; ja er zijn problemen, maar nee die zijn niet onoplosbaar. Werk aan de winkel dus voor zowel Roma als de medeburgers. Ondertussen ben ik dankbaar dat wij in onze woonplaats bevriend zijn geraakt met een Roma familie. We hadden ons geen fijnere eerste vrienden in deze plaats kunnen voorstellen. En ook dat mag / moet gezegd worden, het is niet allemaal kommer en kwel met de Roma ... |
|
|
|
|
|
#363 |
|
Legende
|
Martina Chramcová is nieuwe Miss Roma der Tsjechische republiek
De 16-jarige Martina Chramcová is de nieuwe Miss Roma. Vorig jaar heeft ze reeds de titel Miss Roma Praag en Miss Roma Internationaal gewonnen. Chramcová haalde het in Hodonín van 11 medekandidaten, waaronder twee nichten van haar. Bij de proeven waren onder meer een optreden in een bruidskleed en een Czardas dans. De organisartoren willen met de verkiezing de kultuur en de Romatradities in het licht stellen.
radio.cz idnes.cz ![]()
|
|
|
#364 |
|
VIP Lid
|
Freddy, hoe groot(s) is de aandacht van de Pers in Tsjechie, voor dit soort vrouw-onvriendelijke evenementen in Tsjechie?.. Ik bedoel,.. het is misschien een mooie, spontane en ontwikkelde vrouw,... Maar is het de bedoeling dat zij, met haar verkiezing, de Roma's en Sinti een ander aanzien geeft in Tsjechie?..
Het leven, en de vooroordelen veranderen zeer traag..... Volgend jaar,... weer een verkiezing... Char. __________________________________________________ _____ Char. ...een beetje mistroostig, of zoiets... (Freddy, ik val hier de boodschapper niet aan, hoor!!) |
|
|
|
|
|
#365 |
|
Legende
|
Het stond ook even vermeld in novinky.cz .
|
|
|
#366 |
|
VIP Lid
|
Freddy, ik kan het artikel een beetje lezen.....Maar na 2004?...Wat een triestheid.. Een onvervulde belofte, .. voor een klein deel van de samenleving in Tsjechie...Er is, in tientallen jaren, nog weinig veranderd..
Char.
|
|
|
#367 |
|
Legende
|
Van de verkiezing van dit jaar wordt er geen verslag uitgebracht door novinky. Andere kranten melden het wel, oa:
www.24hodin.cz www.lidovky.cz
|
|
|
#368 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Gisteren tijdens een bezoek aan de Nederlandse ambassade in Praag (viering koninginnedag) viel het me op dat ik een bepaald verhaal telkens moet herhalen. Daarom maar uitgeschreven in een pagina (zojuist gedaan): http://www.nicodenboer.com/personal/cz/roma-nl.html
Waarschijnlijk zal ik op die pagina de laatste ontwikkelingen doorgeven, om op die manier een centraal doorgeefluik te hebben. Onderaan staat ook een oproep. Vanwege die oproep zou het leuk zijn als lezers van dit bericht de link + de tekst van dit bericht rondmailen naar mensen in de vrienden- en bekendenkring. Wellicht dat het helpt om de middelen te verzamelen. |
|
|
|
|
|
|
|
#369 |
|
Legende
|
Khamoro festival 2008
Gisteren is in Praag het 10° Khamoro festival van start gegaan. Het programma loopt nog tot volgende zondag. Het festival bestaat uit een academische zitting, concerten, tentoonstellingen, workshops en filmvoorstellingen. Bijna 100 artiesten uit 8 verschillende landen, waaronder ook Nederland, nemen deel aan de activiteiten.
khamoro.cz ![]()
|
|
|
#370 | |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Als ik het me goed herinner zou ik jullie (dit forum) enigzins op de hoogte houden van ontwikkelingen. Daarom nu een kopie van iets wat ik per email schreef.
Citaat:
|
|
|
|
|