![]() |
|
|
#11 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Hallo, de plaatsnaam 'Vysoké Veselí' betekent voor zover ik het goed vertaal zoiets als 'groot feest'. Wellicht dat dat een bepaalde verwachting richting de toekomst weergeeft
![]() |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Nieuw Lid
|
Hey wat leuk! Meer Nederlanders in de buurt
![]() Wij hopen binnenkort richting Stará Paka te verhuizen, ook niet ver van Jicin / Vysoke Veseli. Mijn vriend (over 6 weken man ) werkt in Skrivany, tussen Smidary en Novy Bydzov. We hebben nog geen gezinsuitbereiding maar hopen dat die komt na de verbouwing.Jammer dat we de dag vandaag hebben gemist! Ik had een tijdje niet ingelogd en las het vanavond ![]() Maar een andere ontmoeting moet toch ook te organiseren zijn! Groetjes Alice (&Sander) |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Stará Paka is eigenlijk bijna Reuzengebergte. Daar zit als ik het zo heb begrepen een redelijke concentratie Nederlanders. Net als regio Praag en meer ten oosten regio Děčín (ook wel genoemd Tsjechisch Zwitserland).
Wij wonen in een dorp meer naar het zuiden, iets voorbij Nový Bydžov of wel 85 km. / 01:15 ten zuiden van het Reuzenbergte. In die regio zijn we eigenlijk nauwelijks Nederlanders tegengekomen - 1 gezin en wat toeristen. Overigens; wij hebben de eerste (3) jaren dat we in dit land woonden Nederlanders wat misgehouden, wat hielp om zo snel mogelijk te integreren. Tsjechisch leren doe je nu eenmaal niet door Nederlands te praten. Op dit moment vinden we het weer wel leuk ook af en toe contact te hebben met Nederlanders. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Nieuw Lid
|
Goedemorgen,
Ja klopt, het ligt ook al echt aan de voet met de eerste skipistes om de hoek. Wij horen vooral van Pecka en Stupna dat er veel Nederlanders wonen. Wij willen ook graag echt in het Tsjechische integreren. Hier rond Praag vind ik dat tegenvallen omdat mensen echt op zichzelf zijn, veel verder dan een Dobry Den als iemand voorbij loopt is er niet. Ook hebben we hier weinig contact met Nederlanders overigens, een broer van een vriend uit Nederland die in Praag woont maar die kenden we dus eigenlijk al ![]() Naast dat soms een borrel of een barbecue leuk is, lijkt het mij ook vooral fijn om soms ervaringen uit te wisselen. Door schade en schande wordt je ook wijs maar als mensen het Tsjechische wiel al hebben uitgevonden is dat toch altijd prettig om te weten. Wij spreken de taal nog te weinig om alles in het Tsjechisch uit te vogelen We willen nu ook de komende verbouwing "Tsjechisch vriendelijk" aanpakken. Ik merk wel dat mensen het waarderen als we Tsjechische proberen te spreken en ze supporten ons ook maar er zijn ook andere verhalen (mensen die opgelicht zijn omdat het "naive buitenlanders waren en dus een makkelijke prooi"). Ik heb hiervan ook in Venezuela genoeg voorbeelden gezien... Een gebruiksaanwijzing van de "do's en dont's" is dus altijd welkom! En als we die als Nederlanders onder elkaar kunnen uitwisselen is dat super. Geen eigen kolonie dus maar elkaar supporten met het integreren.Fijne dag vandaag in het zonnetje! ![]() |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
It takes two to tango. Zo ook met het (willen) uitwisselen van ervaringen en mensen die al dan niet bij elkaar op bezoek willen komen.
In de beginfase hadden wij graag de tips gehad die je noemde. Maar de Nederlanders waarvan we hoorden dat ze in CZ wonen, spraken gewoonlijk nog niet eens Tsjechisch. Dan verwacht ik ook niet dat ze goed begrjipen hoe CZ in elkaar zit. En daarnaast is er dan het aspect z.s..m. Tsjechisch willen leren, voor ons al men al redenen om in de eerste jaren bewust geen Nederlanders op te zoeken. Nu we daar meer open voor staan, vraag ik me af waar de Nederlanders zitten die hier a) permanent wonen en b) af en toe zin hebben in een bak koffie en wat ervaringen uitwisselen. Ik moet zeggen, dergelijke Nederlanders heb ik nog niet ontmoet. Hoewel, op elke regel is een uitzondering, in ons geval 1 echtpaar. Op het moment concentreren wij ons op de contacten met de plaatselijke mensen. En dat bevalt bijzonder goed. Voor het overige; onze deur staat open voor Nederlanders die hier permanent wonen en daadwerkelijke willen integreren. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Nieuw Lid
|
Wat een welkomsten
Dank jullie wel! Jammer genoeg zijn wij zaterdag in Nederland (volgens mij ons vrijgezellenfeest aan het vieren) dus deze zaterdag zit er niet in ![]() En over de verbouwing gesproken: ik kreeg vandaag een tip: Werk met een bonus richting de projectmanager van de verbouwing, dan heeft iedereen er wat aan als het voorspoedig loopt Wij zullen vrij snel in een aantal kamers gaan wonen dus dan is het lekker als de verbouwing niet langer dan een maand of 3 duurt ook al moet er vrij veel gebeuren. We duimen ervoor dat goede aannemers in de buurt op korte termijn wat in kunnen plannen Als jullie nog tips hebben dan horen we ze natuurlijk altijd graag!Groetjes |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Lid
|
Hallo medelanders,
wij, mijn Tsjechische vrouw, ons éénjarig zoontje en ik wonen vlakbij Novy Bydzov, dus ook bij jullie allemaal in de buurt. Ik woon al acht jaar grotendeels in Tsjechie, dus heb de integratie al een tijdje achter de rug, al wordt er in sommige situaties nog wel anders naar je gekeken. Laten we eens wat afspreken met zijn allen? |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Jeroen, je bedoelt Nový Bydžov neem ik aan? Daar gaan we regelmatig naartoe om boodschappen te doen
![]() Iets afspreken met een paar gezinnen is misschien wel leuk ja. Meer gegadigden? (leuk woord trouwens voor Tsjechen, gegadigden ) |
|
|
|