Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Algemeen - Wonen & Werken
Afzien van sociale voorzieningen

Afzien van sociale voorzieningen

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 15-04-08, 18:23   #11
dieter
Super Lid

dieter's avatar

Nationaliteit:
Pension Rianka,
In Nederland krijgt iemand die zich hier vestigt niet direct een appartement en zeker geen gemeubileerd. En van mountainbikes is al helemaal geen sprake. Een Tsjech die hier komt wonen moet als alle anderen op de soms jarenlange wachtlijst voor een goedkope huurwoning of zelf iets kopen. En verder ook zijn eigen broek ophouden.

Een statushouder (erkend politiek vluchteling) krijgt nadat hij een status heeft gekregen ergens in Nederland een woning toegewezen. En een startersbedrag. In sommige gemeentes wordt die woning gestoffeerd, maar dat wordt dan op het startersbedrag ingehouden.

Nergens in Nederland - tenminste bij alle gemeentes waar ik ooit contact mee had - wordt er gemeubileerd en die mountainbikes moeten ook verwezen worden naar het land van de verjaardagsfeestverhalen.
Oud 15-04-08, 20:53   #12
Christine MB
Volwaardig Lid

Christine MB's avatar

Nationaliteit:
Ik denk dat "Pension Rianka" niet klaagt of ze wel of niet recht heeft op de "sociale pot" in Tsjechie maar of het rechtsgeldig is om te tekenen dat ze "afziet" daarvan.
Christine MB is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-04-08, 11:50   #13
Liesje
Actief Lid

Liesje's avatar

Nationaliteit:
Ik heb destijds ook zo'n verklaring moeten tekenen. En vraag mij ook af of dit 'rechtmatig' is aangezien ik wel het volle pond aan premies betaal. Indien een forumlid dit al eens met zijn/haar advocaat heeft opgenomen, hoor ik dat graag!
Liesje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-04-08, 12:21   #14
paula
VIP Lid

paula's avatar

Nationaliteit:
Wij hebben ook zo'n verklaring getekend en premies betaald.
Tot vorig jaar, toen ze zelf ook zeiden dat we er nooit iets van terug zouden zien, toen hebben we in overleg met de instantie die de premies int alles stopgezet!
We willen eerst goed weten hoe het nu inelkaar zit voor we premies betalen.
paula is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-04-08, 16:43   #15
nick_db
Actief Lid

nick_db's avatar

Nationaliteit:
@liesje: Als je terugleest, ben ik een forumlid die dit met zijn advocaat heeft opgenomen.

@paula: Met wie hebben jullie dat overlegd? ČSSZ, OSSZ?
En om welke redenen konden jullie stoppen met betalen?
Bij ons werd zo ongeveer het mes op de keel gezet, we moesten betalen. Volgens wet dit, paragraaf dat. Indien we niet snel zouden betalen hingen zoals hier gebruikelijk de nodige boetes boven ons hoofd.
Navraag leerde dat als je meer als x dagen per jaar in dit land bent, je premieplicht in NL ophoudt en verschuift naar CZ. En daarmee klopte het verhaal. Jammer alleen dat de overheidsvoorlichting hier super gebrekkig is, we eerst maar eens in Nederland op meer betrouwbare info moesten uitgaan, die vervolgens bij onze advocaat moesten controleren. Gezien dit verhaal ben ik beniewd hoe dit bij jullie in z'n werk is gegaan.

Bericht 18-04-08 om 16:44 aangepast door nick_db.
Reden: spelling
nick_db is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-04-08, 16:50   #16
paula
VIP Lid

paula's avatar

Nationaliteit:
Nick, dit is in overleg met de OSSZ.
Die waren het uiteindelijk met ons eens dat het niet kan dat je premie betaald voor iets dat je nooit zult krijgen.
Het probleem is in dit geval ook weer dat de kennis over dit onderwerp niet of nauwlijks aanwezig is, ook bij de OSSZ.
De boetes weet ik trouwens alles van, die hebben wij eerder helaas ook gehad!
paula is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-04-08, 20:46   #17
nick_db
Actief Lid

nick_db's avatar

Nationaliteit:
paula, in dat geval raad ik je aan erg op te passen nu. Los van wat het OSSZ nu zegt - iets wat zeer kan wisselen - zegt de wet ook iets. En als men ontdekt dat je iets anders doet als wat de wet zegt, zelfs al hebben ze er zelf actief mee ingestemd, kun je nabetalen + boete betalen. In dit land werkt het zo dat de overheid je niet of verkeerd informeert, je geacht wordt desalniettemin precies te weten wat de wet voorschrijft en overeenkomstig te handelen. De overheid neemt nauwelijks verantwoordelijkheid voor wat betreft informatievoorziening, wij, de burgers, hebben alle verantwoordelijkheid. Kortom, ook al denk je afspraken gemaakt te hebben, als er een overijverige ambtenaar is of als je zelf initiatieven neemt om in het spoor van de wet te komen, loop je op dit moment toch het risico van boetes. Ik zeg dit o.b.v. onze ervaringen met de bureaucratie...

Dus; wat zijn de feiten in jouw situatie? Meer als x dagen per jaar in dit land betekent dat je hier premieplichtig bent voor ziekenfonds en sociale verzekeringen. Je zult jezelf op eigen initiatief moeten aanmelden, op eigen initiatief tijdig aangiften moeten indienen. Zo niet, volgen er vroeg of laat problemen. Desgewenst kan ik iets meer inhoudelijke info over wetgeving doorspelen zoals wij die hebben verkregen.
Oud 19-04-08, 17:40   #18
Hogie
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Wij gaan in augustus de stap wagen om te vertrekken naar Tsjechië.
Wat me opvalt is dat zowel de informatie die je in Nederland kunt krijgen en die je in Tsjechië kan krijgen, beiden gebrekkig is.
Ik heb geprobeerd om uit te vogelen welke premies, hoeveel en wanneer deze betaald moeten worden. Hier krijg je geen info en in Tsjechie moet je je met een tolk melden en het alsnog zelf uit vogelen.
Is er ergens een lijst te vinden of goede info?
Oud 19-04-08, 19:44   #19
nick_db
Actief Lid

nick_db's avatar

Nationaliteit:
@hogie: In het jaar van vertrek kun je gebruik maken van de zgn. keuzeregeling. Je kan dan kiezen waar je wilt betalen -> in NL is goedkoper. Info kun je krijgen via http://www.svb.nl en http://www.belastingdienst.nl. De info is redelijk compleet, soms is het wat lastig zoeken op de sites. Kun je in NL niet vinden wat je zoekt, moet je gewoon even bellen en je wordt op een nette manier geholpen. Als je dit hebt ervaren gaat het volgende deel frustrerend worden.

In CZ is het een ander verhaal. Heel moeilijk om info los te krijgen. Wil je weten hoe het werkt, heb je in ieder geval te maken met de ziekenfonds die je uitkiest + http://www.cssz.cz voor sociale verzekeringen. Je moet aan beiden premie betalen. Daarnaast natuurlijk met het lokale belastingkantoor (als dat er niet is, het belastingskantoor van de meest dichtbijzijnde stad). Als je vragen gaat stellen, kom je er snel achter dat niemand goed weet hoe dingen werken. Er wordt je bijv. soms gezegd dat iets verplicht is, wat later niet waar blijkt te zijn. Of andersom, je krijgt een boete en bij navraag blijkt dat je 'iets' had moeten doen. Uitermate klantonvriendelijk en onbetrouwbaar. Een Tjsechische belastingadviseur is ook niet altijd betrouwbaar, want mijn ervaring is dat ze zo min mogelijk doen en alleen info geven als je specifiek vraagt. Zo wordt je niet veel wijzer over mogelijkheden binnen de kaders van de wet belasting etc. te beparen. Resteert bijv. een advocaat. Wij hebben op veel fronten info ingewonnen en heel langzaam beginnen we door te krijgen hoe dingen werken. Heeft wel de nodige boetes gekost en we hebben wel eerst de nodige adviseurs versleten. Wees dus voorzichtig.

Hoewel ik vroeger klaagde over de Nederlandse bureaucratie ga ik tegenwoordig met veel plezier naar een Nederlandse overheidsinstantie. Degenen die ervaringen hebben met de Tsjechische overheid begrijpen waarom.
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.0.0 - RSS Feed