![]() |
|
|
#1 |
|
Lid
|
Tsjechische les omgeving Den Helder?
Hallo,
Is er iemand in de omgeving Den Helder die les kan geven in het Tsjechisch, of weet misschien iemand waar dat kan? Dit omdat ik vaak in de winter in Tsjechië werk als skileraar en me toch wel beetje buitengesloten voel als al die Tsjechen met elkaar praten Groetjes Arjenne |
|
|
|
|
|
#2 |
|
VIP Lid
|
Arjenne,
Goed van je dat je iets van de tsjechische taal wilt gaan leren. Ik weet niet waar er in de kop van Noord Holland tsjechische les wordt gegeven. Andere forumleden uit jouw buurt weten dat waarschijnlijk wel. Maar hou er rekening mee, dat het tsjechisch een heel erg moeilijke taal is. Ik wil je niet ontmoedigen, maar reken er niet te veel op, dat je snel de tsjechen zult kunnen verstaan als ze onderling praten. Ik zit al 5 jaar op tsjechische les. Ik spreek de taal nu een beetje als het over bekende onderwerpen gaat. Ik kan me daarbij verstaanbaar maken. Maar als de tsjechen onderling praten, dan kan ik hooguit begrijpen waarOVER ze het hebben, maar WAT ze dan precies zeggen dat versta ik nog steeds niet echt. Dat is echt een zaak van lange adem, zeker als je niet permanent in Tsjechie bent. Maar toch: Succes!! |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Lid
|
Hoi,
Ja ik weet dat het heel moeilijk is. Maar het leuke is dat als wij 's avonds ski leraren training hebben (hoe gek het ook klinkt) maar dan versta of tenminste dan begrijp ik het.. komt waarschijnlijk ook doordat veel woorden dan het zelfde zijn in het engels of duits en de bewegingen die ze maken maar toch!! ik vind het gewoon onwijs leuk om het te proberen.. en ik zie zelf wel waar het schip strand.. de standaard woorden kan ik al goed begin toch Groetjes Arjenne |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Lid
|
Hoi Arjanne,
Voor zover ik weet is er geen Tsjechische les in de kop van Noord-Holland. Ik woon zelf in Callantsoog en ben het afgelopen seizoen naar Haarlem geweest voor les. Groetjes, Mirjam |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Volwaardig Lid
|
Wij hebben Tsjechische "prive" les gehad in Alkmaar, anderhalf uur les per keer. Het is heel moeilijk, de Tsjechen hebben 7 naamvallen. Wij hebben alleen de basis dingen geleerd, veel woorden konden we al omdat we al 15 jaar in Tsjechië komen.
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Lid
|
Citaat:
Groetjes Arjenne |