het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 17-04-08, 12:28   #1
VIP Lid

RoJo's avatar

Nationaliteit:
Inburgeringsexamen?

Een Tsjechische leerling van mij wil zich blijvend vestigen in Nederland. Ze wil op termijn ook graag de Nederlandse nationaliteit hebben. Moet zij in dit geval een inburgeringsexamen doen? En zo ja, heeft iemand dan een tip voor mij, voor goed lesmateriaal?
Ze wil de Tsjechische nationaliteit ook houden. Staat de Tsjechische wet dit toe?
RoJo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-04-08, 13:18   #2
VIP Lid

Beruska's avatar

Kijk op www.ind.nl
Daar staan antwoorden op je vragen.
Ik wil Nederlander worden

Ze moet naturaliseren als ze Nederlandse nationaliteit wil hebben maar dan moet ze de Tsjechische opgeven. Alleen als ze met een Nederlander trouwt, mag ze haar Tsjechische nationaliteit behouden EN ook de Nederlandse aannemen. zie hier

Citaat:
IND schreef:
Punt 7. U moet afstand doen van uw huidige nationaliteit, behalve als u behoort tot 1 van de uitzonderingen. Kijk hier voor meer informatie over het doen van afstand.
Afstand nationaliteit

Volgens mij is er geen bezwaar vanuit de Tsjechische kant betreft het opgeven van nationaliteit.
Beruska is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-04-08, 13:24   #3
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
verplichte inburgeringscursus bij immigratie geldt NIET voor immigranten uit EU-lidstaten.
Bij nationalisering kan er wel een examen geeist worden.

Laatst aangepast door Josef; 17-04-08 om 15:25.
Josef is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-04-08, 13:27   #4
VIP Lid

Beruska's avatar

Ik heb voor de zekerheid toch bij IND gespiekt...

Citaat:
Site IND schreef:
Als u Nederlander wilt worden door naturalisatie, moet u kunnen aantonen dat u voldoende bent ingeburgerd. Dit betekent dat u behoorlijk Nederlands kunt spreken, lezen, schrijven en verstaan. U moet zich kunnen redden in de Nederlandse maatschappij.

Om dit aan te tonen, moet u het inburgeringsexamen afleggen. Rondt u het examen met succes af, dan krijgt u een het inburgeringsdiploma. Daarmee kunt u een naturalisatieaanvraag indienen.

In principe moet iedereen die Nederlander wil worden de toets of het examen afleggen.

Sommige mensen hoeven de toets of het examen niet te doen.
Wie hoeft niet.
Beruska is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-04-08, 15:25   #5
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
ik neem aan dat jouw leerling Rojo na 5 jaar verblijf in Nederland (minimale termijn om te naturaliseren als je niet getrouwd bent met een nederlander) dan inmiddels voldoende Nederlands spreekt. Als ze dit aan kan tonen door bijvoorbeeld aan de Volksuniversiteit niveau 2 te halen dan is dit al voldoende (zie link van Beruska)
Josef is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-04-08, 15:42   #6
VIP Lid

RoJo's avatar

Nationaliteit:
Ik ga dit alles met haar bespreken. Het gaat al heel goed met het Nederlands, dus we zijn op de goede weg.
RoJo is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels