|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#21 |
|
Lid
|
Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?
Haha, wat sneu voor dat meisje zeg. Lijkt meer op een reklame voor hun woonplekje dan de naam van hun kind...
![]() IK ben het verder helemaal met je eens. Traditie is leuk, maar om nou allemaal hetzelfde te heten is ook niet alles. Met dat goedkeuren heeft mijn moeder ook problemen gehad. Het is wel al 23 jaar geleden, maar toen ze mijn naam opgaf, wilden ze het niet accepteren, omdat het niet in de kalender stond. Ze heeft doorgezet en nu staat mijn naam zelfs in de kalender en het is een vrij populaire naam geworden. Das dan weer jammer, maar goed. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Actief Lid
|
Leuk artikel over het goed- of afkeuren van babynamen:
http://www.blisty.cz/art/18387.html Het gaat over de problemen van een vader die zijn zoontje Finn wilde noemen. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Super Lid
|
Ach ja, ik heb Ctibor en Zlata voorgesteld, werd door de familieraad afgekeurd... Vaclav vind ik mooi, maar ik ben nog geen Nederlander (zonder
cursus Tsjechisch
dan) tegengekomen die die naam spontaan goed uitsprak.
Ik vind het enerzijds erg grappig maar anderzijds ook wel saai dat de koosnamen/bijnamen zozeer vast staan: Jan wordt Honza enzovoort. Daarom wilden we geen Tsjechische namen aan onze kinderen geven, want daar wordt dan gelijk dat koosnaampje van gemaakt die we niet zouden willen. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Volwaardig Lid
|
mijn vriendin is zwanger en het staat al vast dat als het een jongetje heet hij vaclav gaat heten, dan hebben we opa-venca, vader-vasek en baby Vasik Dan wordt het toch een beetje verwarrend.
Ik vind barbora een mooie naam (dat is mijn dochtertje) laura vind ik ook leuk, maar mijn man vid het te hard staan voor een babytje. Voor een jongen vind ik Tomas, Lukas en jakub leuk. Sorry, het zijn dus echt weer de namen van dit moment. |
|
|
|
|
|
#26 | |
|
Legende
|
Citaat:
Ik ben die laatste (jongste), Vašík ![]() |
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Actief Lid
|
Er staan ook veel prachtige namen in de ledenlijst zelfs.
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
Actief Lid
|
voor een meisje absoluut Eliska. Das het Tsjechische equivalent van Lies, onze dochter. Voor een jongen zou ik voor Pavel gaan. Vaclav kan natuurlijk ook.
|
|
|
|
|
|
|
|
#30 | |
|
Legende
|
Citaat:
Mijn moeder heet namelijk Eliška. Ze vertelde mij ooit dat tijdens de tweede wereldoorlog op school naam Eliška niet gebruikt mocht worden, Duitsers hebben haar zelfs "omgedoopt" naar Ilse. Ik heb ooit een schoolrapport van haar gezien met Ilse erop. Maar misschien zaten die moffen gewoon naast... |
|
|
|
|