Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Algemeen - Wonen & Werken
Afzien van sociale voorzieningen

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 12-04-08, 21:12   #1
pension rianka
Lid

Nationaliteit:

bij het aanvragen van de verblijfsvergunning moet je een formulier invullen dat je afstand doet voor 5 jaar van sociale voorzieningen. Totdat je een permanent verblijfvergunning krijgt.
Ik krijg steeds meer berichten door dat dit niet rechtsgeldig is.
Wie weet hier meer van?
pension rianka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-04-08, 15:09   #2
dieter
Super Lid

dieter's avatar

Nationaliteit:
Wanneer denk je dat in Nederland iemand recht heeft op sociale voorzieningen als een uitkering?

In ieder geval niet direct. Anders kwam toch elke Europeaan hier een uitkering aanvragen?

Noodhulp wordt natuurlijk altijd gegeven (spoedeisende ziekenhuisopname etc), maar direct mee eten uit de staatsruif is nergens aan de orde.
Oud 13-04-08, 15:48   #3
paula
VIP Lid

paula's avatar

Nationaliteit:
In Nederland hoef je niet te een formulier te tekenen dat je afziet van de sociale voorzieningen!
paula is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-04-08, 15:50   #4
PuNkEnStEiN
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Nee, je krijgt gewoon niks, da's ook duidelijk.
Oud 13-04-08, 16:10   #5
pension rianka
Lid

Nationaliteit:
Ik heb ook zo'n signaal gekregen van de juridische afdeling van mijn werk.
omdat ik nu ook belasting betaal via mijn loonstrook, zou ik ook recht hebben voor kinderbijslag (van mijn zoon), daar gaat het zich om.
Ik weet ook dat ik als buitenlander weinig vingers in de pap kan hebben.
Maar waar ik recht op heb mag ik toch ook opeisen?
Of moet ik zeggen, nee dank je lieve tsjechen ik hoef de kroontjes niet.
Oud 13-04-08, 16:11   #6
paula
VIP Lid

paula's avatar

Nationaliteit:
Maar dat is het punt niet, in Tsjechie moet je tekenen dat je ervan af ziet, ook al zou je er wel recht op hebben.
Als je in loondienst bent maar bij ziekte niet uitbetaald krijgt lijkt me niet echt de bedoeling.
In Nederland krijg je als je als buitenlander in loondienst bent wel gewoon uitbetaald!
paula is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-04-08, 16:13   #7
pension rianka
Lid

Nationaliteit:
Citaat:
dieter schreef:
Bericht bekijken
Wanneer denk je dat in Nederland iemand recht heeft op sociale voorzieningen als een uitkering?

In ieder geval niet direct. Anders kwam toch elke Europeaan hier een uitkering aanvragen?

Noodhulp wordt natuurlijk altijd gegeven (spoedeisende ziekenhuisopname etc), maar direct mee eten uit de staatsruif is nergens aan de orde.
ik heb geen zin in de buitenlanders discussie,daar is dit forum niet voor. Maar een gezin een compleet appartement geven, gemeubileert met mountainbikes en al..........noem ik geen noodhulp.

Citaat:
paula schreef:
Bericht bekijken
Maar dat is het punt niet, in Tsjechie moet je tekenen dat je ervan af ziet, ook al zou je er wel recht op hebben.
Als je in loondienst bent maar bij ziekte niet uitbetaald krijgt lijkt me niet echt de bedoeling.
In Nederland krijg je als je als buitenlander in loondienst bent wel gewoon uitbetaald!
ik weet dat ik er van af zie, daar hebben we 3 jaar geleden van afgezien, maar mijn vraag is of iemand gehoord dat met nieuwe europese regels men zo'n eisen niet meer mag stellen.
Oud 13-04-08, 20:49   #8
nick_db
Volwaardig Lid

nick_db's avatar

Nationaliteit:
Ik heb hierover een tijdje terug contact gehad met onze advocaat. Want ik moet het volle pond betalen voor soc. lasten en het zou vreemd zijn om dan vervolgens geen rechten te hebben. Ook wij hebben in 2005 nl. zo'n verklaring ondertekend. Het antwoord was; je hebt gewoon recht op de voorzieningen, want daar betaal je premie voor. Maar, als het echt misgaat heb je geen recht op een bijstandsuitkering. Dit is dus een tactiek van de Tsjechische overheid om in de onderlaag van de samenleving zo min als mogelijk meeëters te hebben.

Heb je twijfels over je rechten / plichten; vraag het altijd aan een goede advocaat. Tsjechische fiscalisten en info van de Tsjechische overheid is in onze ervaring gewoonljik niet betrouwbaar. Ze roepen vaak maar wat om 'er maar vanaf te zijn'.
nick_db is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-04-08, 08:07   #9
Lesněnka
Volwaardig Lid

Lesněnka's avatar

Nationaliteit:
Pension Rianka, kinderbijslag is in Tsjechië zowiezo inkomen afhankelijk (gezinsinkomen zelfs). Het wordt ook door de sociale dienst uitgekeerd en je moet het apart aanvragen. Wel heb je altijd recht op belastingkorting, als je kinderen hebt.
Lesněnka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-04-08, 15:55   #10
Nizozemec
Nieuw Lid

Nizozemec's avatar

Nationaliteit:
niks ondertekend

Ik heb onlangs, 2 maanden terug, mijn verblijfsvergunning aangevraagd en gekregen en ik heb zoiets helemaal niet hoeven ondertekenen, ook niet bij mijn nieuwe werkgever...
Nizozemec is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.0.0 - RSS Feed