![]() |
|
|
#71 |
|
Actief Lid
|
Tsjechen komen ook, kijk maar:
POZVÁNKA na Barbecue Party u příležitosti otevření hotýlku a campingu Stará Fara, Chržín 1 Kdy: 10. května 2008 Kde: areál Stará Fara, Chržín 1 Začátek: od 17 hod. Co Vás čeká: prasátko, klobásky, bramborový salát, pivečko, vínečko – no prostě ňaminky, ale hlavně dobrá zábava Srdečně Vás zve firma Sjors Lemberk & Partners, spol. s r.o. Prosíme o potvrzení Vaší účasti na email: sjors@sjorslemberk.cz nebo telefonicky na tel. 775-369985 S pozdravem, Petra Konopásková SJORS LEMBERK & PARTNERS, spol. s r.o. Karla Capka 267 277 46 Veltrusy CZECH REPUBLIC tel/fax: 00420-315-781261 mob.: 00420-775-369985 web: www.praagexpress.com |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Super Lid
|
Sjors, ik denk dat je beter die mensen uit die bussen uit kunt nodigen, of diegene die dus niet zo in Tsjechie geintereseerd zijn dan de meeste van ons dat zijn.
Ik heb ook nooit ontkent dat er nog steeds misverstanden zijn die mensen hebben over onderandere Tsjechie. Maar ik vind dat jij zo over het algemeen praat, terwijl jij ook wel weet denk ik, dat de meeste mensen die zo over Tsjechie denken zoals jij dat beschrijft, of hun mening zullen herzien na 'n bezoek aan Tsjechie, of er nooit meer naar toe zullen gaan. En ja, ik ben zelfs 'n beetje jaloers op al die prachtige bouwwerken die daar nog staan, terwijl we hier in Nederland zoveel hebben vernield wat dat betrefd. Ik denk dat jij heel veel onwetende mensen bent tegen gekomen in al die jaren. Maar ook dat is niet eens zo raar. Toen wij de eerste keer naar Tsjechie gingen, niet eens zo lang geleden, waren er ook wel mensen zoals mijn ouders die zich afvroegen wat daar nou weer te zien was. Nou ik heb het ze laten zien.Omdat zij geintereseerd zijn in waar wij allemaal naar toe gaan. Zo hebben ze genoten van fotos van Venezuela, Alaska, maar zeker ook van de fotos van Tsjechie. En ze stellen dan ook vragen, over vanalles en nog wat, vragen waar ik vaak antwoord op kan geven en soms ook niet. Ik erger me er ook niet aan als wij in het buitenland zijn en mensen stellen vragen over Nederland. Er zijn er nog genoeg die denken dat bijna iedereen in Nederland drugs gebruikt, en dat alles hier ook toegestaan is. Maar als zij echt geintereseerd zijn ga ik 'n gesprek aan met die mensen. O ik kan 10 mei niet, ik geloof ook niet dat ik was gekomen als ik wel gekunnen had trouwens. ![]() |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Misschien ook wel over wat ik zei. Even off-topic: Ik ben er ook geen voorstander van om alles weg te gooien (met eten doe ik dat ook bijna nooit), maar mijn huis in Tsjechië is niet al te groot en dan word je wat makkelijker: Gewoon maar weggooien, je kan alles wel bewaren, waar laat je het? En in tegenstelling tot jou ken ik niemand die ik blij kan maken met die oude kleding.
![]() |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Actief Lid
|
Ik denk (en weet ook) dat er in Tsjechië "stille" rijkdom is. Dit komt denk ik omdat veel Tsjechen minder waarde hechten aan materiële zaken. In het dorp waar wij ons huis hebben, bewonen mensen bijv. maar een klein gedeelte van hun huis, want dat is veel practischer en goedkoper (verwarming). Er zijn echter ook wel mensen in ons dorp die echt niet veel geld hebben. Een jong stel dat wij heel goed kennen, heeft het echt niet breed. Wij weten wat hij verdient en zij werkt niet. Ze hebben een zoontje van een paar maanden. Ze wonen in bij zijn ouders. Maar ze zijn heel gelukkig. Hoewel ze binnen in een kleine ruimte leven hebben ze buiten heel veel ruimte en dat is ook rijkdom. Ze zijn wat hun voorzieningen betreft selfsupporting. Ze verbouwen hun eigen groenten, hebben dieren die ze kunnen opeten, eieren van hun kippen, fruit aan de bomen en struiken. Wat de basisbehoeften betreft is er dus zeker geen probleem en verder hebben ze niet zoveel nodig. Zo leven ze toch heel onbezorgd….dus arme Tsjechen..no way. Die "stille" rijkdom is er in Nederland ook nog wel hoor. De mensen die zo leven hebben eigenlijk dezelfde mentaliteit als veel Tsjechen. Ze hebben gewoon weinig nodig om gelukkig te zijn. En Jolanda…wat die kleding betreft….dat hebben wij ook altijd gedaan hoor en we doen dat nog steeds (en trouwens niet alleen met kleding). Ik weet zeker dat mijn dochters als ze misschien over een paar jaar kinderen krijgen, ook graag kleding aannemen die niet nieuw is. Dit heeft niets te maken met rijk zijn of niet, maar gewoon, dat het nog goed is en waarom zou je het dan weggooien en nieuw kopen. Het is bij ons zelfs zo dat als we iets nodig hebben, we bij mijn ouders dat kenbaar maken en dan is de kans groot dat binnen afzienbare tijd er ergens vandaan iets op de proppen komt, waar we iets mee kunnen. Wij hebben daar zo al aardig wat geld mee bespaard. En niet omdat we zo arm zijn, maar gewoon, waarom zou je het uitgeven als het niet nodig is?! Dit is onze levenswijze. Wat anderen doen moeten zij zelf weten vind ik. Als je er gelukkiger van wordt als je het allemaal nieuw koopt, mij best. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Actief Lid
|
Waarom moeten we nu allemaal zo doorzagen over die gebruikte kleding en over die "stille rijkdom of armoede". 't Is maar hoe je uitlegt.
IK HEB ALLEEN MAAR BEDOELT DAT HET HELE GROTE TSJECHIE GEEN ARM LAND IS, EN EIGENLIJK OOK NOOIT GEWEEST IS. Het betuttelen wat we ook weer in dit topic doen is daar zo kenmerkend voor. Wij praten toch ook niet over die arme mensen in de provincie Groningen of die arme mensen uit Zuid-Oost Drenthe. Zie het nou a.u.b. in grote lijnen. EN ZO BEDOEL IK HET. SJORS |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Super Lid
|
Ik heb het idee dat mensen adhv 'kleine' voorbeelden de 'grote' lijn proberen te illustreren.
|
|
|
|
|
|
#77 |
|
Super Lid
|
Maar is dat ook zo, is Tsjechie, als land, dan zo rijk?
De prachtige gebouwen, wie zijn daar over het algemeen de eigenaars van en heeft Tsjechie niet veel schulden daar het opknappen van die gebouwen ed. Ja dat zijn dan weer wel hele grote lijnen, maar ik zou het wel fijn vinden als iemand mij daar iets over zou kunnen vertellen. Als je het in Tsjechie vraagt lopen daar de verhalen ook nogal uiteen. Het topic onderwerp is trouwens zijn wij de rijken of verbeelden wij ons dat maar????? Ik denk dat er hier toch heel duidelijke antwoorden en meningen gegeven worden. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Actief Lid
|
Baret, als je mijn stukje goed leest, kan je zien dat ik het met je eens ben!!!!! En ik heb alleen gesproken over stille rijkdom en niet over stille armoede. Ik vind overigens ook niet dat wij de rijken zijn. |
|
|
|