![]() |
|
|
#41 |
|
Actief Lid
|
Ik geniet op deze Zaterdagmiddag! Een superdiscussie. En er zijn zelfs forumvriendinnen die zich aangesproken voelen. Dit is niet nodig. Ik weet dat ik tussen de regels door wel eens niet te volgen ben en je zult ook een beetje humor moeten kunnen verstaan. Weet je nog dat ik in het begin geschreven heb over die overvolle bussen die hier in Praag aankwamen en waaruit hele volksstammen, soms wat oudere Nederlanders stapten, die of Vutter waren of vroeg gepensioneerd, misschien wel afgekeurd voor de rest van hun leven en waarvan de Tsjechen niet begrepen dat deze mensen niet meer hoefden te werken.
Ze (die mensen uit die bus) moesten wel rijk zijn want anders kun je niet zomaar in het midden van b.v. oktober vakantie vieren. Nou deze mensen uit die bussen en met hen hele volksstammen in Nederland verkeren nog steeds in de veronderstelling dat het hier een achtergebleven gebied is met intreurige mensen, die nauwelijks geld hebben om rond te komen. Waarbij je al aan de kleding kunt zien dat ze het echt niet breed hebben. Die (mensen uit die bus), wanneer je ze meeneemt naar b.v. Tesco beweren dat dit warenhuiscomplex alleen gebouwd is voor de rijke tourist. Snappen we het nu een beetje? En de rest over de voedselbank en de kledingcontainer komt er later bij. Ik bedoel: Hebben zij en sommigen van ons het bij het rechte eind? SJORS (en nu koffie met strudl!) |
|
|
|
|
|
#42 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
In Tsjechie is de samenleving veel minder gepolariseerd, maar ook hier ligt het er veel aan waar je bent. Praag is relatief rijk, terwijl Noord-Bohemen en Noord-Moravie duidelijk de minder bedeelde regio´s zijn. Daar zijn veel mensen die het niet al te breed hebben. |
|
|
|
|
|
|
#43 |
|
Super Lid
|
Overigens vind ik dat je best een hypotheek mag hebben, en als je het prettig vind een auto op afbetaling te kopen omdat je dan wel een mooiere-fijnere-luxere wagen kunt aanschaffen, lekker doen als dat je gelukkig maakt! Het komt nu soms een beetje over alsof je pas écht gelukkig bent zonder geld en middelen. Geld maakt niet gelukkig maar geen geld ook niet.
Als ik kijk hoe mensen in CZ reageren als je ze een extraatje geeft (bv naast de dagelijkse fooi in de hotelbar aan het eind van de vakantie nog een extra), en ze gaan zowat op hun knieën, dan heb ik de indruk dat ze het goed kunnen gebruiken. Ja, dan voel ik me inderdaad beter bedeeld, en ben ik blij dat ik dat kan doen. Laat ik me dan door verklede rijken in het ootje nemen? |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Super Lid
|
Dat bedoel ik dus ook Maria.
Iedereen moet doen wat hij/zij zelf goed vind en wil doen.De een geeft z'n geld uit aan kleding en de ander aan 'n auto, helemaal niets mis mee. Als we het geld maar uit blijven geven, is alleen maar goed voor de economie. En wat ik dus bedoel is dat er ook in Tsjechie mensen zijn die het moeilijker hebben dan de ander. Ik vraag me trouwens ook af Sjors of jij iedereen die uit zo'n bus stapt aanspreekt. hoe weet jij wat zij denken?? Ik vind trouwens dat er hier op het forum maar heel weinig wordt verteld over die "arme" Tsjechen, dus ik weet niet waar jij het vandaan haalt, maar volgens mij zien de meeste het over het algemeen helemaal niet zo alsof wij die rijke nederlanders zijn en zij die arme Tsjechen. En wie het bij het rechte eind heeft, ik denk ikke. Ik weet niet wat andere denken, dus kan ik daar helemaal niet over oordelen, ik weet alleen dat het met veel Tsjechen beter gaat dan tien jaar terug, maar ik weet ook dat er altijd nog Tsjechen zijn die het moeilijker hebben om rond te komen. Dus nee, zij ( de Tsjechen) die denken dat iedereen rijk is die in Oktober met de bus op vakantie gaat hebben geen gelijk, ook al ben je niet arm als je op vakantie kunt. En nee, zij ( die uit die bus komen) en denken dat alle Tsjechen arm zijn hebben ook geen gelijk. Heel simpel dus eigenlijk. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Actief Lid
|
![]() Hadden Wij???......... Hadden wij de gids iets moeten geven? Ja, je hoort zoveel verschillende meningen daarover, Sjors De een zegt: Ze krijgen genoeg ! en de ander: Misschien is het een belediging verder heeft de gids zelf gezegd dat ze niet arm zijn, die Tsjechen! Enne.......misschien is dat ook zo Ik heb het in ieder geval niet gedaan. Hadden wij die serveerster ook iets moeten geven? Ze was er 's morgens bij het ontbijt... maar 's avonds om twaalf uur was ze er nog! Ze vindt het vast leuk om voor ons Nederlanders te werken. Dat is eens wat anders als voor die brutale Duitsers of zuinige Italianen. Enne.........misschien is dat ook zo Ik heb het in ieder geval niet gedaan. En de chauffeur, Sjors krijgt hij ook wat aan het einde van de reis? Ik kan me herinneren dat het vroeger wel zo was. Maar toen hadden ze nog niet zo'n goede CAO Misschien vindt hij het ook wel vervelend om iets aan te nemen en misschien kleurt ie dan wel. Dat wil ik hem niet aandoen Ik geef hem in ieder geval niets! Lieve mensen, beste vakantiegangers Opmerkingen genoeg over de fooien, het vaak welverdiende extraatje Ik doe het nu anders: Wanneer ik een goedluisterende, lieve, tevreden, vooral jonge en ook over bovenstaand twijfelende groep heb. Dan voel ik in mijn zakken. EN GEEF DAN IEDEREEN EEN FOOI!!!!!!!!! Ze voelen zich dan niet beledigd. En drinken 's avonds een van mij!!!! Zoals je ziet wordt ik al vele jaren overstelpt met vragen en wijsheden, zoveel dat ik een aantal van die dingen op papier gezet heb, Dit is er een van! |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Actief Lid
|
En hier is er nog een
Ik snap niet... Sjors, ik snap niet dat je hier wilt wonen, al die arme mensen. Je voelt overal nog die communisten. Krijg je wel genoeg te eten? Groente kennen ze hier niet, he? Ik snap het niet. Sjors, snap jij nou dat Mozart zich hier prettig voelde, tussen al die communisten? Ik snap niet dat hij hier bleef. Of is hij later weer vertrokken? Naar Oostenrijk? Ja, om dood te gaan. Ik snap ook niet dat Emil Zatopek hier is gebleven tot aan z'n dood. Hij kon zo verschrikkelijk hard lopen. En hij was toen toch in het westen? Denk jij Sjors Dat ie net zo hard terug gelopen is? Ik snap niet Sjors, dat hier Persil in de winkels staat. Dat kan toch niemand betalen. Heb je gelezen wat ze hier verdienen? En er staat Douwe Egberts koffie. Maar dat zal wel over datum zijn. Ik snap het niet, ik snap het niet, Sjors, jij kunt hier toch niet zo leven. Jij hebt vast een uitkering erbij. Uit Nederland. Anders kun je hier toch niet leven... "Ik snap U ook niet, mevrouw!" |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Forum Freak
|
Zo werkt dat overal hé, tenslotte zijn er ook nog heel veel Tsjechen die denken dat alle "Westerlingen" rijk zijn en dat alle Nederlanders naar Tsjechië komen omdat het hier binnenkort overstroomt!!
![]() |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Super Lid
|
Ok, sommige belachelijke opmerkingen, maar die mensen zullen vast in 'n ander land wel weer iets anders hebben.
Ik geef overal fooi, als ik tevreden ben, ook hier in Nederland, maar ik zeg al, ik zie het verschil niet zo tussen nederlanders en Tsjechen. Overal heb je vooroordelen zoals Corrie al aangeeft. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Actief Lid
|
hoi baret,
leuke discussie ben je begonnen . toch denk ik dat er echt wel verschillen zijn tussen de welvaart in tsjechie en die in nederland. misschien verkeren wij niet in de zelfde kringen?door de openheid van de tsjechen over wat ze verdienen en wat hun vaste lasten zijn heb ik een redelijk beeld van de in - en uitgaven van bijvoorbeeld mijn schoonfamilie. het is echt geen vetpot daar! de aanname dat er bij hun ergens een (rustende) rekening is met ettelijke kronen? waar zouden ze van moeten sparen? ook is er in hun stad, karlovy vary, sprake van werkloosheid, met name onder baby boom generatie. en dan is men blij met een oude tv, pc, frituurpan of wasmachine uit nederland. dus wij nemen regelmatig tweedehands spullen mee vanuit nederland. wat betreft de tweedehands kleding, daar hebben we hier op het forum al eerder over gesproken. en daar heb ik toch echt andere ervaringen mee dan de meeste leden hier. het is nog steeds zo dat ik oude kleding en schoenen meebreng naar tsjechië en dat die daar flink opgebruikt wordt. en nee dat gaat niet over merkkleding (daar heb ik zelf ook de centen niet voor). ook ken ik de dragers goed genoeg om te weten dat ze het niet alleen aantrekken omdat ik toevallig in het land ben ;-). groetjes judith |
|
|
|