het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 04-04-08, 09:14   #1
Actief Lid

baret's avatar

Nationaliteit:
Zijn wij de rijken of verbeelden wij ons dat alleen maar?

Ook in het gisteren verwijderde topic over de kampeertarieven in Tsjechie (naar het archief) en diverse andere topics bespeur ik steeds dat er gedacht en geschreven wordt over "die arme Tsjechen" of -dat kunnen zij nooit betalen-.
Is dit wel zo? Is het niet eerder zo dat wij dat eigenlijk ook een beetje wel zo willen zien?
Wanneer je om je heen kijkt wat er de laatste 15 jaar veranderd, gebouwd, aangelegd is en hoe het wagenpark in no time totaal gemoderniseerd is. Wanneer je b.v. Tesco bezoekt in Praag en daar over de koppen moet lopen. Als je in de weken voor kerst via de media alleen maar hoort dat de winkels nog niet vol genoeg zijn, dan kun je toch niet meer praten over "die arme Tsjechen"?
Zolang ik in Tsjechie woon heb ik nooit meegemaakt in mijn omgeving dat gezinnen uit huis gezet werden, het licht afgesloten werd, of het gas of de telefoon werd afgesloten. De Tsjechen waar ik veel mee te maken heb vertellen mij dat zij zelf ook graag die houding aannemen van wij zijn veel armer dan jullie. Als een Tsjech zegt dat hij geen geld meer heeft dan heeft hij altijd ergens nog wel 50.000 kronen. zegt men.
Ook voor de revolutie waren ze niet arm!
Maar het verwesterst. Zij willen nu ook -aan de buitenkant mooi zijn- ze gaan ook op vakantie naar verre bestemmingen enne..... vinden het niet zo erg wanneer wij ons veel rijker voelen. Daar kunnen zij dan van meeprofiteren.
Echt heel veel Tsjechische families hebben een eigen huis, vaak zonder hypotheek. Wij Nederlanders denken dat we een dief van onze portemonnee zijn wanneer we geen hypotheek nemen, laat staan dat we ooit een huis kunnen kopen.
Hoeveel auto's en caravans, keukens en boten, motoren en vakanties zullen er in Nederland gefinancierd worden met geld van de bank?
Hoeveel Nederlandse jeugd loopt er niet rond met torenhoge schulden?

Ja wij zijn de rijken! Maar veel Tsjechen zijn rijker!

SJORS
baret is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-04-08, 09:40   #2
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
precies hoe ik er ook over denk!

vaak lijken dorpjes op het platteland met op het oog bouwvallen van woningen erg armoedig. in bruto-inkomen uitgedrukt zijn deze mensen armoedig, maar vergis je niet. het huis is vaak afbetaald, stoken doet men met eigen hout. Fruit, groenten, vlees, melk eieren komen uit eigen tuin. Naar het werk gaat men met de bus of de Skoda van 20 jaar oud, die nog prima rijdt!

Alleen geld voor extra materiele zaken is er vaak niet. Maar de rijke is juist degene die deze luxe niet nodig heeft!
Josef is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-04-08, 09:53   #3
Super Lid

Maria's avatar

Citaat:
Josef schreef:
Bericht bekijken
Alleen geld voor extra materiele zaken is er vaak niet. Maar de rijke is juist degene die deze luxe niet nodig heeft!
Baret, bedoel je dit ook (gelukkig zijn met wat je hebt) of heb je het echt over financiën?
Maria is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-04-08, 10:00   #4
Actief Lid

baret's avatar

Nationaliteit:
Nee, want dit is weer een beetje dat gevoel, ik bedoel dat de Tsjechen het vaak beter hebben dan wij denken (of willen denken!)
Oud 04-04-08, 10:03   #5
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Josef schreef:
Bericht bekijken
Sorry Josef, maar dat vind ik net zo'n wijsheid als "Geld maakt niet gelukkig". Beide uitspraken worden meestal gedaan door degenen die wèl over geld beschikken. En geloof me: minderbedeelden zullen het - een enkele uitzondering daargelaten - beslist niet met je eens zijn.
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-04-08, 10:04   #6
Actief Lid

baret's avatar

Nationaliteit:
Enne... er zit nog steeds een groot verschil tussen wat wij nodig vinden of hebben om gelukkig te zijn en hun materieële wensen. Denk eens aan programma's als Ëigen huis en tuin! Ze lachen zich kapot!

SJORS
Oud 04-04-08, 10:11   #7
Actief Lid

Lesnìnka's avatar

Nationaliteit:
Het is als levenshouding inderdaad veel makkelijker als geld niet de hoogste prioriteit in iemand z´n leven heeft. In allebei landen zijn natuurlijk sociaal zwakke mensen maar echt arme mensen wonen elders in de wereld (op enkele uitzonderingen na - daklozen ed.).
Lesnìnka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-04-08, 11:19   #8
VIP Lid

Beruska's avatar

Citaat:
baret schreef:
Bericht bekijken
Ja wij zijn de rijken! Maar veel Tsjechen zijn rijker!
Gaat je uitspraak puur over geld of over hoe mensen zich voelen?
Want het is nogal relatief ...

Ik zal nooit zeggen dat ik arm ben. En de Tsjechen zijn niet arm en Tsjechie is niet arm.

Die afbetaalde huizen in CZ... 99% erfenis van de voorouders, durf ik te zeggen.
De jonge generatie van vandaag moet ook al die hypotheken en leningen nemen om eigen huis te kunnen betalen. Kijk hoeveel jonge mensen (boven de 25 jaar) nog thuis wonen omdat eigen wonen nogal onbetaalbaar is. Zeker als men single is.

Eigen groente, fruit, een varken en kippen ... die oude Skoda in de garage. Dat is er niet omdat men de luxe niet nodig heeft! Meer kunnen die mensen waarschijnlijk niet betalen. Daarom.
Beruska is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-04-08, 11:50   #9
Super Lid

Maria's avatar

Citaat:
Beruska schreef:
Bericht bekijken
De jonge generatie van vandaag moet ook al die hypotheken en leningen nemen om eigen huis te kunnen betalen. Kijk hoeveel jonge mensen (boven de 25 jaar) nog thuis wonen omdat eigen wonen nogal onbetaalbaar is. Zeker als men single is.
Is in Nederland ook zo.
Maria is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-04-08, 12:21   #10
Actief Lid

baret's avatar

Nationaliteit:
Ik heb toch het gevoel dat jullie (niet allemaal) mij niet begrijpen.
Doordat ik natuurlijk via mijn werk heel veel Nederlandertjes in Praag ontmoet, ja, bussen vol, komen er ook ontzettend veel vragen op mij af.
Sjors, die mercedessen die je hier ziet, dat is zeker allemaal maffia?
Je ziet helemaal geen rolstoelen in de stad, stoppen ze die mensen weg?
Soms komen ze met koffers vol kleding, goed bedoeld, maar aan wie moet ik ze geven?
Weet jij aan wie je kleding moet geven als een bus vol Tsjechen met bij zich tweedehands kleding neervalt in jouw woonplaats?
Tsjechie is daar geen land voor. Ze zijn te trots. Polen is daar heel anders in. Die leggen het 's Zaterdags op de markt en verkopen het. En de volgende keer zullen ze je vragen of je geen gebruikte Levis hebt.
Ik dwaal af. Ik bedoel dat wij nog steeds in de veronderstelling verkeren dat zij zoveel armer zijn dan wij en dat is niet zo. Ze hebben al goede auto's en prachtige huizen en goede banen en allemaal mobieltjes en niemand heeft nog zwart/wit televisie. Ze zijn niet arm, en dat bedoel ik! Ik ken geen arme Tsjech en als ze iets in de kop hebben wat ze willen hebben dan kopen ze het. Er is wel een verschil, ze sparen eerst. En dat deden wij vroeger ook.

SJORS
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels