Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Cultureel - Cultuur & Geschiedenis
Traditionele namen voor Tsjechische babies?

Traditionele namen voor Tsjechische babies?

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 20-11-05, 21:35   #51
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Loubos vind ik ook wel wat hebben, ze heten dan officieel Lobomier!!!!Nazdravi!!!
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-11-05, 22:28   #52
Moderator

Arno's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Erikita schreef:
Ja ze dachten ook bij mij dat ik een jongetje zou zijn. Mijn moeder had een enorme buik wat ze als tafeltje gebruikte als ze ging eten en ze waren dan ook super verbaasd toen ik tevoorschijn kwam. Had ik Ondrej geheten geloof ik.

ps Ik was het zwaarste meisje ooit geboren in dat ziekenhuis, 4,6 kilo. Dat is overigens helemaal goed gekomen hoor ;-)
Hmpz, dat "tafeltje" komt me bekend voor
Oud 26-03-08, 20:15   #53
Moderator

Arno's avatar

Nationaliteit:
Grappig dat je via via wel eens op oude berichten van jezelf stuit... dat tafeltje is inmiddels (ruim 2 jaar later) een prachtige meid geworden en om een beetje on-topic te blijven, met als 2e naam een Tsjechische van de kalender.... nl. Zofie.
Oud 28-03-08, 13:44   #54
Volwaardig Lid

Nationaliteit:
Citaat:
veerle schreef:
Bericht bekijken
zowel Eliska, elise, ilse, lies, liesl, lise, lisa, els,Betty, Bets...., allemaal zijn ze afkomstig van de hebreewse naam Elisabeth. De nicht van Maria, en moeder van Johannes de Doper, is een bekende bijbelse figuur met die naam. Die Moffen hedden dus gelijk, en een vorm gekozen die toen in Duitsland populair was. Misschien is Elisabeth, wereldwijd wel een van de namen met de meeste afleidingen.
Mijn oma was Duits en mijn moeder kreeg de naam Elisabeth. Ze woonden in Tsjechie met mijn opa (die was Tsjech) en toen mijn moeder 15 werd (in 1967) en haar ID moest ophalen, zeiden ze tegen haar, dat ze geen Elisabeth mag heten. Haar achternaam was toen Petrbokova en ze hebben in haar ID gewoon Petra gezet. Zonder vragen of mogelijkeid te kiezen. Dus is ze Petra.
Petra3h is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-03-08, 11:37   #55
Actief Lid

Alma's avatar

Nationaliteit:
Traditionelle namen zijn volgens mij leuk, maar wat vind ik al minder is zo 'n "modegolf" van bepaalde namen... ik vond het op school vervelend, dat we in een klas 3x Michaela(mijn naam) heetten, verder ook 3x Katerina en 4x Lucie, verder veel Jana's, Dániela's enz... men wist nooit, welke Michaela moet nu een vraag antwoorden - ik of een van die twee andere? Zo schijnt het nu weer in Tsjechie met namen als Natalie en Tereza te zijn. Elke ongeveer 10 jaren kiezen ouders voor hun nieuwgeboorte baby uit bepaalde namen die op dit moment "IN" zijn... En met jongens is het meer of minder dezelfde, maar daar blijven bepaalde namen langere tijd modern -zoals Jiri, Jan, Tomas, David, Jakub - die zijn modern zowel nu als vroeger
Alma is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-03-08, 09:17   #56
Actief Lid

Nationaliteit:
Citaat:
Petra3h schreef:
Bericht bekijken
Mijn oma was Duits en mijn moeder kreeg de naam Elisabeth. Ze woonden in Tsjechie met mijn opa (die was Tsjech) en toen mijn moeder 15 werd (in 1967) en haar ID moest ophalen, zeiden ze tegen haar, dat ze geen Elisabeth mag heten. Haar achternaam was toen Petrbokova en ze hebben in haar ID gewoon Petra gezet. Zonder vragen of mogelijkeid te kiezen. Dus is ze Petra.
Niet te geloven, wat een manier om aan je naam te komen! Als jij naar haar genoemd bent, had je dus eigenlijk ook Elisabeth moeten heten :-).

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Forumnavigatie

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.2.0 - RSS Feed