|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Moderator
|
Navigatiesystemen in Tsjechië: de praktijk
In dit topic kan je je navigatie-ervaringen in Tsjechië kwijt.
Twee verzoekjes:
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Lid
|
hoi,
6 jaar geleden, cd Tsjechie gekocht op marktplaats, 15 euro. Hoofdwegen en Praag, werkte perfect, ook in Praag reden we zo naar onze bestemming dwars door de stad, geen probleem. Gebruikte dit in een VDO dayton 4100. GRT Ludo |
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Moderator
|
Wij hebben een TomTom one, met de (volgens mij niet meer verkrijgbare) kaart van Tsjechië, Slowakije en Polen en de hoofdwegen van West Europa. De kaart is van december 2006. Hij werkt in Tsjechië perfect en de hoofdwegen van West Europa lozen je zonder problemen door Nederland en Duitsland heen, zelfs voor onderweg handige POI's van west Europa staan erop, zoals restaurants en tankstations.
De kaart van Tsjechië heb ik met een aantal POI's die gratis op internet te downloaden waren aangevuld. Zo navigeer ik heel gemakkelijk naar bijvoorbeeld een LPG tankstation of een Tesco Hypermarché ![]()
|
|
|
#4 |
|
Lid
|
Navigeren met becker in tsjechie
Vier jaar gelden voor het eerst naar Tsjechie naar Trutnov in het Reuzenbergte, Vrienden hadden Tom Tom bij zich, deze bracht ons overal.
Drie Jaar geleden naar Koren (klein gehucht bij Plana) geweest, zelf op zoek gegaan naar een navigatie systeem, de Tom tom kon het gehucht Koren niet vinden, vandaar dat ik het navigatiesysteem van Becker(traffic assist Highspeed) heb gekocht, geen problemen met de Becker ondervonden. Vorig jaar naar Lipnomeer geweest, (Slupecna) ook hier heeft de Becker ons zonder problemen naar toe gebracht. Dit Jaar (2008) naar Polevsko, een plaatsje boven Novy Bor, we gaan er van uit dat dit probleemloos gaat. Tsjechie ![]() |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Nieuw Lid
|
Met tomtom nooit problemen gehad; altijd via internet de nieuwste kaarten voor oost europa. Alle bestemmingen bekend en zonder problemen bereikt.
Vorig jaar voor het eerst op zomervakantie met een renault navigatie..... Mijn zoon had de tomtom aan z'n raam geplakt en regelmatig was het toen: papa: je moet hier de bocht om.... Na de eerste dag kon hij z'n tomtom inleveren en heb ik de renault navigatie niet meer gebruikt. Na de vakantie ook daar de nieuwste versie maar van gedownload (dvd versie) en nu wel alle wegen bekend. Afgelopen maand op wintersport toch een paar keer in het reuzengebergte de verkeerde kant opgestuurd door de renault navigatie. Er zullen best wel een paar karresporen tussen Polen en Tsjechie lopen; maar of die ook per auto te doen zijn..... Ook toen maar weer de tomtom aangezet ![]() Komende zomer naast de renault navigatie ook maar weer de tomtom mee ![]() |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Actief Lid
|
Heb een mio c510
hij werkt perfect. heb een kaart van 1 gig erin (kan ook groter). als er weer nieuwe kaart op mijn server staat, download ik weer een nieuwe kaart van tsjechie. Als ik er weer 1 zou kopen weer een mio. Elke plaats in tsjechie heeft hij mij weten te brengen, zonder problemen.
|
|
|
|
#7 |
|
Moderator
|
Heb een oude TomTom, de GO 300, met de een na laatste Oost-Europakaart v.710 en de kaart van West- en Midden-Europa v6.75 op een SD-kaartje van 2GB. Beide kaarten werken nagenoeg perfect met vrijwel 100% dekking. De kleinste gehuchten worden feilloos gevonden.
Een mooi extraatje is Mapshare, waarmee je zelf fouten in je kaarten kunt corrigeren en uitwisselen met TomTom, die e.e.a. controleert en vervolgens beschikbaar stelt aan de andere gebruikers.
|
|
|
#9 |
|
Lid
|
wij hebben de tomtom classic sinds 2004. Toen reden we nog op de "BLX + hoofdwegen" naar tsjechie. Dit was goed te doen. We kwamen tot 2km van onze woning op een doorgaande weg.
In 2006 bracht tomtom de kaarten uit als Plus kaarten. Toen reden we op de "Duitsland-plus" kaart van tomtom naar Tsjechie en werden vrijwel alle wegen herkent. De "Plus" was goed voor een grote dekking van West Tsjechie. Vorig jaar heb ik de nieuwste "Oost-Europa" kaart gekocht. De dekking van deze kaart was niet spectaculair beter dan de "DL-Plus" kaart in Tsjechie. Een tegenvaller. Het was ook niet mogelijk om van NL naar CR te navigeren zonder kaartwissel. Kort daarna werd de kaart van Oost Europa geintegreerd in de "West en Midden Europa" kaart. Nu was het weer wel mogelijk om een reis te plannen van NL naar CR, Maar officieel was deze kaart niet verkrijgbaar voor de Classic (v7.xx). Enkel door trucs met de Tomtom Home versies uit te halen kon ik de kaart downloaden. Tomtom wil hiermee enkel belemmeren dat je nieuwe kaarten op de oudste Tomtoms toepast. Terwijl dat wel gewoon mogelijk is. Ondertussen rijd ik weer een maand of 6 op deze kaart door Tsjechie. Het nadeel van 99 % dekking is dat de korstste of snelste weg daar niet altijd de comfrotabelste weg is. Daarom kies ik toch vaak voor de bekende weg. Deze kaart uit 2007 kent nog niet de nieuwe snelwegen. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Actief Lid
|
Heb en tomtom go 700 gekocht de dag dat die op de markt kwam.
Kaart van geheel west Europa op de hare schijf. Jaar 2005. Stuurde ons regelmatig vanaf een viaduct naar links of rechts naar een weg die daar onder liep. Onze auto kan helaas niet vliegen of springen. Nieuwe autobaan bij Dresden kende hij ook niet en toen wij vorig jaar op vakantie gingen naar Januv Dull (camping2000) dacht ik op gegeven moment echt dat ik op het achtererf van een boer terecht gekomen was. Gelukkig konden we aan de achterkant er weer af om onze weg te vervolgen. Twee maanden geleden een update van de kaart erop gezet en nu is het allemaal een stuk beter.
|