het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 20-03-08, 12:53   #1
Actief Lid

Stijn's avatar

Nationaliteit:
Burgerlijke aansprakelijkheid

Hallo,

Ik heb een vraagje over de burgerlijke aansprakelijkheid bij de aanschaf van een huis in Tsjechie. Ben je als buitenlander, eventueel met een aansprakelijkheidsverzekering in het buitenland, ook verzekerd in je Tsjechisch huisje? Of moet je in Tsjechie zelf zo'n verzkering regelen, hoeveel kost dan en wie kan me daarmee helpen?

Groetjes,
Stijn is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-03-08, 19:21   #2
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
Wat bedoel je met een aansprakelijkheidsverzekering in je tsjechische huisje?

Een Aansprakelijkheidsverzekering slaat meer op wat jij (mis)doet / een ander aandoet. Met je eigen huis bedoel je mischien een imnboedel/opstal verzekering?

Kan je anders een voorbeeld van gewenste dekking geven?

P
semabyt is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-03-08, 21:41   #3
VIP Lid

char's avatar

Nationaliteit:
Ik denk dat een dergelijke verzekering alleen nut heeft, wanneer het huis verhuurd wordt. Gasten kunnen schade oplopen. Los kleedje boven aan de trap, waterleiding die boven of beneden spontaan kapot gaat, kapotte stroomstekker, onvoorziene schade door lekkages in het dak, etc... Ik ben er voor verzekerd, voor 2 miljoen kronen. Vraag mij niet, wat het kost... Misschien 40-50 Euro per jaar?.... En of ze ooit zullen uitbetalen?.... De toekomst, zal het uitwijzen...Hoewel ik hierop, natuurlijk, niet zit te wachten...

Char.

__________________________________________________ ______
Char. ...geeft ook geen zekerheid...
char is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-03-08, 22:03   #4
Evi
Volwaardig Lid

Nationaliteit:
Stijntje,

De verzekering is geldig in het land waar je de polis afsluit (in het buitenland alleen bij tijdelijk verblijf - k denk niet dat je je huisje daar in kan onderbrengen).

Burgerlijke aansprakelijkheid bij Ceska Pojistovna:
http://www.ceskapojistovna.cz/bezny-zivot.html
Bedrag is flexibel naar gelang je behoeften. Ik geloof niet dat rechtshulp in het pakket zit.
Er wordt een voorbeeld gegeven van 412Kc/jaar, maar dat is waarschijnlijk voor een beperkt pakket.

Burgerlijke aansprakelijkheid bij Kooperativa:
http://www.koop.cz/cs/pojisteni/poji...macnosti.shtml
Ze hebben verschillende formules. Hun Optimum bij Pojištění majetku a odpovědnosti občanů lijkt het meest in de buurt te komen van wat je nodig hebt (vastgoed + burgerlijke aansprakelijkheid). Rechtshulp zit erbij.
Evi is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-03-08, 08:03   #5
Actief Lid

Nationaliteit:
Citaat:
char schreef:
Bericht bekijken
Ik denk dat een dergelijke verzekering alleen nut heeft, wanneer het huis verhuurd wordt. Gasten kunnen schade oplopen....
Volgens tsjechische wet ben je als eigenaar van een pand aansprakelijk ook voor schade die een inbreker overkomt . Hier mee bedoel ik geen kapotte kleiding maar meer gebroken botten door het vallen in niet afgedekte put, door het struikelen over bouwmateriaal in donker en dergelijke. Je kan voor zijn medische kosten opdraaien. Ook gevallen dakpannen, muren en andere onderdele van je paleisje in aanbouw kunnen schade bij derden veroorzaken.
Je kan soortelijke verzekering samen met je opstalverzekering afsluiten
Rena
Rena is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-03-08, 19:39   #6
Actief Lid

gerrit's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Rena schreef:
Bericht bekijken
. Ook gevallen dakpannen, muren en andere onderdele van je paleisje in aanbouw kunnen schade bij derden veroorzaken.
Je kan soortelijke verzekering samen met je opstalverzekering afsluiten
Rena
Voorzover ik weet hebben wij dat destijds ook afgesloten bij onze opstalverzekering.De kosten zijn minimaal(weet niet precies hoeveel: €30?/per jaar?).Ons is toen dat wel geadviseerd in geval van bijvoorbeeld erge sneeuwval/ijspegels,die van het dak afvallen en gasten of hun auto's kunnen verwonden/beschadigen.

Gerrit
gerrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels