|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Nieuw Lid
|
Hulp gezocht bij belastingaangifte
Ik heb bijgelezen op het forum onder belastingaangifte, waar veel en goede informatie in staat. Toch wil ik jullie graag het volgende vragen.
Wij wonen sinds eind 2005 in Tsjechie, geemigreerd, hebben veel problemen in Frydlandt n. O. met aangifte doen. Aanmelden bij de belastingdienst voor inkomensbelasting lukt tot op heden niet, omdat ze formele papieren willen dat we in Nederland geen belasting kunnen betalen. Uitschrijfbewijzen uit gemeente, inschrijfbewijzen in Tsjechie, IB60 formulier (wereldinkomen) niets lijkt te helpen. Het loopt stuk op het gegeven dat er inkomen (pensioen) vanuit Nederland komt. Wat dus al 2 jaar niet meer belast wordt. Ik werkte partime nog een aantal maanden per jaar in Nederland, wat dan wel weer belast werd via werkgever. Al met al veel te onduidelijk voor Financni Urad. Onze Tsjechische accountant heeft veel inspanning gedaan maar werd steeds weggestuurd, we zijn nu bezig een officiele brief terug te krijgen waarin staat dat wij wel willen betalen maar geweigerd worden. Hebben meer mensen problemen met aanmelden bij de belastingdienst voor inkomensbelasting? (De SRO belastingzaken verlopen met enige hobbels maar zonder deze problemen) Heeft iemand weet van een officieel formulier van de Belastingdienst Nederland waarmee je je aan kunt melden bij Tsjechie? Sinds jan. 2008 wordt de zaak nog ingewikkelder omdat we een appartement in Nederland hebben gekocht. Waarbij ik voornamelijk periode's (7 á 8 mnd) in Nederland zal verblijven, en weer daar ingeschreven ben, echter mijn man blijft in Tsjechie ingeschreven en werkt in Tsjechie. Ik heb nu een Nederlandse belastingadviseur die veel niet weet, maar wel veel rekent, zonder dat ik een stap verder kom. Ik zit erg verlegen om iemand in Nederland die verstand van zaken heeft. Weet iemand een Nederlandse belasting adviseur, op de hoogte van de Ned. belasting wetgeving maar ook bij voorkeur van 2e huiszaken in Tsjechie? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
VIP Lid
|
Ja, heb adres in PM aan je gestuurd. Deze firma heeft ervaring met belastingaangiftes voor expats.
P |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Moderator
|
De anderen mogen dat niet weten?
![]()
|
|
|
#4 |
|
Nieuw Lid
|
ik zou ook graag meer ervaringen willen horen.
Of meer mensen moeite hebben gehad met aanmelden, Of mensen formulieren hebben kunnen organiseren die ik niet heb, Mensen die een 2e woning hebben en belastingaangifte doen, ervaring met goede belastingadviseurs. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
VIP Lid
|
Jazeker! maar ik was bang dat dat als reclame voor gezien zou worden!
Hierbij de link naar dit (zeer gerenomeerde) bedrijf: www.loyensloeff.com P |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Moderator
|
Tuurlijk is het reclame, maar in deze context is het tegelijk ook nuttige info voor anderen. Het onderscheid is vaak moeilijk te maken, dat geef ik toe, maar in dit geval mag het van mij.
![]() |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Moderator
|
Ik zag het (nog) niet als reclame.
Wat misschien belangrijker is, is beantwoording van deze vraag Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#8 | |||
|
VIP Lid
|
Citaat:
Tussen NL en CZ bestaat een belastingverdrag dat bepaalt dat CZ belasting mag heffen over het uit NL verkregen inkomen (mits je werkelijk in CZ woont!) Belastingdienst NL (Heerlen) meldt dat aan hun een recent document van de belastingdienst CZ voorgelgd moet worden om betalingen uit NL belastingvrij te kunnen ontvangen. Uit dit CZ document moet blijken dat het inkomen in CZ belast wordt. Dit wetende is de opmerking van hamry dat pensioen al twee jaar onbelast is vreemd. (NB. als je niet bij belastingdienst Heerlen geregistreerd bent ben je vermoedelijk niet uitgeschreven uit NL) Citaat:
Je man blijft in CZ wonen en werken, de werkgever houdt dan sociale premis en belasting in (en draagt ze af aan FU) (hier zit vermoedelijk nog een belastingvoordeel, leven gescheiden van tafel en bed .......) Citaat:
Mijn ervaring met de belastingdienst CZ is positief, als iets niet duidelijk is dan bellen ze op. |
|||
|
|
|
|
|
#9 |
|
Nieuw Lid
|
Uitschrijven uit Nederland, geregistreerd staan via Heerlen, inschrijving in Tsjechie, onbelast inkomen ontvangen, is geen enkel probleem. Dat was goed overlegd en geregeld. Het Financni Urad van Frydlandt weigert onze belastingaangifte steeds mondeling, belt met de accountant, geeft als reden dat er eerst een officieel aanmeldingsformulier moet komen uit Nederland om ons aan te melden. Zo een formulier bestaat volgens Heerlen niet.
Herinschrijven in Nederland is ook geen probleem, doe ik graag, daar los ik het probleem mee op dat ik al 2 jaar geweigerd wordt voor belastingaangifte(in Ned. en Tsjechie), en daarmee zal de inkomensbelasting geen probleem zijn. Waar kan ik lezen, vinden, dat als je langer dan 7 maanden in Nederland verblijft / werkt je verplicht bent daar in te schrijven. Staat dat ergens? Echter in hoeverre wordt het huis in Tsjechie in box 3 belast, helemaal, of voor de helft omdat mijn man in Tsjechie woont? Mijn man doet dan aangifte in Tsjechie en verblijft in de woning daar. Dus in die zin heeft de problematiek ook met 2e huis te maken. Ben blij te horen dat er positieve ervaringen met de belastingdienst zijn. Wij hebben grote moeite om ook maar iets op papier terug te krijgen. Zaken worden mondeling doorgenomen, niet op papier omschreven en afgehouden. |
|
|
|
|
|