|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Nieuw Lid
|
Winstbelasting bij verkoop Tsjechisch huis (privé bezit)
Goede Dag.
Ik had de volgende vraag. Wat is de Winstbelasting bij verkoop Tsjechisch huis als prive bezit (dus geen SRO). En wat is de termijn. Ik iemand het weet dan hoor ik het graag. mvgr Berry |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Volwaardig Lid
|
Hallo Berry,
Dit is 3% welke over de verkoopprijs danwel de taxatie wordt berekend door de fiscus. Je kan zelf e.e.a. nalezen bij http://www.coolbergen.net/ tabblad algemeen openen en naar bijna beneden scrollen. Succes |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Actief Lid
|
Als je huis verkocht wordt binnen 5 jaar na aankoop hoor je inkomstebelasting te betalen over positieve verschil tussen prijs toen en nu. Dat wordt namelijk gezien als jouw winst. Alle facturen voor het opknappen van je huis kan je als onkoste aftrekken van verkoopprijs.
Meestal wordt het opgelost door het huis in twee stappen te betalen en alleen oude aankoopprijs in koopovereenkomst te zetten. Qua overdragbelasting maakt het niets uit want die wort toch van huidige taxatie waarde bepaald (behalve als koopprijs hooger uitkomt). Rena |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
voor winst zie posting van Rena |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Nieuw Lid
|
Beste Mensen.
Alvast bedankt voor u reactie. 3% overdrachtbelasting is duidelijk,(zie ook case 1) Maar moet er nu wel of geen inkomsten belasting betaald worden? (zie case 2) wie weet het antwoord ? Case1: Bij verkoop van het onroerend goed is de verkoper verplicht om 3% overdrachtsbelasting te betalen over de hoogte van de transactiewaarde van het onroerend goed of over de waarde vermeld in het taxatierapport. Indien verkoper deze belasting niet betaalt, verhaalt de belastingdienst deze belasting op koper middels een belastingaanslag. Koper kan zich door een aantekening in het voorlopig koopcontract op verschillende manieren indekken tegen in gebreke blijven van deze verplichting door de verkopende partij. Case 2: Sedert 1 Juli 2004 geldt evenwel de uitzondering dat niet-ingezetenen uit de Europese Unie (o.a. Nederlanders) na afgifte van een tijdelijke verblijfsvergunning huizen, boerderijen en andere gebouwen op privé-naam kunnen kopen, wat vooral bij recreatief onroerend goed fiscale voordelen biedt. Bij verkoop van onroerend goed is winst op verkoop namelijk vrijgesteld van inkomstenbelasting, dit in tegenstelling tot verkoop van onroerend goed welke aangehouden wordt via een besloten vennootschap. De huidige vier mogelijkheden tot de aankoop van onroerend goed worden onderstaand beschreven. Ik hoor het graag. met mvgr Berry |
|
|
|
|
|
#7 |
|
VIP Lid
|
In case 2 geef jezelf al een antwoord op je vraag! Of het juist is een andere!!
Het is juist dat EU ingezetene kunnen kopen zonder sro constructie maar het tweede wat gesteld wordt daar heb ik m'n twijfels bij. Volgens mij klopt het antwoord van Rena. (daar ben ik tenminste in april 2005 mee geconfronteerd) |
|
|
|
|
|