![]() |
|
|
#231 |
|
Forum Freak
|
Praag is natuurlijk maar een heel klein onderdeel van Tsjechië waar wel de meeste touristen naar toe gaan en wat daarom dus ook het aller- allerduurste is van heel Tsjechië!
Ga waar dan ook naartoe verder in Tsjechië en je zult zien dat het de helft (minstens) scheelt met Praag. |
|
|
|
|
|
#232 |
|
VIP Lid
|
Stel, je gaat naar Tsjechie en je hebt voor 2 of meer weken een huis(je) gehuurd. Of je staat voor zo'n zelfde periode op een camping. En je wilt koken, ontbijten, biertje drinken, chippie erbij, of wat andere lekkere dingen tussendoor, etc. Dan moet je dus boodschappen doen. Maar wat de meeste mensen vergeten, is dat je "thuis" een flinke basisvoorraad hebt, die alleen maar elke dag een "aanvulling" behoeft. Wat die basisvoorraad gekost heeft, daar staat men niet meer bij stil. Goed... Je gaat boodschappen doen in Tsjechie. Een (kleine) bassisvoorraad aanleggen dus, plus wat je per dag nodig hebt. Het is relatief goedkoop in de winkel(s) en het is vakantie, dus laad je het winkelwagentje voller dan je thuis zou doen. Je eet en drinkt wat meer, dan je thuis zou doen. En van wat er aan het eind van de vakantie overblijft, wordt meegenomen naar huis en beland daar weer in de basisvoorraad. Verder worden er veel meer kilometers met de auto gemaakt. Veel meer uitstapjes, etc. Een paar keer uit eten. Er worden souveniers, kadootjes, kleding en onnuttige zaken gekocht...
En dan kom je thuis.. en daar liggen ze!!!.. De bankafschriften. Je kunt precies zien hoeveel je uitgegeven hebt, in Tsjechie!!! En wat blijkt?...In Nederland of Belgie was je, thuis, net zoveel kwijt geweest..... Maar dan zonder echte vakantie... ( ik heb het hier dus niet over de huur van het huis, of campingkosten ) Char. |
|
|
|
|
|
#233 |
|
Moderator
|
Och, Anke, zo negatief vind ik het niet als mensen hun zorgen uiten dat de Kroon (en dus het levensonderhoud in Tsjechië) alsmaar duurder wordt. Dat is gewoon een niet te ontkennen feit.
|
|
|
|
|
|
#234 |
|
Lid
|
Inderdaad,je hebt helemaal gelijk Char!Thuis moet je ook eten,en ik denk als je thuis blijft met vakantie,dat je aan het eind van de rit ook schrikt wat je allemaal uit hebt gegeven aan dagjes uit,ff shoppen.En wat kost op een terrasje zitten en daar een biertje/drankje tegenwoordig in België of Nederland???.
Heb trouwens net nog een bon van de Kaufland gevonden,en daaruit blijkt dat de levensmiddelen die wij daar kopen,toch nog steeds goedkoper zijn dan in Nederland.Zelfde producten,lagere prijzen. |
|
|
|
|
|
#235 |
|
Actief Lid
|
tuurlijk wordt de kroon steeds sterker dat valt niet te ontkennen ,maar dan nog is het in de regio waar wij zitten uiterst betaalbaar. in de plaatselijke kroeg czk 18,- voor een halve liter bier en een dagmenu czk 50,-, in de supermarkt waar wij altijd gaan de coop zijn de prijzen ook nog steeds lager dan in nederland. maar zaken zoals benzine czk 29 a 30 per liter bij ons in de regio dat begint aardig de nederlandse kant op te gaan (met de huidige koers van de kroon). nu komen wij pas sinds 2006 regelmatig in tsjechie en mensen die er al veel langer komen zullen omgetwijfeld nog veel lagere prijzen hebben meegemaakt maar met de welvaart stijgt ook het prijsniveau en dat is niet tegen te houden. bijvoorbeeld appartementen in het nabije gelegen stadje zamberk gaan tegenwoordig niet voor onder de 1 miljoen kronen, dit hoorde ik vorige week van een bevriende makelaar het bedrag is, volgens hem, ongekend hoog en zal blijven stijgen.
|
|
|
|
|
|
#236 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
Wat betaal je in Ned of Belgie trouwens? toch wel vanaf 70 euro per uur als het niet meer is! Bij onze garage in Lanskroun daar kennen ze niet eens een uurtarief en betalen we alleen maar de nieuwe spullen die ze erin zetten,we zien dan de bon en kunnen niet geloven dat het bedrag zo vreselijk laag is. Maar wij wonen dan ook in een gebied waar(gelukkig)vrijwel geen toerisme is en ook geen enclave van buitenlandse vakantiehuizen . De boodschappen zijn hier nog steeds veel goedkoper dan in Ned,voorbeeld:kilo vlees/gewone tomaten 29,90 kc,kilo rode paprika's 54,95 kc,kilo courgette's 29,90 kc,kilo bananen 29,95 kc,kilo andijvie 22,90 kc,kilo grote mandarijnen 29,90 kc,bosje lente ui 11,90 kc,grote mango 14,90 kc,bloemkool 18,90 kc,kilo uien 9,90 kc,grote komkommer 11,90 kc p stuk,dit zijn een beetje de normale prijzen,als er een aanbieding is zijn de groenten en fruit dus nog goedkoper,de rest van de boodschappen is ook voor ons nog altijd stukken voordeliger. Een aantal keer per week eten we buiten de deur,'s middags ieder een menu voor 59 kc pp en daarbij een pivo a 22 kc en een bile vino a 30 kc. 's avonds een uitgebreid menu met alles erop en eraan voor zo rond de 500 kc met zijn tweetjes en voor 50 kc worden we saampies vanaf Albrechtice door personeel naar huis gereden .... servive van de zaak Ons hoor je echt niet klagen hoor Jaques! ![]() |
|
|
|
|
|
|
#237 |
|
Super Lid
|
Op de skipiste kochten wij deze week een overheerlijk broodje hamburger met alles erop en eraan voor
€ 1,40. Dat krijg ik in Nederland in ieder geval echt niet goedkoper. ![]() |
|
|
|
|
|
#238 |
|
Super Lid
|
Wij aten op skipiste Medvedin zo'n zelfde broodje met wat friet erbij (zonder drinken) voor EUR 4,50! Prijzen verschillen ook enorm per piste, maar goed, ik heb vakantie.
|
|
|
|
|
|
#239 |
|
Geroyeerd Lid
|
Vakantie mag toch geld kosten? Anders moet je gewoon thuisblijven lijkt me.
|
|
|
|
|
|
#240 |
|
Super Lid
|
Volgens mij zegt niemand dat vakantie geen geld mag kosten. Het gaat er misschien wel om wat iemand te besteden heeft. Als je een normaal salaris hebt en je gaat met kinderen op vakantie dan zul je blij zijn dat het niet duur is.
Er zullen ook mensen zijn die thuis MOETEN blijven omdat vakantie ( teveel ) geld kost. |
|
|
|