Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Algemeen - Onroerend Goed
Huis in Tsjechië of toch in (Oost) Duitsland?

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 28-02-08, 06:32   #1
tumtum
Nieuw Lid

tumtum's avatar

Nationaliteit:

Hoi,
Ik ben me al een poosje aan het orienteren op Tsjechie om daar een 2e huis te kopen en het aanbod is overweldigend.
Het enige dat ik als belemmering zie is de moeilijke taal. Nu ontdek ik eigenlijk bij toeval dat er ook voor hetzelfde geld als in Tsjechie een huis in voormalig oost-Duitsland gekocht kan worden met als voordeel dat het duits een stuk makkelijker is.

Zijn er meer mensen die voor deze keuze stonden en wat hebben ze dan gekozen en waarom? Ik ben heel benieuwd want ik ben nog steeds op zoek en kan maar 1 keer iets kopen dus ga niet over 1 nacht ijs zoals dat zo mooi heet. Dus: vertel vertel
tumtum is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-02-08, 08:22   #2
Lisa F.
Actief Lid

Nationaliteit:
Als de prijzen hetzelfde zijn, zou ik denk ik voor Oost-Duitsland gaan. Mooi landschap en steden en inderdaad de taal. Als je echt wilt integreren met de bevolking, lijkt me dat daar stukken makkelijker. Zelf spreek ik goed Tsjechisch, maar ben wel een echte talen- en grammaticafanaat. Desondanks vond ik het niet makkelijk om te leren.
Lisa F. is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-02-08, 08:35   #3
N. ter Haak
Nieuw Lid

N. ter Haak's avatar

Nationaliteit:
Taal

Als de taal belangrijk is voor je, dan is Lipno nad Vlatavou (Lipno boven de Moldau) misschien het overwegen waard. Vier kilometer van de Oostenrijkse grens, 60 km van Passau in Duitsland, 920 km van Utrecht. Dus prima bereikbaar via de A3 en eh... het wordt steeds meer een Nederlandse enclave, waar veruit de meeste woningen in bezit van Nederlanders zijn. Het ligt in het voormalige spergebied van het IJzeren gordijn, aan het Lipnomeer, midden in het Sumava natuurgebied (Unesco werelderfgoed), vlak bij pitoreske plaatsjes als Rozmberg, Freymborgh en Ceske Krumlov. Golfbaan, ski- en langlaufgebied, zeilen, windsurfen, forel vissen, raften op de bovenloop van de Moldau, urenlang wandelen zonder een mens tegen te komen, prachtige fietsroutes... Ideaal! Maar niet te lang wachten, want de prijzen van onroerend goed stijgen er in rap tempo en liggen inmiddels al op een behoorlijk hoog niveau voor Tsjechische begrippen.
N. ter Haak is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-02-08, 11:19   #4
paula
VIP Lid

paula's avatar

Nationaliteit:
Er was pas een documentaire op tv over een Nederlander die een huis in Oost Duitsland heeft.
Bleek dat hij er niet geaccepteerd werd door de bewoners daar.
Er heerst veel werkloosheid en armoede.
Het kwam bij mij zeer negatief over en alleen de goedkope huizen daar waren een pluspunt!
paula is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-02-08, 12:18   #5
Lisa F.
Actief Lid

Nationaliteit:
Daar heeft Paula misschien wel een punt. Ik las ook eens een uitgebreid artikel over de voormalige DDR in een Tsjechische krant en daar bleek ook uit dat de sfeer er vrij negatief is - veel negatiever dan in Tsjechië. Dat heeft natuurlijk ook invloed op het beeld dat de lokale bevolking heeft van nieuwkomers uit het "rijke westen". Misschien handig om eens na te gaan of daar wat meer informatie/ervaringen over te vinden is op internet.
Lisa F. is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 29-02-08, 06:35   #6
tumtum
Nieuw Lid

tumtum's avatar

Nationaliteit:
Bedankt voor alle reakties. De sfeer in een land is inderdaad heel erg belangrijk en zal ik pas kunnen 'opsnuiven' als ik ter plaatse ga kijken. Ik houd het nog even open wat het gaat worden en kijk voorlopig naar beide landen.
Zal dus voor een deel aan de beschikbaarheid van panden gaan liggen. Ik houd jullie op de hoogte.
(Het ergste van een huis in Duitsland zou zijn dat ik dit fijne forum dan niet meer zo frequent ga bezoeken door andere interesses )
tumtum is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 29-02-08, 08:38   #7
Tieske
Actief Lid

Tieske's avatar

Nationaliteit:
Voor goedkopere huizen dan in NL hoef je echt niet ver te reizen. Als je net over de grens in Duitsland iets koopt, scheelt het ook al meer dan de helft mbt de onroerend goed prijzen in NL.

Daarnaast zijn er nog heel veel andere voordelen: je zit vlak bij NL (max paar uurtjes rijden), veel andere zaken zijn ook een stukje goedkoper ivm met NL (boodschappen, uiteten e.d.), geen grote taalproblemen, het is er een heel stuk rustiger dan NL (veel minder mensen op een km2), mensen zijn vriendelijk en ook een stuk minder gestresst dan de Nederlanders, echte natuur zoals in CZ is daar ook.

Ok, het lijkt mischien niet zo goedkoop als in CZ, maar je zit veel dichter bij NL dus dat bepaart heel veel kosten en heel veel reistijd. Ik denk dat je uiteindelijk met een vakantiehuisje net over de NL-grens in Duitsland mischien nog wel goedkoper uit bent dan in CZ....
Tieske is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 29-02-08, 08:46   #8
PuNkEnStEiN
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Welja joh, ga jij lekker Duitsland zitten promoten op dit forum!
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 29-02-08, 13:36   #9
moesti
Actief Lid

moesti's avatar

Nationaliteit:
He Tumtum, volgens mij het maakt niet veel meer uit waar we binnenkort gaan zoeken ! ... eigenlijk hadden we de stap naar de aankoop al veel vroeger moeten kunen zetten. Toen de CZ kr bvb nog wat lager stond.! Maar we hadden toen de centen niet ..

Een drietal weken geleden gingen we op zoektocht en bekeken. oa. een woning in Kleni - (vraaprijs 200.000 euro)
Net tervoren hadden we een prachtig huis gezien in Oberkapel - (1ste dorp in Oostenrijk, net aan de Bayerische grens)- voor een stuk minder en tip top in orde, sauna inclusief...)

misschien wordt het bij ons wel Oostenrijk maar dan met Tsjechië vlak in de buurt als troost ...sukses bij het vinden !
moesti is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 29-02-08, 16:09   #10
Tieske
Actief Lid

Tieske's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
PuNkEnStEiN schreef:
Bericht bekijken
Welja joh, ga jij lekker Duitsland zitten promoten op dit forum!
En wat is daar mis mee?!?! Voor zover je het nog niet wist Punk, maar Duitsland is een buurland van Tsjechie en dus is mijn bericht in het geheel niet op dit Tsjechie forum...
Tieske is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.0.0 - RSS Feed