Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Algemeen - Diversen
Tsjechische Kroon/Tsjechië inmiddels even duur als andere landen?

Tsjechische Kroon/Tsjechië inmiddels even duur als andere landen?

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 27-02-08, 17:47   #171
Actief Lid

Jacques's avatar

Nationaliteit:
Ja, blijft rond de 25 hangen. Ben het wel een beetje eens met die pessimistische boekhouder. Op een termijn van 1 a 2 jaar zit hij 1 op 20.
Wie in het verleden< misschien nu nog> de nodige <reserve> kronen aankocht lijkt de absolute winnaar.
Jacques is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-02-08, 18:33   #172
Volwaardig Lid

newbee's avatar

Nationaliteit:
Zijn er meer die van deze mening zijn?
of kunnen we deze zomer wel goedkoop naar tsjechie?? (voor de eerste keer)

Groetjes Gerard
newbee is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-02-08, 18:44   #173
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Gerard, voor een relatief goedkope vakantie is Tsjechië nog altijd ideaal, hogere koers of niet. Maar als je dingen wilt kopen of nuttigen, geldt hetzelfde als in elk ander (ook Neder)land: mijd de toeristische plekken.

Citaat:
Jacques schreef:
het verhaal van het goedkope Tsjechie is stilaan een fabeltje.
Dit is dus echt pertinente onzin.
Oud 27-02-08, 19:07   #174
Actief Lid

Jacques's avatar

Nationaliteit:
Pertinente onzin????? Mag je zo noemen maar kom dan wel met iets.
Maar probeer a.u.b argumenten en feiten op te noemen.
Bekijk de prijs van levensonderhoud en vergelijk zie de door mij genoemde sites als voorbeeld, en je mag dat ook doen met de pijs van energie < stroom,gas,water etc>
Dienstverlening is soms nog goedkoper maar ook niet altijd. Zie mijn opmerking van de garage.
Overnachten in een eenvoudig pension is op vele plaatsen< ik beweer niet altijd en overal> op het prijsniveau aan het komen , zeker van Bayern etc etc.
De horeca is inderdaad WEL fors goedkoper en dat is voor een fijne en niet dure vakantie alsnog waar.
Oud 27-02-08, 19:09   #175
Volwaardig Lid

newbee's avatar

Nationaliteit:
oke bedankt Punkenstein. Het is niet zo dat we zo zuinig zijn (zeker tijdens vakantie niet) maar we komen met 8 personen (waarvan 4 kinderen) naar tsjechie en als het dan net zo duur (of soms wel duurder) dan zouden we net zo goed in nederland blijven. Wat dus niet de bedoeling is want door alles wat we hier al lezen zijn we langsamerhand echt Tsjechie gek aan het worden en hopen ook op een mooie vakantie (en gezelig)

Groetjes Gerard
newbee is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-02-08, 19:48   #176
Lid

loesje's avatar

Nationaliteit:
Valuta koersen

In valutakoersen ben ik niet erg thuis maar nog niet zo lang geleden wisselde ik mijn euro voor 30 kronen. Nu vandaag mag ik blij zijn met 25 kronen voor een euro. De dollar wordt voor een kroon helemaal een prikkie. In een paar jaar tijd zijn voor een eurobetaler de kosten in tsjechie zo'n 20 % gestegen, nog even en 't wordt een duur land Waar houdt dit op , waar komt dit door.
Hoe duur zal de kroon worden, komt het door de op hande zijn de euro invoering?
loesje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-02-08, 19:55   #177
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Jacques schreef:
Bericht bekijken
Pertinente onzin????? Mag je zo noemen maar kom dan wel met iets.
OK. In Tsjechië gaan wij zowel vaak uit eten als dat we boodschappen doen.
Dat de horeca (véél) goedkoper is, geef je zelf al aan.
Kijk in de supermarkten alleen al naar bier en andere alcoholische dranken, brood, vlees(waren), Tsjechische producten, noem maar op: allemaal aanzienlijk goedkoper.
Musea, concerten en andere culturele evenementen: veel goedkoper.
Openbaar vervoer: lachwekkend goedkoop.
Dierentuinen en andere attracties: idem.

Enzovoort, enzovoort.

Electronica (hifi, tv's, computers, huishoudelijke apparatuur en mobieltjes) zijn over het algemeen niet goedkoper, cd's en dvd's ook niet en dat geldt (uiteraard) ook voor Westerse producten.

Maar aangezien ik dingen uit de eerste categorie wel en uit de laatste categorie niet dagelijks hoef aan te schaffen, is Tsjechië per saldo echt nog altijd aanzienlijk goedkoper dan Nederland.
PuNkEnStEiN is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-02-08, 20:33   #178
Actief Lid

Jacques's avatar

Nationaliteit:
Kijk, deze discussie gaat over de waardevermeerdering van de kroon t.o.v de euro en het effect van een een munt die op goed twee jaar zo versterkt w, werkt evenant door naar de levensduurte voor niet-Tsjechen.
Ik verzoek je nogmaals te doen wat ik eerder tipte vergelijk lidl.cz en lidl.nl < vergelijk de prijzen objectief>, mag je ook bij Makro.cz doen en makro.nl < gebruik wel een goed zakrekenmachine> en dan zijn je opmerkingen echt voor een stuk onwaar.
Ik geef wel toe dat brood "relatief" goedkoop blijft maar vergelijk je dan ook echt een brood van 800 gram ????.
Vlees is echt voorbij, met een koers van 25 kc per euro
Bier, ik weet niet waar jij je bier koopt maar ik betaal in de BRD bijvoorbeeld, echt niets meer voor 20 halve liters hoor.
Sterke drank, 139 kronen voor 0,5 liter vodka dat is bijna 6 euro.
Sigaretten zijn er wel goedkoper maar toch ook al 3,25 euro.
Een film in de kino 85 kronen, dat is 3,20 euro is dat zo goedkoop? etc

Blijf tot nader orde tot mijn opmerking, horeca ja, de rest met de huidige koers een beetje goedkoper en in veel gevallen geen verschil meer.
Oud 27-02-08, 20:34   #179
VIP Lid

paula's avatar

Nationaliteit:
Voor een vakantieganger is Tsjechie nog steeds een goedkoop land, als je in Tsjechie woont wordt het steeds duurder, met name de vaste lasten!
paula is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-02-08, 20:47   #180
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Beste Jacques, jij vergelijkt sommige prijzen met die in Duitsland. Maar wat heb ik met de prijzen in Duitsland te maken? Ik woon in de Nederlandse Randstad, West-Nederland dus... Dan kan ik de prijzen net zo goed vergelijken met bijv. Mogadishu en ja, dan zou het best wel eens kunnen zijn dat Tsjechië niet goedkoper is.
Maar ik ga dus uit van de prijzen in Nederland. En geloof me, Jacques: dan is Tsjechië echt aanmerkelijk goedkoper, al zal ik de laatste zijn om te ontkennen dat de koersstijging van de Kroon natuurlijk z'n uitwerking heeft op het prijspeil aldaar.

Citaat:
paula schreef:
Voor een vakantieganger is Tsjechie nog steeds een goedkoop land, als je in Tsjechie woont wordt het steeds duurder, met name de vaste lasten!
Dat de vaste lasten in Tsjechië alsmaar stijgen en dat allerlei zaken duurder worden, zal ik niet ontkennen, Paula. Maar dat gebeurt in Nederland ook en Tsjechië blijft nog altijd een stuk goedkoper dan Nederland.

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Forumnavigatie

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.2.0 - RSS Feed