het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 15-06-07, 13:00   #1
Zwitsal
Gast

Vraagjes

Hoi allemaal,

ik ben een nieuw lid en heb me ook voorgesteld in het daarvoor bestemde draadje. Ik heb een Tsjechische vriendin en ben van plan om over een jaar naar Praag te verhuizen.
Ik heb gezien dat hier al een aantal ervaringsdeskundigen aan het woord zijn geweest. Een vraag die ik hen zou willen stellen is waar ik tegen aan zou kunnen lopen. Ik heb het dan voornamelijk over praktische zaken.
  Bericht citeren in antwoord
Oud 15-06-07, 13:01   #2
Forum Freak

Esthertje's avatar

Nationaliteit:
Leer Tsjechisch, heel praktisch maar erg moeilijk!
Esthertje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-06-07, 13:47   #3
Actief Lid

Nationaliteit:
Citaat:
Zwitsal schreef:
Bericht bekijken
Ik heb gezien dat hier al een aantal ervaringsdeskundigen aan het woord zijn geweest. Een vraag die ik hen zou willen stellen is waar ik tegen aan zou kunnen lopen. Ik heb het dan voornamelijk over praktische zaken.
ik las je profiel , en het volgende kwam in mij op.

leer Tsjechisch
bedenk goed wat voor werk je wilt gaan doen
ben je een familie mens en krijg je al heimwee na een korte tijd ,bedenk je dan twee keer.

laat ik het iets realistischer formuleren ,praktische problemen zijn er niet. de mensen zijn overal hetzelfde.

probeer het eerst een paar maanden.
je zult zien ,je verstaat niemand, als buitenlander moet je je eerst bewijzen, alles is goedkoop totdat je een Tsjechisch inkomen krijgt.
veel succes
curious is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-09-07, 13:41   #4
Volwaardig Lid

El Man's avatar

Nationaliteit:
Ik verhuis naar Praag

Ik ben geen "hardcore" poster, maar bezoek de site wel vaak en daarom wil ik jullie toch graag mededelen dat ik dinsdag naar Praag ga verhuizen en daarmee dus NL ga verlaten. Mijn vriendin en ik hebben een appartement in Praag 7 en ook mijn werk is geregeld. Als we de zaken een beetje op orde hebben (moet mijn scriptie ook nog afronden) dan zal ik zeker eens langs komen op de Tsjechië-meetings in Praag.

Mochten er nog mensen last-minute advies hebben: let me know .
El Man is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-09-07, 20:08   #5
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Ik kan je zeker heleboel adviesen geven en dat kan ik doen bij een biertje ergens in Praag. Bel maar gerust 0042***** als je hier ben.

Laatst aangepast door PuNkEnStEiN; 09-09-07 om 21:30.
Reden: Telefoonnummer verwijderd wegens mogelijke privacyrisico's.
Bernard Kulas is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-02-08, 14:21   #6
Nieuw Lid

Karel1979's avatar

Nationaliteit:
Eventuele verhuizing Praag

Hallo allemaal

Ik ben nieuw op dit forum en natuurlijk ook niet zonder reden hier.
Ik heb een tijdje al een lange afstands relatie met een Tsjechische meid en het gaat allemaal heel goed. Behalve het elkaar missen natuurlijk. Op een gegeven moment komt de onvermijdelijke vraag, wie gaat waarheen en we zijn ons nu aan het orienteren.
Wordt het Nederland of Tsjechie. Ze heeft twee kindertjes van 3.5 wat deze vraag voor ons wat bemoeilijkt. Komt ze uiteindelijk hierheen, waar als dr kids Nederlands leren best een goede toekomst zouden kunnen hebben. Of gaan we daarheen zodat haar kinderen kunnen opgroeien in hun eigen land en later zelf beslissen waar ze willen wonen.

Alhoewel we hier nog niet helemaal uitzijn weten we wel zeker dat we over een tijdje graag samen willen wonen.
Zelf spreek ik nog niet zo heel veel Tsjechisch, maar ik kan vrij makkelijk talen leren. Wel spreek ik vloeiend engels en mocht het zo zijn dat ik daar eindig leer ik de taal vanzelf wel daar maak ik me niet zo een zorgen over.

Mijn vraag is eigenlijk aan mensen die deze stap al hebben gemaakt.
Wat kan ik tegenkomen met regelgeving, wat voor baan zou ik kunnen vinden als ik alleen engels spreek in het begin.
Kun je net als in andere Europese landen gewoon vrij vestigen? Ik heb ergens gelezen dat je wel het eea moet ondertekenen en afstand doen van eventuele hulp van de staat.
Wat kan ik verwachten van eventuele openheid van de bevolking naar buitenlanders toe, uiteraard ben ik best een aantal keer in Praag geweest en wat andere plaatsjes en er is nogal een groot verschil tussen streken.

Kan iemand mij hier meer info over geven, eventueel met handige links ed...

Alvast bedankt,

Ka
Karel1979 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-02-08, 20:41   #7
Volwaardig Lid

Stephanovitz's avatar

Nationaliteit:
Hoi Karel, ik weet niet precies wat je in NL achter moet laten maar mijn ervaring is dat je de antwoorden op dat soort vragen alleen maar goed en eigenlijk ook best snel achterhaalt door het gewoon te doen...

Bouwjaar 79 is vrij jong dus wat let je. In NL is de draad ook zo weer opgepakt als het je niets lijkt.

Ik zelf woon nu ongeveer 2 jaar in Praag (met m'n Tsjechische vriendin) dus ik heb een beetje een idee hoe of wat en dit magnifieke forum geeft ook een heel aardig beeld, maar ervaren kan je het alleen maar door te doen.

Maar toch ff wat statements dan:
  • Praag is een land apart. De rest van Tsjechie is anders.
  • Er werken veel buitenlanders (expats) in PRaag
  • Een baan in loondienst vinden lukt als buitenlander in Praag over het algemeen wel als je daadwerkelijk iets kunt (IT, bouw, etc.) EN als je bereid bent om ongeveer 50% minder te verdienen.
  • Ik heb hier mijn eigen 'expat' baan weten te creeren.
  • Zelfstandig ondernemer is misschien een optie.
  • Part-time werken in NL is ook een optie. Ik heb een tijd 3 dagen in de week gewerkt (met SkyEurope heen en weer) en verdiende net zoveel als 5 dagen in CZ.
  • Tsjechisch spreken? Ik heb diep respect als je dat goed lukt binnen zeg 2 jaar...Tsjechen spreken zeer vaak goed engels. Maar dus niet iedereen...
  • Ze zijn aardig en geinteresseerd maar hoe lang ze dat blijven als je geen Tsjechisch spreekt is volgens mij in de praktijk nog maar de vraag..
  • De vestigingsregelgeving stelt weinig voor. Het lijkt lastig ivm de documenten in het Tsjechisch maar als je daar doorheen prikt stelt het niks voor. Leve de EU.
De reden waarom ik hier ben en wij niet in NL zijn is dat ik me liever aan de situatie hier wilde aanpassen dan dat ik een ander haar social life wilde laten veranderen. Voor iemand met twee kids en waarschijnlijk familiebanden in Tsjechie zou ik dat helemaal vinden...

Als je nog meer ervaringen wilt weten moet je maar even een mailtje sturen. Dan bel ik je.

Mvrgr, Stephan.
Stephanovitz is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-02-08, 01:57   #8
VIP Lid

char's avatar

Nationaliteit:
Stephan, mooi en eerlijk geschreven!!.. Hieruit blijkt toch maar weer, dat er meer lezers dan schrijvers zijn, op dit Forum. Alleen het mooie van dit Forum is dat lezers, op het juiste moment, zich aanmelden als schrijvers.
Gewoon, elkaar een beetje helpen....

Char.
char is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-02-08, 08:49   #9
Nieuw Lid

Nizozemec's avatar

Nationaliteit:
Werken in Tsjechie

Zoals hier al eerder gezegd is de arbeidsmarkt in Tsjechië nu vrij goed voor werkzoekenden... In en rond praag is er zo weinig werkloosheid dat problemen problemen hebben voldoende goed personeel te vinden en aangezien de arbeidsmarkt steeds internationaler wordt is Tsjechisch spreken steeds vaker geen absolute voorwaarde.

Als consultant bij een werving en selectiebureau hier in Praag zie ik heel wat banen (en inderdaad vooral IT, maar ook wel klantenservice- en financiële posities) voorbijkomen, wij hebben ook mensen in dienst die geen Tsjechisch spreken (ik toevallig weer wel)...

Door de EU is het nu echt heel gemakkelijk geworden je hier te vestigen, een verblijfsvergunning kan je ophalen en het is wel handig in sommige gevallen maar zeker niet verplicht ook niet als je wilt werken.

Bastiaan Huijgen
Consultant @ People Place
Praag
Nizozemec is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-02-08, 11:24   #10
Actief Lid

Liesje's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Karel1979 schreef:
Bericht bekijken
Hallo allemaal
Ze heeft twee kindertjes van 3.5 wat deze vraag voor ons wat bemoeilijkt. Komt ze uiteindelijk hierheen, waar als dr kids Nederlands leren best een goede toekomst zouden kunnen hebben. Of gaan we daarheen zodat haar kinderen kunnen opgroeien in hun eigen land en later zelf beslissen waar ze willen wonen.
Alvast bedankt,
Ka
Tis voor de kinderen misschien ook goed om in de buurt van hun vader te blijven.
Liesje is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels