het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 14-02-08, 17:37   #11
VIP Lid

Juan's avatar

Citaat:
kukel schreef:
Bericht bekijken
Het halve liter glas bier in de hospoda is verdwenen, een klein glaasje is er voor terug gekomen met teveel schuim erop.
Als dat gebeurd zul je mij nooit meer terug zien in Tsjechie. Moje pivko, co ty delas???
Juan is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-02-08, 19:50   #12
Actief Lid

Joss's avatar

Nationaliteit:
Zijn er ook nog positieve voorzuitzichten voor de komende tien jaar?
Ik kan even niets bedenken maar het kan toch niet alleen negatief zijn wat er de komende tien jaar in Tsjechië staat te gebeuren.
Mijn vraag wil niet zeggen dat ik het oneens ben met de reeds geschreven bedenkingen betreffende dit onderwerp.
Joss is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-02-08, 19:59   #13
VIP Lid

Nationaliteit:
Citaat:
Joss schreef:
Bericht bekijken
Zijn er ook nog positieve voorzuitzichten voor de komende tien jaar?
Tuurlijk wel Joss, over 10 jaar zit ik, als anti-pivonist, met jou aan de bar bier te drinken vanwege al die ellende die Kukel beschrijft.
Lina is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-02-08, 20:00   #14
Actief Lid

Riannah's avatar

Nationaliteit:
volgens mij zouden we dat allemaal wel doen
Riannah is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-02-08, 20:00   #15
Actief Lid

Joss's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Lina schreef:
Bericht bekijken
Tuurlijk wel Joss, over 10 jaar zit ik, als anti-pivonist, met jou aan de bar bier te drinken vanwege al die ellende die Kukel beschrijft.
Daar hou ik je aan
Joss is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-02-08, 20:43   #16
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Weg zijn de rokerige vetleren hostinecs met hun ketelpakken,
weg zijn die heerkijke biljetten van zoveel Korun.
Maar mijn herinneringen blijven, mijn vader zij het al, vroeger was alles beter.
Lang leve de EU, de open grenzen, de eenheidsworst en de overmaatse regelgeving van Brussel, er wordt hier heel wat kapotgemaakt.
Later komen wij er wel achter dat het "toch niet zo'n goed idee was dat ene Europa" maar ja, dat duurt misschien ook dertig jaar, net als het mislukte onderwijs in Nederland.
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-02-08, 20:53   #17
Actief Lid

feertje22's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Macek schreef:
Bericht bekijken
maar ja, dat duurt misschien ook dertig jaar, net als het mislukte onderwijs in Nederland.
1968 invoering van de mamoetwet.
Maak er maar 40 jaar van.
feertje22 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-02-08, 07:40   #18
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
ik hoop stiekem dat de 'nieuwe' EU-lidstaten leren van hoe het in NL en andere landen gegaan is. ik ben dus optimistisch.

wat betreft eenheidsworst mbt inrichting van huizen etc., dat zal me inderdaad worst wezen.

Moderne cafes/restaurants zul je inderdaad zien in toeristische gebieden. Als je dat niet wilt zul je die dus moeten mijden (net als nu het geval is).

ik denk niet dat het land volgebouwd wordt, want er blijven nog steeds maar ongeveer 10 miljoen Tsjechen. alleen als je op de snelweg bij Praag , Ostrava of Brno rijdt zul je meer woningen en bedrijven zien. De natuur blijft even mooi of wordt zelfs mooier.

Je moet Tsjechie mijns inziens ook niet vergelijken met Nederland maar met bv Oostenrijk. Als je in Oostenrijk de binnenlanden ingaat tref je daar ook nog 'onbedorven' authentieke dorpjes aan met ranzige kroegen hoor!

groet van een optimist
Josef is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-02-08, 08:43   #19
Actief Lid

baret's avatar

Nationaliteit:
tien jaar verder.

Wanneer ik nu aan de stamtafel zou zitten met alleen maar Tsjechen en wanneer ze zouden kunnen lezen wat hier allemaal over hun land bedacht, bekonkeld, beslist en nog veel meer geschreven wordt, dan zouden ze allemaal in schaterlachen uitbarsten en eerst snel hun glas leeg drinken, waarop de kastelein ze zonder te vragen weer zou vullen. Honza, de eerste die reageert zou beginnen met: "To jsou Holanïani, jezis maria, waar maken zij zich druk om?" Waarop Jirka alleen maar zegt:" To jsou, ano"
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat ik me geen Tsjech kan bedenken welke het leuk zou vinden dat wij ons zoveel zorgen maken over hun toekomst. Of eigenlijk onze toekomst in Tsjechie.

Inderdaad is er een inhaalslag gaande. Ik zie ook wat er gebeurt in dit land. In mijn gedachten vond ik het 15 jaar geleden ook romantischer.
Maar toen konden we nog niet overal pinnen. Toen moesten we soms ook tien minuten wachten op dat karretje of dat mandje bij de "buurtsuper". Dat is grotendeels dus voorbij.
Maar neem van mij aan dat de Tsjech zich minder druk maakt dan wij, en misschien tegen ons wel eens loopt te morren over de prijzen, maar gaan daarna over tot de orde van de dag. Kortom ze blijven ons "SKRBLICI" vinden en noemen. Voor diegenen die dit woord nog niet kennen het betekent zoiets als "zuinigers, schotten, vrekken", Ikzelf zie het ook wel aan. Voor mij geldt de ruimte, de rust, het onmetelijke platteland, en de bredere mogelijkheden voor de toekomst van mijn kinderen als de juiste beslissing om hiet te blijven en waarschijnlijk te worden begraven.

SJORS
baret is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-02-08, 11:36   #20
Actief Lid

henk1948's avatar

Nationaliteit:
Hallo Juan, jij emigreert dus met de lage prijzen mee?
henk1948 is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels