|
|
#1 |
|
Volwaardig Lid
|
Plavuizen
de grote verbouwing van ons huis is in volle gang,vorige week heb ik in tsjechie plavuizen uitgezocht .
op dit moment breek ik mijn hoofd over de vraag van de aannemer of de plavuizen recht of diagonaal moeten gelegd . wie heeft advies?? voor en nadelen? alvast bedankt judith |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Actief Lid
|
Recht leggen is makkelijker en diagonaal kost meer tijd en ook meer snijwerk. Maar persoonlijk vind ik dit wel heel mooi. Wij hebben in de hal ook plavuizen en die liggen in een patroon. In het midden een stuk recht, dan een rand en daaromheen diagonaal.
In ieder geval succes met de verbouwing. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Legende
|
De plavuizen zijn gekocht en nu weet je niet hoe ze te leggen ? Eerst kijken en dan pas kopen ware beslist beter geweest.
Daarom: Zijn het vierkante of rechthoekige plavuizen ? Zijn ze perfekt even groot of hebben ze iets rustieks ? Is het een vierkante ruimte of rechthoekige of is er een afwijkende vorm ? Een prespectief schets kan wonderen doen. Teken de ruimte in perspectief en teken daarna de plavuizen in verschillende legpatronen. Vraag de aannemer naar het kostenplaatje en zijn opmerkingen. Succes. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Beste Judith,
Op de een of andere manier zijn er slimmerikken geweest die zeggen dat diagonaal de ruimte groter doet lijken. Maar bekijk gewoon je eigen ruimte. Het is meestal veel mooier om ze op een normale manier te laten leggen. Omdat het keukenblok, de tafel, de kasten allemaal rechthoekig van vorm zijn en de ruimte waarin de tegels gelegd worden ook. Diagonaal gelegd verstoord vaak het ritme. En wat wil je zien? Het lijnenspel van de tegels of de kleur? Een tapijtje erover en je diagonale lijnenspel is weg! Kortom, als ik het zou doen zou ik het rustig houden en niet in diagonalen doen. groet. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Pivonist
|
Wat is de afmeting van het verblijf waar de plavuizen moeten worden gelegt, dit kan voor mij de doorslag geven. Is de ruimte zo goed als vierkant dan is recht leggen een optie, is de ruimte echter langwerpig dan geeft diagonaal inderdaad een ruimtelijk effect.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Volwaardig Lid
|
we willen op de hele begane grond dezelfde tegels laten leggen
omdat ons huis ,zoals de meeste tsjechische huizen, nogal scheefstaande muren heeft twijfelde ik aan de manier van leggen . het was de bedoeling de vloer van de woonkamer en de keuken te vervangen omdat deze heel slecht was maar vorige week is gebleken dat de complete begane grond echt heel slecht was .. nu ligt alles eruit! in plaats van 60 vierkante meter plavuizen moesten we nu 140 vierkante meter aanschaffen,bovendien worden nu alle leidingen vervangen ,deze waren of verrot of bevatten asbest .. kortom ik moet heel snel nieuwe plannen maken . in plaats van een oude boerderij hebben we nu een ruine en kan me er geen enkele voorstelling van maken dat dit ooit goed komt! ik denk dat ik de plavuizen inderdaad maar gewoon recht laat leggen ..en er verder niet over na denk.. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Actief Lid
|
Wat een tegenvaller! Dus je heb nu zoiets als in het tv programma "Bouwval gezocht? Maar daar zie je ook dat het eindresultaat meestal schitterend is dus jullie ruïne is straks vast en zeker een paleisje.
Wat betreft de tegels zou ik inderdaad niet moeilijk doen en gewoon alles recht leggen. En wat die scheve muren betreft, daar kan iedere huiseigenaar op dit forum wel van meepraten denk ik maar dat is juist de sfeer van een oud huis. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
En let op de verdeling.
Pastegels nooit kleiner dan een halve tegel! NOOIT! Dan zijn schuin geplaatste wanden geen probleem. En kop op. Niet alles mag van een leien dakje gaan. Dan hou je niets te dromen over. |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Nieuw Lid
|
Plavuizen leggen
Ik ben ook van mening dat je eerst eens een schetsje moet gaan maken waarbij je ook rekening houdt met hoe haaks je vloer is om te bepalen wat het beste zal staan .Technisch maakt het niets uit buiten het meerwerk dat het diagonaal leggen met zich meebrengt.
Elke goede tegelzetter zal je vertellen dat om het maskeren van niet haakse ruimtes je de tegel zoo groot mogelijk moet houden en over de twee zijden moet verdelen. Veel succes Kees |
|
|
|