het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 08-02-08, 18:30   #11
Actief Lid

Noelle's avatar

Nationaliteit:
Hoi Tom,

Ik heb het verhaal even meegelezen tot nu toe. En ik vraag me af hoe je er bij komt een huis te willen kopen in Tsjechië, terwijl je er nog nooit bent geweest?

Wat is voor jou de rede om voor Tsjechië te kiezen?

Tja wij zijn inmiddels verslaafd aan het land, en met ons velen hier op het forum.
Ik zou het ook wel willen, alleen heb het geld "nog" niet en weet niet of alle rompslomp die het allemaal met zich meebrengt wel ons ding zal zijn. ( ik haat het om de zakelijke kant van zoiets te regelen, papierwinkels e.d.)
Toch droom ik wel eens van een pensionnetje (een paar kamertjes maar) ergens in het wonderschone Tsjechië.

En ach, ik zach dat je in Apeldoorn woonde, mooi dicht bij (ik werk daar ook

Dus als je een mooi huisje hebt gevonden willen we best een keertje komen kijken

Zeer veel Succes met het zoeken. Veel plezier op je 1e week Tsjechië.

Groetjes Noëlle
Noelle is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-02-08, 09:07   #12
Nieuw Lid

tumtum's avatar

Nationaliteit:
Hallo Noelle,
Ik ben via Portugal, Spanje, Oostenrijk bij Tsjechie aangekomen.
Eigenlijk heel simpel: Ik wil zo snel mogelijk stoppen met werken en weg uit Nederland want hier gaat het bergafwaarts (al jaren maar ik heb er nu toch wel genoeg van) en moet daarvoor mijn kosten van levensonderhoud omlaag brengen. Dus gaan kijken hoe dat kan en via de genoemde landen was Tsjechie het eerste land dat betaalbaar is (lijkt!)
Op de websites gaan kijken en steeds enthousiaster geraakt door alle mooie verhalen foto's en prachtige beschrijvingen.
Het is natuurlijk mogelijk dat ik na mijn eerste bezoek aan het land afhaak, maar ik denk dat de kans hierop erg klein is.
Ik zie op dit moment als enige nadeel de taal maar daar is op termijn altijd iets aan te doen.
Kortom: ik kan niet wachten om te gaan en ga zeker niet over 1 nacht ijs. Ik zal grondig het land verkennen maar ben wel zo dat als iets me aanstaat ik het ook doe. Ik kan ergens nog wel een jaar over nadenken maar zo ben ik niet. Eerst denken maar dan ook meteen DOEN!

Ik ben overigens nog steeds benieuwd naar tips met betrekking tot West Bohemen en bijvoorbeeld ervaringen in de buurt van As, Cheb (plaatsen aan de meertjes daar), Nechranice meer en andere plaatsen aan meren of meertjes.
tumtum is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-02-08, 09:16   #13
Super Lid

jolanda berben's avatar

Nationaliteit:
Tom, ik weet eigenlijk nog steeds niet wat de bedoeling is.
Wil je er 'n vakantiehuisje kopen om er later te kunnen gaan wonen, of is het de bedoeling dat je iets koopt om er dan meteen te gaan wonen?
jolanda berben is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-02-08, 09:42   #14
Actief Lid

Noelle's avatar

Nationaliteit:
Tom,

Onze enige ervaring met Cheb is dat dit een prima plek is als je op doorreis bent.

De 1e keer kreeg ik onderweg naar Tsjechië een verschrikkelijke huiduitslag (nog geen idee waarvoor ik allergies ben).

We zijn toen in Duidsland ergens gestopt omdat we pas laat op de dag die kant op waren vertrokken en zijn de volgende dag, binnendoor naar Cheb gereden, om daar weer een pensionnetje te zoeken.
In Cheb zelf trok ons niet zo, en we vonden een leuk plekje net buiten cheb.
Een heerlijke plek, alleen veel meer dan even eten, een avondwandeling en slapen hebben we er niet gedaan.

Omdat het een prima pension is, zijn we er nog een keer heen gegaan op doorreis.

Maar inderdaad, wil je daar een pension opzetten, of alleen maar wonen? Wat zijn precies de plannen?
Oud 10-02-08, 11:09   #15
Nieuw Lid

tumtum's avatar

Nationaliteit:
Wat ik wil gaan doen? Ik word in april 48 jaar en wil nog 7 jaar werken waarna ik er mee op wil houden.
Ik heb werken (helaas) altijd als een noodzakelijk kwaad gezien en er zijn veel leukere dingen te doen met het korte leven dat wij allemaal hebben. We bestaan tenslotten maar een jaar of 70 - 80 op deze aarde en daar moet je het uiterste uithalen wat erin zit.
Ik wil vanaf mijn 55ste de overwaarde van mijn huis opeten, in de tuin werken, pivotjes drinken, beetje door het bos wandelen om de pivotjes er weer af te krijgen en een beetje bijbeunen misschien. (zit in de ICT dus misschien is op afstand het e.e.a. mogelijk maar zeker geen doel op zich)
Huis in Tsjechie moet ik volgens mij gezien de stijgende prijzen echt wel dit jaar of uiterlijk volgend jaar kopen. Ik zoek een opknapper en ik heb dan een jaar of 7 om het helemaal naar mijn eigen zin te maken, een beetje vakantie te houden, misschien te verhuren aan heel goede kennissen waarna ik er permanent wil gaan wonen.
Ik weet dat de wereld er over 7 jaar heeeeel anders uit kan zien en met name je gezondheid heb je natuurlijk totaal niet in de hand. Het lijkt me in ieder geval een prima investering wat er ook gebeurt.

Ik kies in principe voor het Westen omdat dit het dichts bij Nederland ligt en mogelijk maakt om op vrijdagmiddag er 'even heen te knallen' voor een lang weekend. Bovendien heb ik, alle topics op het forum lezende, niet kunnen ontdekken wat het voordeel zou zijn om naar het (toeristische) zuiden af te zakken. Hoogstens naar het oosten bij het reuzengebergte omdat ik van bergen houd maar dat is me toch te ver weg.

Ik hoop dat dit een beetje mijn situatie en beeld van de werkelijkheid verduidelijkt en mocht ik het mis hebben qua lokatie dan hoor ik het graag.
tumtum is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-02-08, 13:32   #16
Actief Lid

Noelle's avatar

Nationaliteit:
Och, wat klinkt dat heerlijk.
Ik moet nog heelwat jaartjes werken, enmoet dan nog maar zien of ik genoeg geld heb om iets dergelijks te doen.

Ook nu niet echt het geld om iets te kopen daar, los van het feit dat ik al het geregel er om heen verschrikkelijk vind.

EN tja, de plek. Er zijn zo veel mooie plekken in Tsjechië. Hoewel het reuzengebergte nu juist niet mijn keuze zou zijn.

Het zuiden/ zuidwesten, ach het is zo groot daar en er zijn zoveel leuke plekjes in schattige dorpjes.
Ik ben wel een voorstander van buitenaf wonen. Niet in een grote stad. Wel een beetje in de buurt van een grote stad.

Ach we zien wel wat de toekomst ons nog allemaal kan brengen.
Oud 10-02-08, 14:00   #17
Super Lid

jolanda berben's avatar

Nationaliteit:
Tom, waarom ga je dan niet 'n kijkje nemen in het zuiden, Sumava?
Wij zijn er dit jaar geweest met de vakantie en dat is prima bevallen.
Je had het ook over ergens bij 'n meer.Op zich natuurlijk wel leuk, maar vaak toeristisch.
Mocht je er toch voor kiezen om Pilzen of die omgeving te kiezen om je te orienteren vergeet dan niet om ook eens ten zuiden van de snelweg E50 te gaan kijken.
Of omgeving Krivoklat, ook al is het daar volgens mij over het algemeen iets duurder dan op veel andere plaatsen.
jolanda berben is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels