het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 09-02-08, 11:16   #1
Niet Actief Lid

Nationaliteit:
Newbie

Hallo allemaal

mijn naam is Jisca en sta aan het begin van een beslissing waar velen van jullie voor hebben gestaan.

Op een beurs in Amsterdam voor wonen en werken in Europa, ben ik terecht gekomen bij de stand van Praag.
Daar een tijdje staan kletsen met iemand die recruiter is voor diverse bedrijven met Nederlandstalige functies in Praag.
Inmiddels zijn we 3 maanden verder en heb ik mijn CV opgestuurd, met als resultaat: een telefonisch jobinterview a.s. maandag.

Een aantal mails zijn over en weer gegaan met informatie van hun kant en vooral veel vragen van mijn kant.
Wat er allemaal komt kijken bij zo'n grote stap.
Wat zijn de voors, wat de tegens.
Wat zou me eventueel hier houden, wat kan ik laten gaan om wel de stap te nemen.

Op zich heb ik het lekker lopen. Vrienden, familie, een leuke baan en n huisje (huur)
Aan de andere kant de ongelooflijke kriebels om een mega-uitdaging aan te gaan in een nieuw land.

Bepaalde dingen zoals woning, verzekeringen worden gelukkig door het bedrijf geregeld, een zorg minder.
Maar daarbij zijn een boel andere zaken (zoals mijn auto) en inboedel dingen waar ik me nu mijn brein soms over breek, wat is wijsheid???

Ik heb vanmorgen een hoop topics doorgelezen en ik besef terdege dat Tsjechië niet het "Eden"is.
Wel ben ik iemand die snak naar een bepaalde kwaliteit van leven.

Daar ben ik vooral achter gekomen toen ik voor een vlam naar Oost Duitsland ben gegaan. (3 landen punt met CZ en PL)
De mensen, de natuur, de historie.
Het waren allemaal dingen die ervoor zorgden dat er iets aangewakkerd werd wat niet meer tot rust is gekomen.

Ik heb de mogelijkheden bekeken voor Duitsland.
Het Oosten is heel moeilijk om daar te starten.
Zeker als je bedenkt dat mijn Duits nog niet je-van-het is.

Omdat ik graag verder kijk dan mijn neus lang is, ben ik daarom naar die beurs gegaan en zo op Praag gekomen.

Ik vind het moeilijk om zo'n ingrijpende beslissing te nemen.
Ik weet echter wel dat de dingen in Nederland die belangrijk voor mij zijn en echt (familie en vrienden), zullen blijven en zich niet aan de andere kant van de wereld bevinden.

Ik hoop de ervaringen uit de diverse topics te kunnen gebruiken om een duidelijker beeld te kunnen vormen over het leven in het Tsjechische.

groet,

Jisca
Dazzle-78 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-02-08, 15:20   #2
Actief Lid

C.Berendse's avatar

Nationaliteit:
Pfoe, dat is nogal wat Jisca! Wat een dillema en je weet toch nooit waar je nu goed aan doet. Waag je de sprong in het diepe naar avontuur of blijf je veilig op het nest?
Hopelijk reageren er veel mensen van dit forum die deze stap ook hebben gemaakt. Ik wens je veel succes en hoop dat je de juiste beslissing neemt. We lezen het wel op dit forum?
Oud 09-02-08, 15:39   #3
Niet Actief Lid

Nationaliteit:
er zijn een aantal dingen die ik nog goed uit moet zoeken. Is het wel verstandig om mijn auto mee te nemen, ik zal in ieder geval de eerste keer moeten rijden met wat spullen.
Uitzoeken wat eventueel invoeren gaat kosten, ook zoiets.
Aangezien ik niet vertrek met het oog om terug te keren, zal ik ook dat soort dingen goed moeten regelen.
Blijf ik bijvoorbeeld in het appartement wat via het bedrijf geregeld wordt of zal ik later willen kopen?
Ik zie nog wel gebeuren dat ik iets meer naar het Noorden wil, nog geen idee wat er daar allemaal te huur/te koop is.

thanx voor je bemoedigende woorden, ik kan gelukkig al een hoop info opdoen hier!
Oud 09-02-08, 15:53   #4
Volwaardig Lid

Ben1's avatar

Nationaliteit:
Jisca,
Hartelijk welkom op het forum. Je staat voor een belangrijke beslissing maar waarom zo veel haast? Volgens mij kun je best een tijd in Praag rond rijden met een Nederlands kenteken. Een appartement/huisje kopen heeft ook zeker geen haast. Heb je een werkvergunning nodig?, laat jij je uitschrijven in Nederland? etc Zorg dat je eerst je draai vindt. Maak nieuwe vrienden en over een jaartje zie je wel verder. Dan kun je met de ervaringen die je dan hebt opgedaan een goede beslissing nemen.
In ieder geval veel suc6.
Ben
Ben1 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-02-08, 15:58   #5
Niet Actief Lid

Nationaliteit:
Hoi Ben,

aangezien ik hier een huurwoning heb waarvan ik in ieder geval de huur opzeg, denk ik dat ik me ook moet laten uitschrijven..in ieder geval van dit adres.
Vreselijke haast heb ik eigenlijk niet, ik wil de dingen in ieder geval goed uitzoeken.
Wel is het zo dat als ik ga, ik in ieder geval een baan en woning zal hebben. Op welke termijn dit plaats moet gaan vinden zal ik maandag waarschijnlijk horen :o)
Oud 09-02-08, 17:04   #6
Actief Lid

martijn222's avatar

Nationaliteit:
met je auto zal ik gewoon ff zien. Het hangt er af wanneer je je wegenbelasting en verzekering weer moet betalen, parkeergelegenheid, enz. Als je er niet van afhankelijk bent en met het openbaar vervoer kan naar het werk, dan moet je daar gewoon ff over brain stormen. Eerst maar eens ziet hoe het uitpakt daar, dan moet na een tijdje hier beslissingen over nemen.

En ps, met vrienden en familie zie ik het net zoals jij, ben hier nu al wel 5 maanden in tsjechie, maar vrienden en familie die ik in nl heb, zal ik hier nooit krijgen, daarom wil ik het eerst +- een jaar proberen, en dan een beslissing nemen. Dan weet ik hopelijk ook wat mijn vriendin wil, en kan je een beslissing nemen.
Oud 10-02-08, 06:02   #7
Actief Lid

Joss's avatar

Nationaliteit:
Jisca
Bedenk ook dat je besluit om het niet te doen net zo goed overwogen moet worden als om het wel te doen.
Zodat je later niet het gevoel krijgt van had ik toen maar....
Joss is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-02-08, 09:05   #8
Super Lid

jolanda berben's avatar

Nationaliteit:
Hoi Jisca,

Ik denk dat Ben wel 'n punt heeft.
Het kopen van iets in Tsjechië kan natuurlijk volgend jaar ook nog, zodat je eerst kan kijken of dit het is voor jou.
En zoals Joss al zegt, hoe zal je je voelen als je de kans niet pakt.
Ik zou zelf echt de voors en de tegens op 'n rijtje zetten.
Dan nog zal de beslissing moeilijk zijn, maar als je er al langer over denkt, is het misschien goed als je op 'n bepaald moment de knoop door zult hakken.
Je weet nooit hoe het allemaal gaat lopen, niet als je het doet, maar ook niet als je het niet doet.
Oud 10-02-08, 17:27   #9
Niet Actief Lid

Nationaliteit:
1 van mijn favoriete quotes allertijden is toch wel:
je kunt beter spijt hebben van iets wat je gedaan hebt, dan van iets wat je níet gedaan hebt.
Het begint steeds meer te kriebelen moet ik zeggen..

Ik heb dan nog het geluk dat er aardig wat door het bedrijf geregeld wordt dus een aantal drempels zijn toch mooi al weggenomen.
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels