het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 08-02-08, 12:13   #1
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Grondprijzen in Tsjechië

Wij zoeken een groot stuk grond in Tsjechie om daar een ruime Fam Camping op te starten.(Wij zijn nu bezig in de buurt van Karlovy niet in Karlovy Vary, dit ligt meer Noordelijk)
We zijn nu met vier grondstukken over aankoop in onderhandeling.
Opvallend is dat stukken grond welke (informatie van aanwonenden) nog geen vijf jaar geleden werden aangekocht nu voor tien keer de aankoopsom worden aangeboden zonder dat een bestemmingsplan wijziging deze waarde vermeerdering logisch maakt.
Agrarische grond die 100 000 kronen de M2 moet kosten lijkt mij te veel. Terug geteld naar Euros zou dit bijna 4000 per M2 zijn.
Ik hoor dat agrarische grond ongeveer 1750 Euro per Ha mag kosten.
"Buitenlanders" verpesten de markt volgens de locale bevolking.
Wie heeft hier ervaring mee en kan iets meer over prijzen zeggen
h.gr. Kees
Kees en Mirjam is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-02-08, 13:20   #2
Actief Lid

Tieske's avatar

Nationaliteit:
Hallo Kees,

Je kunt het makkelijkst even op internet kijken wat grond over het algemeen in die omgeving kost. Klik hier maar eens.

De vraag naar grond in CZ wordt steeds groter, dit komt mede doordat steeds meer buitenlanders grond willen kopen voor een huis/camping. Een gevolg van de marktwerking is dan natuurlijk dat de prijzen stijgen.

Veel succes!
Tieske is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-02-08, 13:48   #3
Actief Lid

brno05's avatar

Nationaliteit:
Het ligt er aan waar het is! landbouw grond kan vele malen duurder zijn dat 100.000 krone per hectare. bij mijn ouders in de buurt is ook landbouw grond te koop kosten meer dan 1000000 kronen. waarom? omdat de mensen denken dat deze grond wordt vrij gemaakt of voor recreatie of voor het bouwen van een huis. in Tsjechie zijn heel veel stukken grond (bv landbouwgrond) Speculatief gokken dus. het vervelende van het systeem is dat je pas een aanvraag van verandering van bestemming kan doen als je ook daadwerkelijk eigenaar bent van het grond.

waqt je kan doen is naar het kadaster gaan en vragen wat de staat voor een waarde toewijst aan dit stuk grond, zij kunnen je dit vertellen. reken op bv 1.42 kronen per m2. wat ik vertelde of het stukgrond bij mijn ouiders kan bv een waarde hebben van 2,42 per meter, maar omdat de kans groot is dat het van landbouwgrond naar recreatie grond gaat heeft het een hogere verkoopwaarde.

denk er aan wat je zelf zal doen grond in Tsjechie is ook niet meer het goedkoopste. als de verkopende partij landbouwgrond verkoopt tegen een hele scherpe prijs kan dit 2 dingen betekenen. of de verkopende partij is dom, omdat ze voor de grond meer kunnen krijgen. (als er toevallig een verandering aankomt) of ze verkopende grond goedkoop omdat ze er niks mee kunnen.

Ik denk niet dat je naar Tsjechie bent gekomen om boer te worden?
brno05 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-02-08, 13:56   #4
Actief Lid

moesti's avatar

Nationaliteit:
ja, vrije economie : vraag en aanbod, hé ?

wat is het mij waard ? heb ik er zoveel voor over ? dat zijn de vragen die ik me stel... Goedkoper worden zal waarschijnlijk nergens meer ! ...(tenzij in Antwerpen waar nu al vele panden langer leegstaan omdat de vraagprijs niet meer betaald wordt ...)

Op recente zoektochten vind ik (tot mijn verwondering) ook vaak zeer gunstige aanbiedingen in Ober Oostenrijk....

Veel sukses
moesti is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-02-08, 14:10   #5
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
brno05 schreef:
Bericht bekijken
denk er aan wat je zelf zal doen grond in Tsjechie is ook niet meer het goedkoopste. als de verkopende partij landbouwgrond verkoopt tegen een hele scherpe prijs kan dit 2 dingen betekenen. of de verkopende partij is dom, omdat ze voor de grond meer kunnen krijgen. (als er toevallig een verandering aankomt) of ze verkopende grond goedkoop omdat ze er niks mee kunnen.

Ik denk niet dat je naar Tsjechie bent gekomen om boer te worden?
kun je ook landbouwgrond kopen voor 1 of 2 Kc/m2 en er dan bomen op planten? over 20 jaar is die grond inclusief bomen dan 10x zoveel waard (incl. waardestijging en inflatie).
weet iemand hoe dat zit met Kadaster of heb je er een vergunning voor nodig oid?
Josef is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-02-08, 14:20   #6
Actief Lid

brno05's avatar

Nationaliteit:
Je kan niet zomaar bomen planten dit moet je aanvragen bij het kadaster. ligt ook weer aan de bestemming van de grond. je zult een plan in moeten dienen wat gelijk staat met een bouw vergunning (voor een huis). plan + uitzetting van de technische gevens. bv hoeveel meter van obstakels. (denk aan huizen wegen) hoeveel bomen per vierkante meter. wat voor bomen. als er geen buren direct aan het perceel grensen die bv een huis hebben zal het geen probleem worden. staat er een huis kan je opreken dat de buren bezwaar maken

nog even ter aanvulling, waarschijnlijk als je praat over bosbouw. en de grond is aangekocht door de sro zal er in de sro ook iets moeten veranderen dat je een handelslicentie hebt om bosbouw te doen. dit weet ik niet zeker
brno05 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-02-08, 15:04   #7
Actief Lid

baret's avatar

Nationaliteit:
grondprijzen

Waarom niet eerst eens rondkijken of er bestaande campings te koop zijn in misschien wel touristisch meer aantrekkelijke gebieden. Met een bestaande camping heb je veel minder werk bij de papieren rompslomp, aanvragen betreffende bestemmingen veranderen enz. Er zijn toch wel veel campings te koop!
baret is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-02-08, 16:08   #8
Actief Lid

C.Berendse's avatar

Nationaliteit:
Misschien moet je je eens afvragen waarom er zoveel campings (en pensions) te koop staan. Misschien zou je eerst goed onderzoek moeten doen voordat je jezelf en misschien wel je gezin, in zo'n avontuur begeeft want iedereen wil een camping beginnen, maar Tsjechië wordt duurder en of je dan nog zoveel campings vol krijgt?
Succes met alles.
C.Berendse is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-02-08, 16:13   #9
VIP Lid

paula's avatar

Nationaliteit:
Een camping huren voor bv een jaar is ook een mogelijkheid, dan kun je gelijk kijken of het wel rendabel is om zelf een camping te beginnen!
paula is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-02-08, 18:42   #10
Nieuw Lid

Nationaliteit:
bestaande camping kopen

Wie weet iets?
Kees en Mirjam is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels