het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 25-01-08, 09:45   #171
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
bron : http://www.praguemonitor.com/en/258/...al_news/17595/

het bedrijf Bioveta heeft na 5 jaar research een vaccin ontwikkeld tegen de ziekte van Lyme.
het vaccin is al getest in Tsjechie en in Duitsland. de resultaten worden deze zomer verwacht.
als alles goed gaat, zal Bioveta een goede (rijke) zakenpartner zoeken om het vaccin te produceren en te verspreiden.
in 2006 zijn er in Tsjechie 4.370 mensen geïnfecteerd geraakt met Lyme.
Marcel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-02-08, 11:49   #172
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Dit klopt inderdaad, een tekenbeet kan al direct lijden tot besmetting met het FSME virus, na een eerste beet kun je al na een half uur uitvalsverschijnselen krijgen, met een hersenvliesontsteking tot het gevolg. Een behandeling achteraf is niet mogelijk, behandelen vooraf is mogelijk door vacinatie, 3 injecties bieden bescherming voor 5 jaar tegen infectie. Informatie kun je vinden op de volgende site's:
http://www.zecken.de/index.php?id=305
http://www.zecken.de/index.php?id=450
nicovdlinden is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-02-08, 14:55   #173
Volwaardig Lid

Nationaliteit:
vaccinatie ja

Ik denk, dat het in ieder geval goed is om jullie en de kinderen te laten vaccineren. Gewoon voor de zekerheid.
Ik ben in Tsjechië opgegroeid en sinds ik kon lopen, heb ik ook door de bossen heen gerend. Zoals veel tsjechische kinderen.

Mijn vader is een doctor, elke avond ging ik in de hal onder de lamp en mijn vader of moeder hebben me gecontroleerd (de hond ook dus lagen we er altijd samen). Ja, controleren is het beste als het kind ligt, kijk niet alleen zomaar wat je ziet, maar in de oksels, inder de knieen, tussen de fingers, achter de oren enz. Die kleine beestjes kunnen zich goed verstoppen en soms zijn ze heel klein. Dan zie je ze maar na paar dagen, als ze groter worden. Dan loop je ook risico, dat het kind het zelf wegschraapt.

Beetje "ocet" (weet niet het juiste woord in NL, maar denk, dat het bijna hetzelfde is) erop en langzaam uitdraaien, tegen de klok.
Geen pincetje, gewoon zakdoekje of zo. Dan verbranden.
De plaats desinfecteren en paar dagen blijven checken. Als het bijv. rood word of als het pijn doet, onmidelijk naar de doctor toe.

Van mijn vader ken ik de verhalen van mensen die Lyme (lymska borelioza) of ook andere ziektes hebben gekregen, maar je moet daar niet teveel over nadenken. Gewoon voor alle zekerheid vaccineren en dan laten gaan. Natuurlijk blijven controleren.

Ik heb zoveel tekens in mijn leven gehad en nooit een enkele probleem. En dat kan je me geloven, dat ik als kind de hele dagen buiten aan het spelen was. Ook heel vaak in Krkonose waar we weekend huisje hadden. Dezelfde geld voor mijn vrienden of dochter van mijn broer, die nu in die "speel leeftijd" is.

Mijn vader zei altijd "de medicijnen zijn daar om je te helpen, dus het is niet slim om het niet te nemen, als je iets mankeert. Als je vrijwillig pijn wil hebben, kom dan niet naar me toe, als het erger wordt.".
Het is hetzelfde met de vaccinaties. Ik vind Tsjechie hartstikke veilig, maar laat me ook nog steeds (als ga ik daar maar 1 keer per jaar) vaccineren. Komt misschien door mijn vader, maar was nooit ernstig ziek, dus er zit iets in.

Elk jaar krijg ik ook een griep vaccinatie en in 4,5 jaar in NL was ik niet eens verkouden.
Ik hoop, dat jullie van de vacantie zullen genieten
Petra3h is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-02-08, 15:30   #174
Actief Lid

C.Berendse's avatar

Nationaliteit:
Bedankt voor je verhaal. Wij gaan zeker ons laten vaccineren na jouw verhaal. Mijn man heeft ook steeds last van teken nadat hij in de tuin heeft gewerkt, dus is dit een goede tip.
Ocet =azijn
C.Berendse is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-02-08, 17:38   #175
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Maar...Ik heb in jouw berichtniets kunnen over FSME (Frühsommer-Meningo-encephalitis). Dat is een ziekte die je kan krijgen door een tekenbeet. Eerst liep je alleen gevaar in gebieden in Zuid-Duitsland, maar wat jij hier beschrift is niet de ziekte van lime, daar kun je je namelijk niet vooraf tegen inenten. FSME daarinteren kun je achteraf niets meer aan doe.

Hier een stukje over FSME, als je meer wilt weten, tik het dan even op Google in en je wordt bedolven onder de informatie.

Het is niet hetzelfde als de ziekte van Lyme. FSME is een een soort hersenvliesontsteking.
Je kan je laten inenten. Bij de eerste keer moet je 3 keer een prik halen. Daarna ben je er voor een jaar of 7 vanaf. Dan hoef je het alleen nog maar iedere 7 jaar te "opfrissen" (één prikje). Als je al gebeten bent in een risicogebied, kan je ook een injectie achteraf krijgen, mits binnen een week.

Ik raad iedereen aan zich te informeren bij zijn/haar huisarts. Bepaalde gebieden in Nederland schijnen ook al "besmet" te zijn, maar ik weet niet welke.
Ik heb zelf al een inenting gehad, omdat ik in Beieren heb gewoond (prima cache-gebied overigens ).

Laatst aangepast door Corrie; 06-02-08 om 19:28.
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-02-08, 18:05   #176
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
????

deze posting staat vol met wetenswaardigheden over FSME! al van een paar jaar terug.

het eerste jaar heb je 3 injecties nodig. daarna na 3 jaar en daarna elke 5 jaar.

als je zomaar een losse inenting hebt gehad een paar jaar (?) geleden ben je NIET beschermd. ik zou dan aanraden de hele cyclus opnieuw te starten.

mijn vrouw en ik zijn ook gevaccineerd. heel Tsjechie is nu risico-gebied.

overigens ben ik nog steeds apotheker...
Josef is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-02-08, 19:30   #177
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Josef schreef:
Bericht bekijken
????
deze posting staat vol met wetenswaardigheden over FSME! al van een paar jaar terug.
Ja Josef, ik heb griep, zit dit forum te lezen en sla af en toe een beetje onzin uit!!
Zoals je ziet heb ik het gewijzigd, want je had gelijk!!! sorry.
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-02-08, 07:21   #178
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
is je vergeven hoor!

veel beterschap
Oud 08-02-08, 09:03   #179
Volwaardig Lid

LadyJane's avatar

Nationaliteit:
winter-teken???

Wij gaan over 2 weken wintersporten in PecPodSnezkou.
Zijn er in de winter ook wel teken?
LadyJane is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-02-08, 09:15   #180
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
ja, maar natuurlijk veel minder.

en zolang je niet in je korte broek door het bos gaat skieen is er niets aan de hand.
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels