![]() |
|
|
#1 |
|
Actief Lid
|
"Kolaudace" - 10 mei: officieel openingsfeest!
Volgende week komen ze van het bouwburo, van de brandweer, van het gas en van de elektriciteit, enne de Tsjechische "Smaakpolitie" om ons domein te bekijken en er op toe te zien dat alles volgens de regels is gegaan en verlopen. We hebben het geklaard, denken we. Enne.... het meeste is nu achter de rug.
Het begon eigenlijk allemaal nu zo'n 5.5 jaar geleden. We hadden onze vrienden over uit Friesland en die waren weer met hun ouders. En die ouders, toen rond de zeventig hadden het idee opgevat om zich in Tsjechie te vestigen. Het was een soort entertainment duo, die in Nederland hele avonden verzorgden voor Nederlanders. En omdat ik hier nogal veel bussen uit Nederland had........................................ Heel verhaal, dus toch maar even een dag huisjes kijken. Het is met hun niks geworden, maar één pand liet mij niet los, het was een echt JA-huis. Dat is zo'n plek of plaats, wat je maar een enkele keer in je leven tegenkomt en waarvan je direkt zegt JA. Hoe het er ook uitziet maakt niet uit. Althans zo gek ben ik. Nog twee keer de plek bezocht, nog twee keer naar de pastoor in Kralupy die toen de officiele eigenaar was en toen kregen we te horen dat ze het niet wilden en konden verkopen, maar wel verhuren voor wel 50 jaar voor een hele lage huur als wij het zouden opknappen. Weggegaan. Twee jaar niet meer aan gedacht. Tot die nacht in maart 2006. 's Morgens bij het wakker worden herinnerde ik mij de droom van de afgelopen nacht. Er stond een priester aan mijn bed die mij toefluisterde: "Het is nu te koop Sjors!" Ik moest er over nadenken en begreep de droom eerst niet. Toen ik in de loop van de morgen de pastoor belde en hem de droom vertelde, gaf hij toe dat het pand nu inderdaad te koop stond sinds enkele dagen en dat ze al vergevorderd waren met de verkoop aan de dochter van de onderburgemeester van het dorp. Zij wilde er een atelier van maken en iets van een dorpshuis. Ik ben haar wezen opzoeken. (geen goed Nederlands SJORS!) Ze was warempel blij dat ik belangstelling had, en gaf toe dat zij toch niet over de nodige ping-ping beschikte om dit grote projekt te kunnen betalen. Ook de burgemeester haalde zijn Duitse woordenboek uit de kast en gaf blijk van instemming met onze plannen. We hebben verder onderhandeld met de pastoor, het kerkbestuur en het aartsbisdom in Praag en na twee maanden kregen we groen licht en werd de koop gesloten. Op voorwaarde dat wij van de pastorie geen luxe sexclub zouden maken en geen wietteeltbedrijf werden de nodige papieren in orde gemaakt. We hebben in totaal 3 aannemers versleten. 12 oekrainse metselaarsen 8 roma werkers, 16 tsjechen, 1 projektant, 5 elektriciens, 2 gasinstallateurs (tevens verwarming), waterfitters, huisschilders 3 stuks, 3 timmerlieden en meubelmakers, een dakdekbedrijfje en 11 miljoen kronen armer zijn we nu zover. Volgende week er op of er onder. Die laatste stempel, die hebben we nodig. Duimen jullie voor mij? Dan op 19 maart staan de eerste groepen voor de deur en zal het gaan gebeuren. SJORS DE HERBERGIER. In Mei willen we een feest geven een soort officiele opening enne... het leek me ook leuk om in Tsjechie wonende leden van dit forum uit te nodigen om hierbij aanwezig te zijn. Pepo en Punkenstein krijgen dan ieder een schaar en een stuk lint in de kleuren rood-wit-blauw en mogen dan "knippen", want zij zijn daar goed in! Ik hoor wel wie er allemaal komen. Slaapplaatsen genoeg. Wel meehelpen met de afwas de volgende dag. Groetjes, SJORS |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Geweldig van die pastoor, zo zie je dat toeval niet bestaat! Van harte gefeliciteerd met jullie schitterende onderneming!!!
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Moderator
|
Als ik dan in Tsjechie ben, kom ik misschien kijken, wat jullie er van gemaakt hebben en een "prive" kolaudace ter plekke uitvoeren. Punt een, ik woon daar in de buurt en punt twee, ik heb net ook een kolaudace van mijn woning achter de rug, dus ik weet, wat de bedoeling is.
Kijk, Punk, wij worden uitgenodigd voor de feestelijke openingen! Eindelijk brengt dat knippen en plakken iets in het laatje! Koulodace ga ik zometeen veranderen in kolaudace, want zo heet deze procedure, OK? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Actief Lid
|
Het ziet er fantastisch uit en met die kolaudace komt het wel goed. Heel veel succes en ik probeer zeker van de partij te zijn in mei.
Ik ben heel benieuwd naar de Sjors, die ik alleen ken van het forum en uit verhalen van buschauffeurs die vaak op Praag rijden. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Super Lid
|
Sjors, het ziet er geweldig uit!!! Jammer dat ik niet in de buurt woon
.Heel veel succes volgende week (ik duim) en natuurlijk de rest van jullie leven daar, het wordt fantastisch, dat weet ik zeker. |
|
|
|
|
|
#7 | ||
|
Moderator
|
Citaat:
![]() Ik wil met alle genoegen mijn knipkunsten op de lintjes, gordijnen en aanwezigen loslaten, maar ik ben qua periode wel gebonden aan de schoolvakanties. Maar eens zien of er iets te regelen valt. ![]() Citaat:
We hebben ons dus niet voor niets het eelt op de knipvingertjes gewerkt! ![]() |
||
|
|
|
|
|
#8 |
|
Actief Lid
|
Wat een schitterend gebouw! Mooi die ongepleisterde muren en een leuk verhaal over de pastoor en alle belevenissen om het pand in je bezit te krijgen. Veel succes met de schouwing en natuurlijk met de herberg!
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Actief Lid
|
Wat geweldig Sjors. Super dat je het "aangedurfd" hebt. Het is echt prachtig geworden en ik ga zeker heel hard voor je duimen.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Actief Lid
|
mooi geworden
Hoi Sjors,
Heb gekeken en het is echt mooi geworden. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de foto's al eerder had gezien maar het was mij ontgaan dat jij dat was. Zou graag je website zien als je die hebt. Stuur mij dan een PM. Ik bedoel dus een website van de camping. Barend |
|
|
|