het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 16-09-07, 11:08   #11
VIP Lid

Laura's avatar

Nationaliteit:
Ja ik kom al mijn hele leven in Tsjechie dus ik ben wel bekend met de lonen daar. Maar ik weet ook ongeveer wat die stewardessen daar verdienen dus dat is voo rmij niks nieuws
Laura is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-01-08, 22:31   #12
VIP Lid

Laura's avatar

Nationaliteit:
ok mensen ik up even dit topic... ik heb namelijk over 2 weken een sollicitatie bij sky europe de kans zit er dus in dat ik over een maand naar praag ga verhuizen en ik loop me nu al gek te maken.
Hopelijk kunnen mensen mij helpen die ook naar praag zijn verhuisd, ik heb namelijk geen idee waar ik moet beginnen, met name een goedkope woning vinden, waar moet ik me overal in en uitschrijven zowel in nl als cz. ziektekostenverzekering etc... misschien kan iemand die het recentelijk heeft meegemaakt of al langer in praag woont mij op een eenvoudige manier vertellen wat ik dan allemaal zou moeten doen.

met name sites voor goedkope kamers/appartementen zijn welkom!
Oud 05-01-08, 10:13   #13
Nieuw Lid

mmotw's avatar

Nationaliteit:
Alleen even inhakend op het verhaal van de dubbele nationaliteit. Ik ben inmiddels wel wat ouder dan 18 en heb nog steeds zowel het Nederlandse als het Tsjechische paspoort. Vorig jaar nog verlengd, zonder problemen.

Verder kan ik je niet met heel veel zaken helpen. Wel heb ik eventueel een appartementje te huur in Praag 3 Zizkov. Ik zal je hierover wat meer informatie per mail sturen.

Succes verder.
mmotw is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-01-08, 12:18   #14
Actief Lid

jordaanoever's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Laura schreef:
Bericht bekijken
ok mensen ik up even dit topic... ik heb namelijk over 2 weken een sollicitatie bij sky europe de kans zit er dus in dat ik over een maand naar praag ga verhuizen en ik loop me nu al gek te maken.
Hopelijk kunnen mensen mij helpen die ook naar praag zijn verhuisd, ik heb namelijk geen idee waar ik moet beginnen, met name een goedkope woning vinden, waar moet ik me overal in en uitschrijven zowel in nl als cz. ziektekostenverzekering etc... misschien kan iemand die het recentelijk heeft meegemaakt of al langer in praag woont mij op een eenvoudige manier vertellen wat ik dan allemaal zou moeten doen.

met name sites voor goedkope kamers/appartementen zijn welkom!
Ik heb het topic niet heel goed gelezen, maar ik kan je wel wat dingentjes vertellen.

-Wanneer je voor SkyEurope of een ander bedrijf in Tsjechie wil gaan werken, heb je in principe geen verblijfsvergunning nodig (trvale pobytu of hoe ze het noemen)
Veel collega's van mij werken in Praag met een Tsjechisch contract en hebben hier geen problemen mee.

-Je hebt een verblijfsvergunning nodig wanneer je een hypotheek wil afsluiten, geld lenen, een huis op je naam wil zetten of kopen. Verder zijn er nog wat kleine instanties die om een verblijfsvergunning kunnen vragen.

-Met de belastingaangifte wordt je benadeeld wanneer je geen verblijfsvergunning hebt. Dit is +/- 600kc per maand.

-In veel gevallen regelt het bedrijf deze documenten voor jou (gratis)

-Wanneer dit niet het geval is kun je een formulier invullen bij de vreemdelingen politie (in het engels) met pasfoto, kopie van je paspoort en het tel.nr van de huisbaas (deze controleren ze dus informeer hem over deze zaken) . Na 60 dagen is deze van jou. Niks moeilijks aan. Het kost alleen een paar uurtjes. Wees vroeg, want dan heb je een laag nummer en wordt je snel geholpen. Als je geen Tsjechisch spreekt kun je iemand meenemen voor hulp bij het loket. Het is allemaal maar formeliteit, dus veel vragen ze niet van je.

-Ik denk niet dat het nodig is een tweede paspoort aan te vragen. We zitten tegenwoordig in een nieuw stelsel, genaamd de EU welke het mogelijk maakt om binnen de EU vrij te reizen en ook wonen en werken horen daar bij.

-Het is erg handig om dit boekje (verblijfsvergunning) te hebben, maar voor het begin is het niet genoodzaakt.

-Je mag officieel geloof ik 180 dagen werken zonder dit boekje, maar hier is geen controle op.

-Je hoeft je niet uit te schrijven in NL, tenzij je dit wil. De ziektekosten+evt. toeslag van belasting wel opzeggen. Je hoeft je niet perse in te schrijven in CZ. Dit gaat automatisch wanneer je de aanvraag doet voor het boekje. Je kunt wel ff een mailje sturen naar de NL ambassade met je verblijfs adres zodat je voor nood gevallen bereikbaar bent.

E-mail: nlgovpra@ti.cz

-ziektekosten verzekering wordt geregeld door het bedrijf en ingehouden op je bruto salaris

-Omtrent huizen/flats kun je het besten kijken op de volgende websites.
Het eerste rijtje betreft woningen via makelaars welke in de meeste gevallen vragen om sleutelgeld. 1 maand comissie dus. Vergeet de borg niet. 3 keer het bedrag wat er vermeld wordt zonder utilities. Het tweede rijtje zijn particuliere websites waarvoor je de taal moet kennen (met uitzonderingen uiteraard)

www.sreality.cz
www.reality.cz
www.realitymix.centrum.cz
www.reality.atlas.cz
www.digireality.cz

www.byty.cz
www.annonce.cz

Uiteraard heb je nog deze link. Blader alles goed door. Hier vind je veel info voor wonende/werkende nieuwkomers. Reageer aub niet op de flats die hier staan, want deze zijn erg duur. Flatsharing is overigens wel een optie.

www.expats.cz

Veel plezier en geluk met dit avontuur.
Als je wat meer weer weten kun je een PM sturen.

Jord

Laatst aangepast door jordaanoever; 18-01-08 om 12:26.
jordaanoever is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-01-08, 18:46   #15
VIP Lid

Laura's avatar

Nationaliteit:
heeej super bedankt voor je post!!!!
Daar kan ik wat mee echt hardstikke bedankt voor alle info.
Oud 20-01-08, 22:40   #16
Volwaardig Lid

karolina's avatar

Nationaliteit:
Dag Laura,
Ik heb ook de dubbele nationaliteit.
Als je een Obcansky prukaz wil, moet je een bewijs van je geboorteregister laten opvragen. Normaal gezien ben je dan ingeschreven ooit in Brno in het speciaal geboorteregister voor buitenlanders. Met dit bewijs kan je onmiddellijk je Tsjechische identiteitskaart aanvragen. Je hebt die in ongeveer 3 weken. Vervolgend ga je naar de Nederlandse ambassase (in mijn geval was dat de Belgische), waar je een Nederlandse identiteiskaart aanvraagt voor nederlanders die defintief in het buitenland gaan wonen.
Ter info : Een dubbele nationaliteit is perfect wettelijk als je die bekomen hebt bij je geboorte!!
Zo hou je in elk land een voetje, wat wel belangrijk is. (pensioen, ...)
Ziekteverzekering moet je wel opzeggen als je Nederland defintief verlaat en onmiddellijk aanvragen in tsjechië. Duurt niet lang, heb je binnen de week. In tsjechië betaal je dan een vast bedrag per maand maar bij de dokter is praktisch alles gratis. Veel ziek zijn is hier dus voordeliger...
Dan moet je je ook inschrijven in het sociaal bureau om je pensioen aan te vragen, wat niet voorstelt in tsjechië.
Als je nog vragen hebt, stel ze maar, ik heb alle rompslomp hier al doorlopen. Allleen zou ik je wel aanraden de Nederlandse identiteitskaart en dus een vast Nederlands adres te behouden zolang je kan. Als je hier alleen komt om te werken, is dat perfect mogelijk.
Maar als je je toch definitief zou vestigen, is een obcansky prukaz wel veel voordeliger dan een verblijfsvergunning.
Groetjes
Karolina
karolina is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 22-01-08, 13:53   #17
Actief Lid

jordaanoever's avatar

Nationaliteit:
Het is niet voordeliger om in CZ ziek te zijn, aangezien iedereen vanaf 1.1.2008 de eerste drie dagen geen salaris krijgt. Er zijn bedrijven die een benefit hebben om dit te overbruggen, maar het slaat wel in op je salaris.

Ik denk dat het goed is om te vragen aan de werkgever wat ze allemaal voor je regelen wanneer je voor ze komt werken. In veel gevallen regelen zij je pensioen en ziektekostenverzekering. Je hoeft dit dan niet zelf meer te regelen. Zeg de ziektekostenverzekering pas op wanneer je in het bezit bent van de Tsjechische.
jordaanoever is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-01-08, 18:15   #18
VIP Lid

Laura's avatar

Nationaliteit:
Ik ben aangenomen dus bij Sky europe ! Nu gaat de echte "shit" beginnen
ik weet niet waar te beginnen. ik zit voornamelijk dus met die verzekering en belasting en waar ik me allemaal moet in en uitschrijven. ik ga geen tsjechische "obcanka" aanvragen. Maar ik neem aan dat ik wel een verblijfsvergunning nodig heb? zonder dat kan ik me niet verzekeren in tsjechie? en eventueel een bankrekening openen?
Oud 23-01-08, 18:25   #19
Actief Lid

C.Berendse's avatar

Nationaliteit:
Laura gefeliciteerd met je baan.
C.Berendse is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-01-08, 18:58   #20
Nieuw Lid

Stannn's avatar

Nationaliteit:
Proficiat met je nieuwe job. Volgende maand vlieg ik trouwens voor de eerste maal met SkyEurope , dus misschien komen we mekaar wel tegen aan de check-in op de weg terug
Stannn is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels