|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Actief Lid
|
Nederlands pensioen in Tsjechië
Wat ik me een al een poosje afvraag en via de
zoekfunctie
niet vinden kan (misschien kijk ik erover heen) is wat er met je opgebouwde pensioen uit nederland gebeurt als je besluit naar tsjechie te verhuizen.???
Ben je dat dan helemaal kwijt? en moet je in tsjechie opnieuw beginnen (of kennen ze geen pensioen in tsjechie?)? vrienden van ons hebben zich nog steeds niet officieel laten uitschrijven in nederland ivm zijn pensioen. (???) In ons geval kan het niet dat we ons niet uit laten schrijven ivm een verhuizing want dan krijg ik de leerplichtambtenaar op mijn nek voor mijn 5 jarig zoontje. weet iemand hoe dit zit? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Forum Freak
|
Ik heb mijn pensioen laten uitbetalen, maar volgens mij kun je het ook gewoon laten staan. Ben benieuwd naar andere reacties.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
VIP Lid
|
Wat je opgebouwd hebt kunnen ze je nooit afpakken.
Voor de AOW geldt dat je voor elk jaar in het buitenland een mindering krijgt van 2%. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Actief Lid
|
Ja, maar die mindering op je AOW geldt voor ieder jaar dat je minder dan 50 jaar in Nederland hebt gewoond.
Volgens mij behoudt je ten alle tijden het pensioen dat je hebt opgebouwd. Je hebt dat toch zelf gespaard! Wat je volgens mij wel in de gaten moeten houden is de overwaarde die je hebt als je je huis hier verkoopt. Volgens mij moet je binnen een paar jaar dat in een nieuw onroerend goed steken, anders moet je er belasting over betalen. Ik weet trouwens niet of dat onroerend goed dan in Nederland moet staan. Maar je kan het volgens mij ook gebruiker voor pensioen (als je een pensioentekort hebt). Vervelende is dan weer dat je er niet aan mag komen tot je 65ste.
|
|
|
|
|
#5 |
|
VIP Lid
|
Wat betreft pensioen ligt eraan waar dat opgebouwd is, vraag je pensioenfonds, ze zouden voorwaarden kunnen stellen hoewel ik daar nog niet van gehoord heb.
Wat betreft AOW: voor elk jaar dat je van je 15de tot je 65ste in Nederland gewoond hebt (en ingeschteven bij GBA!) bouw je 2% AOW op. (ofwel: heb je alleen tussen je 18de en 53ste in NL gewoond dan krijg je 53-18 * 2% =70%) Ga je na je 65ste in CZ wonen mag je dat gewoon meenemen. Ook uitkeringen kunnen meegenome n worden naar CZ maar controleer dat voor betreffende uitkering op site: http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=39139 Wat het meenemen van AOW kan er wel een addertjre onder het gras zitten: Als je je uit laat schrijven uit NL, dan betaal je geen sociale verzekeringpremies meer (voorzover je die boven 65 jaar nog betaald!) In principe KAN Cz verlangen dat je daar belasting gaat betalen, als je dat (moet) doen dan toon je dat aan aan de belastingdienst in NL die dan geen belasting meer inhoudt. 't Is de vraag of dat gunstig is, dat zal per geval berekent moeten worden! |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Lid
|
Je pensioen uit Nederland heb ik net als Ester uit laten betalen je moet
wel beseffen dat je maar de helft van je opgespaarde pensioen uitbetaald krijgt. Mijn man die op het moment dat we naar Tsjechie gingen 65 was heeft maandelijks AOW en pensioen uit Nederland. Als ik 65 wordt krijg ik maar 90 % AOW (5 maal 2 % minder). Chinto |
|
|
|
|
|
#7 |
|
VIP Lid
|
Je vroeg meer clowntje, dus nog een antwoord:
Ook in CZ bestaat pensioen, voor de meeste mensen bestaat dat echter uitsluitend uit het "staatspensioen" wat in NL AOW is. Er is echter een belangrijk verschil! In NL bouw je AOW door er gewoon te wonen, (voor opbouw zie mijn vorige antwoord) in CZ mot jer echt voor werken/betalen! Op dit moment is het zo dat je minimaal 25 jaar premie betaald moet hebben om pensioen te krijgen, heb je minder jaren betaald dan krijg je (aanzienlijk) minder. Er is ob\verigens sprake van om die 25 jaar op te hogen naar 35 jaar. Wat betreft de leerplicht ambtenaar, er is een andere reden waarom je je moet uitschrijven, namelijk als je langer dan 180 dagen buiten NL verblijft (er zijn uitzonderingen mogelijk, bv diplomatieke dienst, uitgezonden worden voor bepaalde termijn . . . .) Nog een ander punt waar je aan moet denken, dat is de ziektekostenverzekering. Als je inkomen uit NL hebt, en geen inkomen in CZ hebt, waarover sociale premies, ziektekosten en belasting ingehouden worden) dan moet je je bij CVZ (overkoepelende organisatie voor ziektenkostenverzekeraars in NL) aanmelden . Je moet je dan in CZ verzekeren, maar in NL aan het CVZ betalen die dan weer met je CZ verzekering verrekent! Zie: https://www.buitenland.cvz.nl/ |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Actief Lid
|
zo bedankt voor alle reactie zover.
semabyt... wat als je langer dan 180 dagen uit nederland bent en je niet uitschrijft en ze komen daar dan achter???? En als je in Tsjechie zeg een pension begint, dan (hoop je ) geld te verdienen, dan hoef je je toch niet in nderland te verzekeren??? Ik heb ook wel een gehoord dat je je pensioenpremie kunt blijven betalen (ondanks dat je in het buitenland woont) zodat je als je 65 word evengoed aow krijgt. Is dit zo???
Bericht 23-01-08 om 15:31 aangepast door clowntje. Reden: extra vraag toegevoegd |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Super Lid
|
Even een kleine opmerking : pensioen en AOW zijn niet hetzelfde. Pensioen bouw je (bijna altijd) op als je werkt. AOW krijg je ook als je nooit hebt gewerkt.
Volgens mij moet je ook altijd rekening houden met het werkgeversaandeel. |
|
|
|
|
|
#10 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
daar komen ze niet achter, er is naar mijn weten geen actieve controle Als je inkomen hebt en in CZ premies afdraagt hoef je je in NL niet te verzekeren, je moet dat wel bij CVZ melden! Ja dat kan maar is niet goedkoop! Kijk opd e site van SVB, http://www.svb.nl/internet/nl/index.jsp daar moet egens info staan |
|
|
|
|