![]() |
|
|
#51 |
|
Lid
|
wonen
|
|
|
|
|
|
#52 |
|
Actief Lid
|
Uiteraard moet je de taal beheersen als je daar echt gaat wonen en lid worden van een leuke club, meer Tsjechische vrienden maken etc. Omdat wij aan de grens wonen zou ik zelfs in Duitsland mijn heil kunnen zoeken omdat ik die taal wel beheers, maar dat neemt niet weg dat mijn kinderen en kleinkinderen in Nederland blijven. Dus toch maar niet.
|
|
|
|
|
|
#53 |
|
Forum Freak
|
Wij hebben geen huis in Tsjechië en dat wil ik ook niet.
Mijn kinderen en kleinkinderen kan ik niet zo lang missen, maar ook wil ik niet zo ver weg van mijn moeder en broers en zus wonen. Voorlopig is de caravan nog goed genoeg om naar Tsjechië te gaan, we gaan waar we willen en blijven zolang als we willen! En mocht er een tijd komen dat we niet meer met de caravan kunnen dan zien we wel weer, er zijn altijd nog huizen te huur, pensions en hotels. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Nieuw Lid
|
Hallo beste forumleden, wij, Jolanda en ik, hebben vorig jaar een huisje (ex-dorpsboerderijtje) gekocht in een gehucht tussen Klatovy en Horazdovice. We zijn bijna klaar met het opknappen ervan en willen over 5 jaar (dat zeg ik nu al een jaar lang) in Tsjechie gaan wonen. Voordat het zover is verhuren we ons huisje aan vrienden en bekenden en daarna zijn we hier maar eens weg. Begonnen met cursus Tsjechisch en vol goede moed! We hebben al iemand gevonden die op ons huis past als we er niet zijn en zijn al aardig ingeburgerd (via de plaatselijke kroeg uiteraard). Onze Tonda is de plaatselijke houtboer (4 kuub voor 30 euri's) en onze Frankicek het plaatselijke manusje-van-alles. Kortom...we genieten er met volle teugen. Als ik nu eens wist hoe ik een foto bij dit berichtje moet plaatsen deed ik het.
Groeten van Jolanda en Christ |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Volwaardig Lid
|
Hou me nog niet zo bezig met die vraag. Mag nog zeker een kleine twintig jaar een arbeidszaam leven leiden in Nederland. Zie geen mogelijkheden omdat te doen in Tsjechie. Geniet ondertussen evenveel van ons huis in tsjechie en de tijd dat ik er verblijf. Als ik thuis ben in Nederland heb ik wel altijd het gevoel dat het al weer zolang geleden is dat ik in tsjechie was, dan gaat het vaak om niet meer dan een paar dagen.
|
|
|
|
|
|
#57 |
|
Super Lid
|
|
|
|
|
|
|
#58 |
|
Nieuw Lid
|
Hallo Tabe, ik weet niet of het gelukt is met de foto, maar niet geschoten is altijd mis. Daar komt-ie! (of niet?)
|
|
|
|
|
|
#59 | |
|
Nieuw Lid
|
Citaat:
Groeten van Jolanda en Christ |