|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Legende
|
Karel-Čapekprijs voor Havel
Oud president Václav Havel is donderdag met de Karel Čapekprijs gelauwerd. De prijs wordt tweejaarlijks uitgereikt sinds 1994. Havel kreeg de prijs van de ineternationale PEN club voor zijn literaire levenswerk en zijn inzet om de verspreiding van de humanitaire ideeen van Čapek. De met 150000 kronen verloonde prijs nam Havel in ontvangst op het Praagse stadhuis.
![]() radio.cz/ foto PRÁVO:Lukáš Táborský |
|
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Super Lid
|
Karel Čapek's 'Oorlog met de salamanders' geeft misschien als beste zijn humanitaire gedachten weer. Een aanrader. Fragmentarisch geschreven. Er was een Nederlandse Bruna-uitgave (volgens mij). Een politieke satire met de aanzet tot de Tweede Wereldoorlog als thema.
Een andere klassieker van hem is zijn handboek van de tuinier. De Nederlandse titel zou ik niet weten. Het literaire werk van Havel heeft me nooit kunnen boeien. Gelukkig had hij meer verstand van president zijn.
|
|
|
#3 |
|
Moderator
|
Geheel offtopic natuurlijk maar nu snap ik hoe dit restaurant aan z'n naam komt..
Het resturant staat in het geboortedorp van de gebroeders Čapek, vandaar.. Dit restaurant heeft een deel van de website gewijd aan Karel Čapek |
|
|
|