![]() |
|
|
#1 |
|
Actief Lid
|
Paardentandarts in Tsjechië
Vanmiddag bij ons thuis is een echte gediplomeerde paardentandarts geweest,de nog vrij jonge man sprak goed Duits en vertelde dat hij in Zwitserland zijn opleiding heeft gedaan en over de juiste papieren beschikt etc.
Omdat onze jonge merrie last had van haken op haar kiezen kwam hij na wat zoeken en telefonische afspraak bij ons langs,geen overbodige luxe want er was aardig wat achterstallig onderhoud aan haar gebit,1 dubbel voortandje getrokken en 1 wolfstandje,nadat dit was gebeurt waren onze andere 2 paarden aan de beurt en ook dit was hard nodig...vooral onze oudere ruin had veel haken aan zijn kiezen,zelfs zijn hengstentanden waren veel te lang en werden vakkundig afgeknipt! met een speciale tang was het in een paar tellen gedaan en hierna werd alles grondig glad gevijld,de paarden stonden al die tijd gewoon aan een halster met later een ijzeren mondsperder die ervoor zorgt dat de mond van het paard open blijft terwijl de tandarts erin bezig is,alles ook zeer diervriendelijk en rustig naar het paard toe,met een lampje op zijn hoofd kon hij alles zien(ik ook) wat er moest gebeuren in de monden en of het goed gedaan was. De prijs was vreselijk goedkoop in vergelijking met wat wij in Nederland betaalden,voor 3 paarden en ruim 1,25 minuten arbeid waren wij dan ook zeer tevreden. En nog een hele leuke anekdote: Ik vond de man al zo klein en smal en op mijn vraag of hij soms ook renpaarden in Pardubice in behandeling had antwoordde hij dat hij er zelfs af en toe nog OP een paard zit....dus een echte jockey Voor de mensen met paarden die geinteresseerd zijn kunnen een pb sturen. Laatst aangepast door Lubnik; 17-01-08 om 08:24. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Volwaardig Lid
|
heel intressant
was hij niet verbaast over je gelderse beauty's? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Volwaardig Lid
|
excuses voor de vergissing
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Volwaardig Lid
|
hier ook een paardenliefhebber en houder uit Bleiswijk, als er bij ons in NL een tandarts langskomt, ben je al minimaal 50 euries kwijt en dan heeft hij/zij net in de mond van het paard gekeken.
Je zou bijna je paardje meenemen met vakantie naar CZ!! |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Actief Lid
|
Hier moesten we gisteren maar 300 kc per paard betalen.
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Volwaardig Lid
|
dat is het betere werk, vaak kan je in NL beter zelf naar een kliniek gaan, dat scheelt voorrijkosten. Alleen valt het tarief dan ook vaak nog tegen. En als de kwaliteit van de arts in CZ hetzelfde is , als in Nl moet die tjsechische arts zich eens even achter zijn oren krabbelen...
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Volwaardig Lid
|
...liever niet, ik vind de prijzen prima zo.
Bedenk wel dat de Nederlanders bedrijfstechnisch totaal andere afschrijvingskosten hebben dan hier, dus dat de prijzen eerlijkheidshalve ook anders mogen zijn. ![]() |
|
|
|