het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 16-01-08, 10:50   #11
Actief Lid

brno05's avatar

Nationaliteit:
wat ook nog wel eens probleem geeft . dat ze het moeilik hebben om afspraken naar te komen. in nederland werkt een hand en eens goed in de ogen kijken en je hebt een afspraak. en heb je een afspraak is er altijd wel wat, afspraken niet nakomen, of afspraken veranderen. of niet volgens afspraak meer werk doen
brno05 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-01-08, 10:52   #12
Lid

Sink's avatar

Nationaliteit:
Tja....
Onaangenaam: niveau van klantvriendelijkheid in zijn algemeen. Denk aan: postkantoor (1e plaats), SHELL benzinepompen (2e plaats) restaurants, overheidsinstellingen (politie, vreemdelingenpolitie), ziekenhuizen, winkels, e.d.

Ronduit Irritant: rijgedrag tsjechische chauffeurs (niet kijken, etc.) Niet verwonderlijk dat elk weekend weer 5+ doden vallen....
OF ze rijden zo langzaam (meestal de oude skoda's, jullie kennen ze wel) dat je ze wel vooruit wil blazen, OF juist zeer snel met roekeloos inhalen (meestal de nieuwe octavia-bestuurders) dat je je hart vast houdt!

Vervelend: dat in veel winkels het personeel over je schouder meekijkt of je niks aan het stelen bent...daaahhhhh ik zal een pak melk onder mijn jas verstoppen...vooral in de vietnamese potraviny.
Ben ik heel snel vanaf gekomen door 1 maal op luide toon te zeggen: "Ano, co chcete prosim?" :-)
Ook vervelend: dat in hospoda's meestal alles in 1 keer op tafel komt. dat je altijd cash op zak moet hebben (pin-mogelijkheden nog beperkt), en zo ken ik er nog wel een paar.
Oh, ik vergat er nog 1, die al eerder genoemd is: het NIET nakomen van afspraken! heel vervelend!! Ook vriendschappen worden gesloten en ontbonden alsof het niets is. de ene dag is iemand nog "bracha", de andere dag zomaar ineens "buzerant"!

Maar: ik klaag niet; het was mijn wens om hier te werken en te leven. Dit is slechts "fakt" :-) Ik heb na 3 jaar (nog) geen spijt van de emigratie, alhoewel het vaker dan in het begin de gedachte door mijn hoofd speelt om eens weer terug naar NL te keren....

Wat ik het meest mis, zijn typisch hollandse producten en ingredienten: Pannekoekmeel, indonesische kruiden om lekker thuis nasi te maken (pindasaus en zo), drop ook wel, NL-kaas (ik vind standaard CZ kaas niet om te pruimen), stroop, en zo. maar deze lijst is heel persoonlijk, natuurlijk
Sink is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-01-08, 11:19   #13
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Nou is het net of alle bedrijven de klantvriendelijkheid van de nederlandse IND hebben. Er zijn inderdaad een paar restauraces die je als mogelijke tourist 20 minuten op een biertje laten wachten en dan 20 kroon bij de prijs optellen, maar de meesten zijn lief

Ook hulde voor het oude mannetje dat bij de metro kaartverkoop werkt en mij volledig in het engels vriendelijk aan mijn eerste maandkaart heeft geholpen.

De vietnamese potravini herken ik helemaal, heb je het over die in Kobylisy? Aan de andere kant heb ik in die zelfde straat al eens iemand op winkeldiefstal betrapt. De eigenaar zag het ook en begon op de dief te schelden, de rotzak.

De weg-etikette van vroeger wordt nog wel eens gebruikt, waar iedereen op de vluchtstrook reed om een extra rijbaan in het midden van de weg te hebben. Pas je aan.

Maar al met al is het net als met nederland en de randstad: buiten Praag is iedereen vriendelijker.
Remkou is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-01-08, 11:25   #14
Lid

Sink's avatar

Nationaliteit:
Hoi Remkou,
Ik doe niet anders dan me aanpassen :-) Ik moet immers integreren :-)
Nee, ik praat over potraviny in het algemeen; ik woon al buiten Praag..
En er zijn natuurlijk ook veel positieve zaken te melden, maar dat was devraag niet...:-)
Ahoj
Oud 16-01-08, 14:03   #15
Actief Lid

Nationaliteit:
Hallo Andre,

Allereerst natuurlijk gefeliciteerd. Heel vervelend dat ze je kleine meid niet de juiste achternaam hebben gegeven. Wij hebben sinds juni een kleine meid erbij, maar zonder problemen, binnen 3 weken was alles rond. Bij de inschrijving in het gemeentehuis kregen we een papier waar we in konden vullen dat we geen " ova" achter de naam wilden. Moet wel zeggen dat het bij de geboort van onze 1e ietwat ingewikkelder was, maar wanneer je een beetje doorvraagt weet je ook hoe of wat.

Enne, meekijken, meelopen in de winkel is dit geen cultuurverschil????????
Ga naar Noord Afrika, waar je gestoord wordt van het kijken, kijken, niet kopen......

Laatst aangepast door nancy; 16-01-08 om 14:19.
nancy is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-01-08, 16:09   #16
Actief Lid

Lady's avatar

Nationaliteit:
en anders kan ik (als Tsjechische)zeggen- bureaucratie is even erg als hier, vooral als je de taal niet ken.
Hier had ik meer papieren nodig dan in Tsjechie en bij de gemeente wisten ze niet wat ze met mij moesten.
Taal is in algemeen een "drama", mensen spreken(behalve in grote steden) bijna geen Duitsch of Engels.
Klantvriendelijk zij we in algemeen niet, ook voor elkaar niet,dat komt nog van vroeger(al vind ik het geen excuus),maar vooral voor de buitenlanders die druk en hard pratend de winkels binnen stromen met een grote ego....tja,
Over rijgedrag en ongelukken....in CZ zit ik in de auto te schelden en in NL -verassing OOK maar harder!!!
Weet je, het is een vreemde land, je mis erg veel dingen, niet alleen eten maar vooral je vrienden, familie etc..Ik mis de bergen, jij zal misschien de platteland missen.Ik mis bossen, jij de bloemen.Ik heb het hier koud door de wind, je vind -15erg koud.....zo kan je verder gaan.
Thuis is thuis(voor mij Praag en voor jou NL) en je leven wordt zoals je hem zelf ga maken, dat heb ik hier in die 5 jaar ook ervaren. Doe je best dan vind je vrienden en alles komt goed.
Ieder emigratie is moeilijk waar je ook na toe gaat.
Succes ermee en net als ik, probeer het vanuit de positieve kant bekijken.
Groetjes

Laatst aangepast door Lady; 16-01-08 om 17:02.
Lady is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-01-08, 20:07   #17
Actief Lid

Lubnik's avatar

Nationaliteit:
Ook wij ergeren ons hier wel eens aan sommige dingen.Kleinigheden zijn het vergeleken bij ons oude leven waar 24 uur nog veel te kort was...hier leven we gewoon als God in Tsjechie...geen stress en werkdruk meer...heerlijk toch?
Alles gaat hier rustig aan en daar moet je in het begin zeker heel goed aan wennen,wat water bij de wijn en gewoon aanpassen en alles komt goed!
Lubnik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-01-08, 23:12   #18
Volwaardig Lid

paddestoel's avatar

Nationaliteit:
Leuk en bedankt allemaal voor jullie bijdragen.

Met name, Sink, een goed overzicht

Het was zeker niet mijn bedoeling om Tsjechie aan te vallen of zoiets dergelijks.

Ik weet natuurlijk ook dat bij elke verhuizing/emigratie weer nieuwe leuke en ook minder leuke zaken komen. (weet inmiddels zelf best goed, ik ga binnenkort naar 'mijn' 5de land verhuizen )

Ik vraag het uit puur interesesse. Ik overweg namelijk ook om misschien eens terug naar Tsjechie te keren.
En dan ook nog met twee Nederlanders

Vandaar dus...
paddestoel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-01-08, 06:28   #19
Lid

Sink's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Lady schreef:
Bericht bekijken
en anders kan ik (als Tsjechische)zeggen- bureaucratie is even erg als hier, vooral als je de taal niet ken.
Hier had ik meer papieren nodig dan in Tsjechie en bij de gemeente wisten ze niet wat ze met mij moesten.
Taal is in algemeen een "drama", mensen spreken(behalve in grote steden) bijna geen Duitsch of Engels.
Klantvriendelijk zij we in algemeen niet, ook voor elkaar niet,dat komt nog van vroeger(al vind ik het geen excuus),maar vooral voor de buitenlanders die druk en hard pratend de winkels binnen stromen met een grote ego....tja,
Over rijgedrag en ongelukken....in CZ zit ik in de auto te schelden en in NL -verassing OOK maar harder!!!
Weet je, het is een vreemde land, je mis erg veel dingen, niet alleen eten maar vooral je vrienden, familie etc..Ik mis de bergen, jij zal misschien de platteland missen.Ik mis bossen, jij de bloemen.Ik heb het hier koud door de wind, je vind -15erg koud.....zo kan je verder gaan.
Thuis is thuis(voor mij Praag en voor jou NL) en je leven wordt zoals je hem zelf ga maken, dat heb ik hier in die 5 jaar ook ervaren. Doe je best dan vind je vrienden en alles komt goed.
Ieder emigratie is moeilijk waar je ook na toe gaat.
Succes ermee en net als ik, probeer het vanuit de positieve kant bekijken.
Groetjes
Ahoj,
Je hebt helemaal gelijk! Alleen de originale vraag in deze thread was wat mensen die in Tsjechie wonen vervelend, of irritant vinden. En daar heb ik op geantwoord.
Ano, maš pravda, ik mis Nederland wel een beetje. -15 wordt het hier al niet meer :-) de winters worden net zoals in NL al zachter :-)
Dus al met al ben ik absoluut niet negatief, begrijp me niet verkeerd! Ik heb het hier prima naar mijn zin :-)
Oud 17-01-08, 12:33   #20
Actief Lid

Tieske's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Nathalie L. schreef:
Bericht bekijken
Voor mij is een nadeel dat de economie te hard gaat en dat je daardoor steeds meer mensen ontmoet die het financieel niet bij kunnen benen en soms zelfs aan lager wal raken, of noodgedwongen bij hun kinderen moeten wonen.
Dat de economie hard gaat is alleen maar goed!!! Dat veel mensen financieel in de problemen komen heeft alleen maar te maken met het feit dat niet iedereen profiteert van de betere economie.
In Tsjechie zou veel meer aan nivellering gedaan mogen worden. Maarja het tegengestelde is waar. Nu met de flat-tax (15% inkomstenbelasting) worden de rijken nog rijker, en de minder bedeelden profiteren hier natuurlijk een stuk minder van. Ik snap niet dan vanuit het oude communistische model (de staat zorgt voor iedereen) men compleet is doorgeslagen naar het Amerikaanse model...
Tieske is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels