|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Lid
|
Aangifte OGB in Tsjechië
Maar hoe betaal je dan die onroerend goed belasting in Tsjechie?
Ik bedoel, ik heb daar nu ook een huis sinds kort en moet alles qua lasten (dus belastingen) nog opstarten. Gaat dit automatisch? moet ik zelf iets ondernemen? Veel vragen maar wanneer ik weet hoe dit zit ben ook ik sneller klaar met mijn belastingformulier. (over 2008, dus in 2009 ![]() |
|
|
|
|
|
#2 |
|
VIP Lid
|
Na aankoop moet je je huis/grond laten registreren bij de FU (Finanèní úøad), als je dit gedaan hebt krijg je over enkele maanden ( ik geloof in mei )een acceptgiro thuis voor de onroerend goedbelasting.
Hebt je dit nog niet gedaan krijg je waarschijnlijk het formulier toegestuurd, je krijgt dan wel een boete wegens te laat registreren. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
VIP Lid
|
Om de tsjechische OGB te betalen moet jezelf actie ondernemen.
Van internet kan je de formulieren downloaden maar dat is nog niet genoeg, je moet ook alle variabelen weten en goed tsjechisch kennen om het formulier in te kunnen vullen. Het is overigens voor een gemiddelde tsjech zonder belasting-kennis ook niet eenvoudig! Degene die het nog niet gedaan hebben, opschieten! je hebt tot eind januari de tijd aangifte te doen. Doe je geen aangifte en de belastingdienst (FU) komt daar achter (en dt doen ze!) dan moet ook nog een boete betalen en rente over hetgeen je had moeten betalen. Neem jezelf actie -ook als je te laat bent- dan volstat meestal de extra rente betaling. (wij hebben voor een aantal mensen deze papier winkel verzorgt en slechts in een geval is er een boete betaald) P. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
VIP Lid
|
Inderdaad niet éénvoudig als je het voor de eerste keer in vult.
Ook van medewerkers achter de balie hoef je meestal niet veel steun te verwachten, als je geen tsjechisch spreekt. Als je het éénmaal goed hebt ingevult kun je beter gelijk een kopie maken, als steuntje voor een volgende aangifte OGB. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
VIP Lid
|
die kopy hoef je niet te maken, de opvolgende aanslagen krijg je van het FU. Het word anders als je een andere chalupa hebt maar dan veranderen ook de variabelen!
P |
|
|
|
|
|
#7 |
|
VIP Lid
|
De aangiftes (6x) die we vorig jaar gedaan hebben varieerden van 400 tot 900 kroon.........per JAAR!........
Het verzorgen van de aangifte neemt 2 a 3 uur in beslag (dit lijkt veel maar met name het contacten met FU neemt veel tijd!) Dus dat kost je de kop niet, In een geval is er boete betaald in de overige gevallen alleen rente over de periode dat al betaald had moeten worden! |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Moderator
|
Ik heb een paar berichten uit "Nederlandse belastingdienst en huis in Tsjechië" naar dit topic over Tsjechische belastingen verplaatst.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Actief Lid
|
wij betalen ook iets van 1500 kronen voor het verzorgen van de aangifte, schijnt nogal arbeidsintensief te zijn er moeten ook allerlei gegevens met betrekking tot dorp of stad worden ingevuld (grootte, inwoners).
de hoogte van de aanslag is afhankelijk van diverse factoren, huis in sro of op eigen naam, oppervlakte huis en tuin etc. heb je een rekreatiewoning in sro met als doel commerciele verhuur dan zit je in het hoogste tarief ik geloof 10 kronen per m2. gezien het bedrag wat je noemt 500 kronen heb je het huis waarschijnlijk op eigen naam dat scheelt in het tarief. meer info: http://www.czech.cz/en/economy-busin...al-estate-tax/ |
|
|
|