![]() |
|
|
#11 |
|
VIP Lid
|
Re: 30 april: Pálení čarodějnic - heksenverbranding
precies zo'n toren hadden ze ook gebouwd in Breziny (bij Policka) waar wij waren! (Wel 2x zo hoog ongeveer). Heel leuk om te zien, Punkenstein.
Se pozdravem, Josef |
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Actief Lid
|
Re: 30 april: Pálení čarodějnic - heksenverbranding
Citaat:
"Beltane een vruchtbaarheidsfeest. Deze viering word rond de meipaal een centraal thema. De meipaal als fallussymbool, gebonden door witte en rode linten (symbolen voor vruchtbaarheid en maagdelijkheid). Het springen over de ketel waar vuur gestookt wordt is bijvoorbeeld zo’n element uit het Beltane ritueel. Tijdens Beltane is de sluier tussen de werelden net als bij Samhain (=weer een sabbat -> meer bekend als dusicky, halloveen enz) dun. De nadruk ligt echter niet op overleden dierbaren maar op de wereld der natuurkrachten. In het Beltane ritueel kan hier aandacht aan besteed worden door met de natuurkrachten te werken en dank te zeggen voor de giften die zijn ons geven. De 1 Mei-Feesten zijn zowat overal in Europa gekend en deze tradities werden heel lang in ere gehouden." Kvetinka ![]() |
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Actief Lid
|
Wie weet meer over de heksenfeesten in Tsjechië
Veel mensen op dit forum hebben het over heksenfeesten. Wij hebben wel eens een optocht gezien met heksen maar dat was niet in april. Wie kan daar meer over vertellen?
Wat is hiervan de achtergrond, is het streekgebonden? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Super Lid
|
Misschien geeft dit antwoord op je vraag?
Ik heb geen idee of het streekgebonden is, maar in het gebied waar wij vertoeven toch regelmatig gezien. Wij hebben al een aantal jaren het heksenfeest bij ons in de buurt meegemaakt. Het gaat vooral om de gezelligheid met volwassenen/kinderen die verkleed zijn als heks en leuke voordrachtjes doen, de muziek en vooral ook de drank en eet-tentjes. Ook hebben mensen in de tuin vaak een "heksenvuur". Zal nog wat foto's opzoeken. Laatst aangepast door Lina; 12-01-08 om 14:26. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Actief Lid
|
uitleg heksenfeest.
ik heb dit onderwerp op mijn eigen website onder tsjechische tradities uitgewerkt, met een aantal mogelijke achtergronden en wat mooie foto's.
Wij hebben deze feesten zelf ook nog nooit meegemaakt maar hopen het dit jaar voor het eerst te kunnen opzoeken want dan zijn we in Tsjechie. Wie weet waar ze in de buurt van Javornik(rudnik) dit ook vieren? Ik heb foto's uit Trutnov gezien vorig jaar maar kon het Tsjechische niet lezen helaas. Dus weet niet van waaraf de optocht start en waar ze naar toe gaan. tevens staat er op het forum van Vysneny Dum ook wat leuke reacties op dit onderwerp. (ik weet helaas niet hoe ik dat hier moet linken ) http://www.vysnenydum.com/forum/index.php?topic=524.0Of misschien toch..... Ik hoop dat je hier iets aan hebt. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Legende
|
Ik heb speciaal voor C.B enkele foto's van vorig jaar in de fotogalerie geplaatst. Zoek met "heksenverbranding"
zomerimpressies (klik voor bekijken) Laatst aangepast door Freddy2005; 12-01-08 om 17:39. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Actief Lid
|
Bedankt voor jullie snelle reactie en voor de leuke foto's.
Ik ga straks ook nog even op de website van Clowntje kijken. En nu maar hopen dat dit feest ook bij ons in de buurt wordt gevierd.
|
|
|
|
#19 |
|
Actief Lid
|
Dorpsgenoot Semabyt,
weet jij of dit ook bij ons wordt gevierd? Wij zijn 30 april in Jirikov en het lijkt me leuk om ergens naar zo'n heksenverbranding te gaan.
|
|
|
|
#20 |
|
VIP Lid
|
Weet ik eigenlijk niet, heb ook niets terug kunnen vinden de jirikovske noviny (het plaatselijke krantje)
Maar we kunnen het natuurlijk invoeren! Er moet nog een perceel aan de filipovska schoongebrand worden! P |
|
|
|